AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.453

fruset batteri?

Tjena!

Batterilampan började lysa på min 523 E39 igår. Idag startade den inte, startade med kablar och den gick fint. Skulle köra hem den och då började den gå som en påse nötter, instrumenten började blinka osv, gick knappt framåt, lät för jävligt.

Inte mätt om den laddar men det verkar så. Bara o byta batteri? Är det skadligt att ha kört med bilen när den gick så kasst?

Tacksam för svar.
Det låter som din generator har sagt sitt, kolen är väll slut så det blir nog till att byta generator då kanske.
"Inte mätt om den laddar men det verkar så."

Vad grundar du det antagandet på? Läser man din beskrivning av problemet så verkar den inte alls ladda.
Batterilampan lyser för att det är fel på laddningen.
Precis, Vad menar du med batterilampan börjat lysa? Du menar väll generatorlampan har börjat lysa eller är jag helt fel på det :)
Men lyser generatorlampan så laddas inte batteriet och tar man start hjälp så kan man köra tills strömmen är slut och går riktigt illa.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jag tycker femtjugos antagande var rimligt dvs. ngt är fel på batteriet eftersom symbolen på instrumenteringen för att generatorn inte laddar eller att drivremmen för generatorn är defekt, faktiskt ser ut som ett batteri (rött). Läser man dock i instruktionsboken så får man den korrekta förklaringen till symbolen. Eftersom det är en röd varningslampa skall man omedelbart stanna bilen dvs. det är ingen bra idé att fortsätta köra.

Jag råkade själv ut för detta i somras och tyvärr var det bara att konstatera att generatorn inte laddade som den skulle. Dock laddade jag upp batteriet till fullt och sedan körde min mek bilen till sin verkstad där han bytte generatorn. Och visst gick bilen mot slutet av turen som en påse nötter. Det är mycket som kräver ström och när generatorn inte fungerar så töms batteriet tämligen fort. Ett knep var att stänga av allt som inte "behövdes" som tex. radio, strålkastare, ac etc.

Vet inte vad det sitter för typ av generator i en 523:a men i min 540 satt det en vätskekyld best på 150 A. En utbytes generator gick på över 10.000 sek. Jag valde dock att lämna in min generator till en firma som renoverar dessa och då kostade det "bara" 4000 sek och är precis lika genomgången som en utbytes. Tyckte 10.000 sek var för mycket för en utbytes då dessa inte är fabriksnya utan just renoverade.

Lycka till:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
grodan kermit: Vilken firma var det som renoverade generatorn?
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hur långt har era bilen gått när generatorn har gett upp?

Får man fråga varför ni inte bara byter regulatorn/kolen?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
henke lexus: Firman heter Blixtservice. Det finns lite mer info på www.blixtservice.se

Quickie: Min bil hade rullat 18.600 mil. Vad jag har förstått så är den vätskekylda generatorn lite speciell dvs. krävs en del specialverktyg samt att den har dioder. Vet inte exakt hur det är med kol/regulator i den men när den renoverades gicks den igenom helt.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Formulerade mig lite flummigt.

Givetvis så är det i normala fall så att när laddlampan lyser så laddar inte generatorn.

Men grejen är den att jag varit bortrest några veckor och bilen stått utomhus och inte varit startad. Eftersom det varit så kallt så tänkte jag ifall det kunde va så att batteriet fryst och inte kunde ta emot laddning och om laddlampan isåfall lyste pga det. Kändes som det mest rimliga.

Har batteriet på laddning nu och ska mäta upp det sen och se om någon cell är kass. Får gå ner och mäta när batteriet sitter i bilen igen om den laddar eller inte.

Nu kanske ni förstod bättre, tack för svar hur som helst.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
femtjugo: Okej, då förstår jag:) Vet dock inte om ett dåligt batteri eller ett batteri som ej tar emot laddning skulle resultera i att "batteri lampan" lyser. Har du tur så kanske den slocknar fint när du laddat upp batteriet och startar bilen och i värsta fall så lyser den konstant....

Lycka till och berätta gärna hur det gick :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Satte tillbaka batteriet. Bilen startade fint men laddlampan lös fortfarande. Vilken generator ska jag köpa? Fått tag på en valeo från en 99. Passar den? Har för mig bmw använde två olika sorters generatorer.

Mätte upp cellerna i batteriet o min syramätare visade att alla var döda. Så har fortfarande svårt o släppa att det är generatorn. Men skit samma, får väll köpa både nytt batteri och generator i så fall.

MVH
Vill fortfarande inte tro att det är generatorn menade jag med tanke på vädret. Men sånt kallas väll förnekelse antar jag :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kanske räcker med att byta kol/regulator bara.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
femtjugo: Angående val av generator är jag osäker på just din modell. Enklast är väl att kontakta en Bmw verkstad först och se vad de rekommenderar. Sen kan du kolla runt på priser på fler ställen. Ett alternativ kan vara att göra som jag gjorde dvs. låta ngn kompetent firma renovera din generator.

Eftersom ditt batteri är helt slut, så skulle jag börja med att köpa ett nytt batteri. Tex. Tudor High Tech, är ett mycket bra batteri. Försök få ett så stort batteri som möjligt ex. 90-100 Ah. I bästa fall kanske batterilampan slocknar och då var det batteriet som var felet, om den fortsätter att lysa så är det generatorn. Obs! Om lampan inte slocknar fast du bytt batteri så kör INTE med bilen. Då kommer du att "suga" ut det nya batteriet och det är inte bra för det nya batteriets livslängd.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sitter en Valeo 90A generator i min bil nu. Men min är en 98 och den jag hittat är till en 99. Grejen är att priset är överkomligt, 800 kr. Batteriet som sitter i min bil nu är ett 100ah batteri. Ska testa med ett annat batteri först. Slocknar den inte då byter jag generator. Skulle ni gjort på något annat sätt? Tack för svar :)
Generatorn var tvärslut, klöv den och kollade. Bilen går finfint igen nu, passade med en generator från en 99 rakt av! Tack för hjälpen.
Att syranivån visar låg beror på att batteriet är tokurladdat - vilket kan ske om generatorn fungerat dåligt ett tag.

Innan man kasserat batteriet så skall man prova att påbörja att ladda den så fort som möjligt och se om syrahalten hamnar på 'grön' igen i alla celler. Om den efteråt i övrigt verk villig att ge start startström även när det är kallt - då finns det ingen anledning att köp nytt batteri.

Inget batteri i världen kan hålla igång bilen någon längre tid om inte generatorn fungerar.

När laddlampan (som ofta har symbolen av ett batteri, vilket egentligen borde ha varit symbol för generator istället - men sådan känner inte vanligt folk igen och det finns ingen etablerad standard på hur symbolen på en generator skall se ut) börja lysa så indikerar det att generatorn inte längre lämnar någon ström - detta oavsett om batteriet är nytt och laddat eller är dåligt.

Grattis på dig femtjugo och det bara kör nu ja ;)
xxargs: Tråden handlade ju aldrig om att någon trodde att "batterilampan" hade något med själva batteriet att göra. Var jag som formulerade mig dåligt. Givetvis kan en laddlampa se ut hur som helst, som i en amazon t.ex där det bara är en vanlig röd lampa.

Det enda jag funderade över var om laddlampan kunde lysa pga att batteriet inte kunde ta emot laddning och inte för att generatorn gett upp. (Jävligt långsökt jag vet) Men jag hade varit bortrest och bilen stod still, så ville bara kolla om detta var möjligt då det kändes mer rimligt att batteriet pajjat av kylan.

Hur som går bilen som en klocka igen, tack för ett bra forum!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Skönt när det funkar igen :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.