AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.220

Parkeringsskada på min bil!

Landade in med BMW`n och parkerade utanför jobbet och drar iväg på jobb. En timme senare ringer en arbetskompis till mig och säger att min bil har blivit påbackad....
Drar med en gång till parkeringen och får där tag på min chef som har sett precis vad som har hänt. En person i en Saab vars bil står parkerad på parkeringsrutan ca6m bakom min bil har helt sonika backat och backat tills personen i fråga dundrar rakt i i arslet på min bil varpå det blir en rätt högljud smäll med larm och allt som går i gång på min bil. Min chef går hastigt fram och försöker få kontakt med föraren som inte verkar bry sig för fem öre utan drar snabbt därifrån. Min chef hoppar då in i sin bil och försöker följa efter. När han kör ut från parkeringsplatsen så finns det inte en bil i närheten på vägen så personen som körde på mig fick VÄLDIGT bråttom därifrån.
Som tur är så skrev han upp regnr.
Skador på min bil blev en mindre puckla samt en del grova repor. Jag tror att det inte blev större skador tack vare att det fanns en del is/snö bak på min bil som kanske tog emot en del av smällen? Det är inga jätte märken och vad jag kan se så har inte avgassystemet fått sig en smäll..

Hur som helst så tog jag ett registerutdrag på bilen som körde på mig så jag har namn och allt på personen som äger bilen. Personen har inget telenummer och att hälsa på hemma hos personen känns inte så aktuellt.

Jag har nu varit på polisstationen och gjort en anmälan om smitning.
Jag kommer även att få göra en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag.

Min fråga är vad kommer att hända nu?
Detta kommer väl inte påverka min försäkringspremie?
Vad är det för straff på att smita från olycksplats?
Efter att ha läst en del på forumet så antar jag att detta kommer att ta rätt länge innan skadorna är lösta.... =(

MVH
Roffa1
Det verkar ju finnas gott om vittnen till smitningen, vilket bör fria dig från allt ekonomiskt ansvar. Vill även minnas att det finns en "trafikskadeförening" som tager den fulla kostnaden vid smitningsolyckor.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Läs min liknande tråd så får du en del svar.

Länk
"qsacage"

Tack,men jag har ju vittne och regnr så det är ju inte samma sak riktigt. Jag läste inte alla sidor men du verkade ju sakna det

MVH
Har varit med om exakt samma sits för några år sedan. Det som sker är att FB+polisen kontaktar motparten och får dennes story. Erkänner inte motparten så går ärendet till domstol och då skall det väldigt mycket till för att du skall förlora eftersom du har vittnen på din sida.

Har din chef något signalement på föraren? Det kan vara värdefullt vid en ev rättegång.

Sen kan det vara en fördel att också ta med en bedömning ifrån en plåtslagare/lackeringsfirma. Kör in bilen till BMW och fråga någon plåtslagare (dvs "expert") där om det är troligt att man kan orsaka en sådan skada utan att motparten har märkt det.

Expertutlåtande är nämligen något som effektivt torpederar motpartens bortförklaringar i rättegång med att "stereon var påslagen" eller att "barnen skrek så högt så jag märkte inget".

Enda kruxet jag upplevde var att jag fick ligga ute med självrisken (ca 2500kr) tills dess att rättegången var avklarad vilket innebar en period i mitt fall på ca 1.5 år. Detta var någon dum policy som mitt dåvarande FB hade men jag fick tillbaka pengarna + ränta sedan reparationen var klar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vittne + Regnummer = Bra case!

Skönt att såna här as åker dit (för det kommer han antagligen göra)

-------
//Lövet
Har inte hört ett ord från varken försäkringsbolag eller polisen..... Gissar på att detta kommer att ta ett tag? =(
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
du har ett kasst försäkringsbolag.
"Residence"
Har BMW Orginalförsäkringar
Dubilidu!, har Du fått bilen åtgärdad på verkstad ännu?
Tycker förövrigt att Du skall trycka på Ditt försäkringsbolag ang ärendet !!
Du har rätten på Din sida helt klart !!
Hej Alex84

Jag kan väl inte åtgärda bilen på verkstaden innan försäkringsbolaget har sagt sitt?
Jag är rätt kass insatt i skadeanmälningar osv eftersom jag aldrig har behövt använda mig av försäkringar innan.

Jag har skickat iväg ett par mail till försäkringsbolaget nu och ifrågasatt varför ingan har kontaktat mig. Min misstanke är att personen som äger bilen som backade på mig troligtvis har "stora brister i svenska språket" och bara skitit i allt, fanns ju ingen tele reggad på personen heller........... Jag har ju namnet på personen ifråga så jag vet ju vem som äger bilen och det var ju inget namn som "klingade svenskt" direkt.
Rätt komiskt att jag skrev det sär med "brister i språket" när jag själv skriver för snabbt och som en kråka. =)

En Edit funktion borde finnas!

Bedrövlig hantering tycker jag,undrade bara om FB hade gjort så pass att man gett Dej tillstånd att laga bilen?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
När försäkringsbolaget fått din anmälan så kommer de kontakta motpartens bolag som skickar ut en förfrågan till ägaren.
Ägaren har väldigt lång tid på sig att svara, 3månader om jag inte minns fel.
Tills motparten har svarat och gett sin version så händer ingenting.
Efter 3månader så anses motparten skyldig om han inte svarat.
Jag råkade själv ut för en skada som en hyrbil gjorde och de (Hertz) har satt i system att inte kontrollera sina bilar förän vid sista chansen när alla bevis är borta.
Jag gissar att du får vänta ett tag tyvärr.
Lars
"lalaw"

Stort tack då vet jag lite mer.

MVH
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Min faster råkade ut exakt för det du beskriver. En s70 som körde ut från en parkering klippte hennes bil och gasade iväg. 3 vittnen + regnummer, en polisanmälan och skadeanmälan till if räckte gott.
Har du helförsäkring och vill ha bilen fixad tar du det på vagnskadan i väntan på att det blir klart med smitarens bolag.
Har du bara halv är det bara att antingen vänta tills det blir klart eller lägga ut för rep. själv.

Har i ungdomsåren varit ute för en sådan väntan,halvförs. och ont om pengar och okörbar bil en hel sommar sög rejält,fick dock stilleståndsersättning med en 120/dag efteråt.

Henrik
Min bil är fullförsäkrad. Skadorna är som sagt va inte så jätte stora men väl synliga.

Fick svar från försäkringsbolaget idag och det var i stil med att de "var tvungna att höra den andra motpartens berättelse först innan de kunde besluta vem som har gjort fel".... HAHAHA Va fan seriöst? =)

De hade inte fått in något svar trotts påminnelser till motparten. Det lär väl bli som jag misstänker..... =(
Försäkringsbolagen har beslutat att det troligtvis inte var JAG som har orsakat olyckan när min redan stillastående parkerade bil blev påkörd av en galen Saab........ Jipppy!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rent generellt kan väl sägas att det inte alltid är så tokigt om motparten ger fan i att svara försäkringsbolaget, om man kan stå ut med lite väntan. Fick framskärmen klippt för några år sedan av en tok som glömde blicken, pilen men inte filen. Fick stopp på gubbfan efter 100 meter, men han vägrade kännas vid något och vägrade skriva några papper. Tog uppgifterna, fyllde i en skadeanmälan och skickade in till försäkringsbolaget. Dom skickade flera brev till gubbfan, men han ville inte svara. Efter att hans svarstid gick ut gick försäkringsbolaget helt och fullt på uppgifterna i min skadeanmälan, då motparten inte verkade ha något att tillägga. Han fick bara ett inbetalningskort på självrisken i posten, jag fick reparerat med stilleståndsersättning på hans (försäkringsbolags) bekostnad.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.