AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.532

Bilen bromsar in vid växling lite då och då och motorlampan blinkar till...

Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Någon som kan ha en aning om vad detta beror på?

Oftast sker detta mellan 2:ans och 3:ans växel. När man trampar ner, lägger i 3:an och trampar ur så kommer det en kännbar inbromsning och motorlampan blinkar till.

Det händer inte vid varje gång man växlar man så pass ofta att man är rädd för ett ras snart.

Tyvärr hade inte BMW i Solna någon tid förrän den 26/1 pga den extrema kyla som nu är, där bärgningsbilarna åker i skytteltrafik med stannade bilar tydligen.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
hittat någon orsak än? ingen aning vad det kan vara men nyfiken är jag
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Det lutar åt att det är antispinnen som slår in och bromsar in bilen.

För jag var själv ute och provade allt för att få uppleva samma sak. Och dom gånger jag kunde känna en inbromsning var när jag kastade upp kopplingen för fort mellan speciellt 2:ans och 3:ans växel så att antispinnen slog in.

Jag bad frugan att kolla på instrumentpanelen HELA tiden när hon växlade från 2:an till 3:an. Och detta inträffade enligt henne enbart när hon var på väg till jobbet och på påfarten till motorvägen eller på väg hem från jobbet och även då på påfarten till motorvägen.

Jag förklarade då att dessa har en tendens att vara lite uppslipade och det är extra lätt att få hjulen i spinn och att det gå KAN vara antispinnen som slår in och att det är det hon känner.

Nu efter fyra arbetsdagar har hon inte sett att motorlampan tänds, dock sett att antispinnen tänds lite snabbt. Hmm *himlar med ögonen*

Så om hon inte ser denna motorlampa en gång till innan servicetiden kommer jag att avboka den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.