AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.372

e46 320 startar ute men inte i Varmt garage

dj
5
djkentaa
e46 320
Tja!

Har fått ett underligt problem med min bil e46 320
Den startar när jag parkerar ute i kylan men den klickar till bara när ja försöker starta den inne i ett Varmt garage, Mina vänner blir tvungen att putta bilen medhanns jag har växeln i samtidigt som ja släpper koppling vid rullning då får jag igång den. Kan inte vara batteriet då allt lyser väldigt bra.
Snälla någon som vet vart problemet ligger.

MVH
Kenta
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla batterianslutningar, jordpunkt på minuskabel samt jordflätan mellan kaross och motorblock till att börja med.
dj
5
djkentaa
e46 320
Kollat igenom det där hitta inga konstigheter, Batteriet ligger på baksidan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att all belysning lyser bra är ingen garanti för att batteriet har kapacitet till startmotorn som är den största förbrukaren på hela bilen.
Men att den startar i kyla talar ju emot att batteriet är dåligt om det nu har hänt flera gånger. Annars behövs rätt långa åkturer så här års för att batteriet skall hinna återladdas hela tiden.
Mät batterispänningen. Vid stillastående motor bör den ligga runt 12V och med motorn igång ca 13,8-14V. Om spänningen sjunker under 10V ung. kopplas startmotorn bort vid startförsök och man hör ett upprepande klickande under huven med nyckeln i startläge.
dj
5
djkentaa
e46 320
Sitter just nu vid bilen har redan kollat upp spänningarna och allt med batteriet att göra det är som du säger alla siffrer stämmer bra, Frågan är om el tränger igenom vid fukt och kyla men inte vid värme. Misstänker att det är smuts eller glapp i startmotorn. Hittar inte startmotorn tänkte banka på den :)
dj
5
djkentaa
e46 320
Måste bara tillägga att detta problem dök upp när jag trodde att bilen var avslagen och vred nyckel igen medhanns bilen var igång. Kan detta ändra mitt problem?
dj
5
djkentaa
e46 320
Nu har ja fått mitt Startmotor renoverat kopplat in den men den bara snurrar fast än bilen inte är igång är det nån som har upplevt detta fel som kan dela me sig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om du kan ha problem med kontaktplattan i tändningslåset. Det händer ibland att den ger upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.