AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.979

Erfarenheter 18 eller 19 fälgar

ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Jag behöver höra råd och åsikter! Jag har nyligen köpt mig en E91 med sportchassi och sitter nu och tittar på sommarfälgar, som vinterfälgar finns 17". Min undran är hur upplever ni stötigheten och komforten mellan 17 18 och 19 tummare? Är det värt det estetiska med att plocka på 19" i jämförelse med 18" osv. Min förhoppning är att jag skall kunna använda mig av orginalfälgar och jag sitter redan idag på 255 bak och 225 fram så detta med spårkänslighet och bryr jag mig inte om i detta val.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det är helt klart värt att lägga om till 19"
Skillnaden mellan 18 och 19 tum är knappt märkbar.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag står inför samma val..
19" är snyggare men jag är rädd att bilen blir för stötig.
Hoppas på fler kommentarer i ämnet..
Blir snart tokig av beslutsångest...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Kan tillägga att jag också har sportchassi och 17" vinterhjul.
Ja
57
James007
325i Touring -06
Själv åker jag 19" på sommaren och 16" på vintern och jag tycker t o m att den skillnaden är försumbar (har sportchassiet). Visst blir det mer vägkontakt med 19" men snyggare looks och bättre körkänsla tycker jag uppväger detta med råge.

Jag tror ärligt talat inte många skulle klara att peka ut om en bil är försedd med 18 eller 19 tums bara genom att sitta bakom ratten och köra.

Go for 19"

//Jimmy

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag kommer att byta från 18 till 17 då 18 tummare väger som ett hus jämfört med 17 tummare. Bilen rullar lättare med 17.

19 är helt otänkbart för mig, hade det på min 2006 330i och det var ett under att bilen orkade få snurr på dessa fälgar.

Du får en roligare bil om den har mindre att släpa på =)

Notera att mitt resonemang gäller BMW originalfälgar.
Bayer_Aleks
Har alltid kört med 19 tummare o tänker inte gå ner till mindre storlek heller.
Har kört en sommar med min E91 på 19" och 275 däck, tycker inte bilen är speciellt slö som Pavel överdriver här. Mitt val, alltid 19 tum

Pavel: Körde du en Trabant med dina 19 tummare eftersom det var ett "under att bilen orkade få snurr" på fälgarna? Inte kunde det ha varit en BMW med 231 hk iaf. Överdriva kan man göra till en viss gräns...
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Bayern_A:
Klart bilen gick men dom vägde bly när jag höll i dom jämfört med mina 17 tummare.

Jag försökte bara vara rolig. Ta det lungt.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Verkar som dom flesta förespråkar 19" ändå..... inte lätt detta! :) Ska försöka hitta några snygga 19" då i djungeln på begmarknaden. Någon som har någon erfarenhet runt att köpa från tyskland där man verkar kunna få lös nya original paket inklusive däck för under 20'??
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Jag börjar ge upp tanken om att det kommer att komma upp några fälgar man kan köpa på begagnatmarknaden, nån som har erfarenhet av att handla från Tyskland? Alternativet är ju att man börjar kika på replicamarknaden men jag vet inte......känns lite så där! Detta skulle ju i så fall vara ett alternativ.

Länk

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Finns inget alternativ här. Max 18 tum superlätta, smidda 18 tum är det som gäller.
Har man bara ca 400 hk så får inte däcken begränsa prestandan.
Skulle satsat på 19" Dom som säger bilen blir slö har kanske haft en 316!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.