|
|
|
|---|---|
|
Har drabbats av avsaknad av fläkt funktion. Fick avbrott i funktionen men när det blev kallare så gick den märkligt nog igång men lät som om den den var ganska ansträngd. Kort därefetr dog den, förmodligen för gått. Själva klimatanläägningen verkar fungera, displayen med fläktsteg lyser upp, stälelr man om luftflöden så hör man ljud från vad jag misstänker är spjäll motorer. Har kollat säkringarna som berör klimat/fläkt delen inklusive de 'ökända' 75/76 och alla verkar hela så långt, Efter att studerat diverse trådar på forumet så beställdes ett effektsteg som jag kopplade in häromdagen men utan någon skillnad. Lossade även luftkanalen inne i motorummet och kunde komma åt att för hand snurra på fläkten som gick runt relativt enkelt. Kan man komma åt att ansluta 12V på fläkt motorn för att konstatera om det är fläkten eller själva styr delen som är kass? Om det är klimat styrenheten som är trasig, om man köper en begagnad enhet måste den kodas om av BMW för att den skall 'känna igen sig' i sin nya bil eller är det plug'play? | |
| Jag hade bytt klimatenheten.behöver inte kodas om alls. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns ca 5 olika versioner och lika många mjukvaruversioner av klimapaneler som inte är kompatibla med varandra så "dicka o" köp en trisslott för du har haft tur. Fläkten kräver att man lyfter bort överdelen av instrumentbräden för att byta och komma åt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för infon det var ungefär som man befarade mao. Skiljer sig artikel numret mellan versionen och kan man läsa vilken version av mjuvara som finns på enheten via någon form av märkning eller måste man ha ett diagnosinstrument för detta? | |
|
I kontakten till effektsteget har du tillgång till fläktens pluskabel, matar man på med 12V där så snurrar den med max varvtal. Räkna med hög strömförbrukning (säkringen är på 40A) så man kan gärna köra med reducerad hastighet för kontroll genom att koppla en vanlig 55W lampa i serie. Då blir det även "ofarligt" att koppla, om man råkar kortsluta kabeln mot jord så tänds bara lampan osv. FP |
|
| då är de många som har haft tur i min omkrets me fläktpanelen hehe | |
| ok klimapanelen. | |
| Folke, tack för tipset, skall testa detta och se om jag eliminera någon av felkällorna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.