|
|
|
|---|---|
|
För ungefär tre månader sedan bytte jag min 520iT E34 mot en 523iT E39. E39 är en kanonbil som känns mycket modernare i allt och är komfortablare att färdas i. Men... Dock upplever jag bagageutrymmet som trängre än min förra E34, mycket beroende på att E39 har fler moduler för telefon, HiFi-förstärkare, subwoofer och förmodligen mer isolering i bagageutrymmets sidopaneler som inkräktar på utrymmet. E39'an är även utrustad med lastsläde som bygger några centimeter på höjden. Jag funderar på hur E61 är i jämförelse. Känns den mycket rymligare än E39? Hur är konkurrenterna? Tänker först och främst på Merca E-klass och Audi A6 Avant. Andra tips på kombibilar som är större än E39 mottages tacksamt! Är inte intresserad av minibussar eller sånt, utan en rejäl bruksbil med rejält bagage. Volvokombi inte heller intressant... | |
| Chrysler 300C Touring, den är större än både E39 och E61. | |
|
Merca E-klass (W210) har ett mycket stort bagageutrymme. |
|
|
Chrysler kanske är större men var är komforten???????????? Ha deT Ford Scorpio är också stor men inte snygg modern eller ngt annat heller för den delen |
|
| Opel Vectra är stora och numera rostskyddade...: Länk Länk | |
|
Hur är Mercedes E-klass W211? Den ser mindre ut än W210 på bild men en nyare modell borde ju vara lite större. Opel och Ford känns lite trista... Men är säkert rejäla. Scorpio har väl dock inte tillverkats de senaste tio åren? Och det kom väl aldrig någon riktig efterföljare. Det mest optimala hade varit en E38 750i Touring... om den bara hade funnits!! |
|
| Chrysler är liten i skuffen...kan inte vara större än E61. nä behöver man stort bagage med fin komfort så finns det bara MB E-klass fsat 2007 eller nyare för rostens skull. | |
|
Chryslern är inte liten i skuffen, är betydligt större än E61. 300C Touring= 772/2026 liter E61= 520 liter E39= 495 liter E53= 465 liter Bilen är 18 cm längre och 5 cm bredare än E61. Svårt att lita på siffrorna, för jag har inte hittat några oberoende mätningar; bilfakta har inte lyckats få ihop några siffror om bilen. Men när jag mätt själv med tumstock får jag att skuffen är 10 cm högre, 12 cm bredare och 5-10 cm längre än E61. Om man fäller baksätet vet jag inte hur dom jämför, men jag tror Chryslern är betydligt större även där. Men det finns ju ännu större, både MB W210 och Volvo V70 är betydligt större. |
|
|
Jag vet inte om Chryslern har dålig komfort, jag har inte märkt det själv men nu har jag iofs inte kört så många mil med den i ärlighetens namn. Hur menar du dålig komfort - för hård fjädring? Jag är nog inte så kräsen, för mina två BMW - en e38 740iA är stor och gungande som ett slagskepp (men helt ok på vägen), och en e39 540iAT med M-chassi. Den är rätt stötig och bullrigare, men väldigt stabil. Det blir förmodligen en Crysler 300C Hemi Touring för mig. Hemin är den svagare V8:an på 340 hk, det finns en starkare SRT, men det känner inte jag att jag behöver. Jag har tyvärr svårt för Bangles design, känns plastig och tråkig inuti och iDrive är ingen höjdare, så det blir inte en till BMW när jag byter e39:an. |
|
|
Ford Mondeo nya modellen. /L |
|
|
Min kollega brukar skryta om hur hans (fd) E-klasse touring -00 (vad heter kombi på merca-språk?) hade ett gigantiskt lastutrymme. Han säger att han fraktat hem ett fullstort kylskåp i den bilen! Nu är han ju en snackepelle, så det kan ju vara en något skarvad version av verkligheten visserligen :-) |
|
|
Mondeo 01-07 kombi har ett rejält bagage. Har en själv...:) |
|
|
Citroën C5 av förra generationen är monstruöst rymlig i kombiutförande, dessutom komfortabel till tusen. Ungefär lika upphetsande att köra som Kristina Lugn är att se på, men i övrigt är det svårt att inte gilla den enligt mig. /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.