|
|
|
|---|---|
|
Har vinterdäck med 225-bredd på. Funderar på att byta till nya. Någon som vet om jan kan byta till 215-bredd (öriga dimensioner samma) utan problem? (förutsätter att last index 91 är tillräckligt). | |
| Ja det är möjligt men vill du ha smalare däck ligger 205/60-16 närmare rätt rullomkrets. | |
|
Tack för svaret. Men jag vill bara byta däcken och behålla 17-fälgen. |
|
| Jaha. Du nämnde ingen exakt dimension. Men är det 17" så är 215/45-17 kanske inte det mest lämpliga om det är på din 525 som däcken ska sitta. Din bil är avsedd för 235/45-17 och du bör helst hålla dig inom samma rullomkrets. Du kan däremot ha 215/50-17. | |
| Hur bred är fälgen? Det går ju inte att sätta på hur smalt däck som helst på en bred fälg. | |
|
Tack igen. Det rör sig dock om en annan bil än 525. Nuvarande däck 225/45R17, och jag hittar billiga Nokian Hakka4 bara med 215/45R17 alt 225/50R17. Min beräkning ger: med 215/45 minskar med 1,4% på omkrets, med 225/50 ökar med 3,5% på omkrets, jmf med 225/45. Vet dock inte om det finns annat än ändrad omkrets att beakta, samt att om det kan anses "passa bra" om omkretsen ändras några procentenheter. Sista frågan är om hastighetsmätaren kommer visa fel i mostvarande grad som omkretsändringen. |
|
|
Hastighetsmätaren kommer att vissa samma hastighet vid samma varvtal som tidigare. Skillnaden är att det hastighetsmätaren inte visar stämmer med verklig hastighet. Utav 215/45 och 225/50 hade jag valt 215/45 då dessa har mer lik rullomkrets med 225/45, förutsatt att det är vad bilen är anpassad för. |
|
|
Du kan inte utgå ifrån vad som sitter på bilennu, du måste givetvis utgå från fordonets originaldimension |
|
|
Du har rätt. Och jag borde ha nämnt att 225/45R17 är originaldimension för vinterdäck som det står i instruktionsboken. |
|
|
Dessutom bör man sträve efter så smala vinterdäck som möjligt. Vad är det för bredd på fälgen? Går det att få på 16" så kan ju det vara ett alternativ om du har möjlighet och ändå skall köpa 4 däck.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Kika i regbeviset, vilken dimension står där? 225/45-17 Hakka 4 kostar under 1500:- monterat på bil |
|
| E36: var kan man få så bra pris på hakka 4? Däckonline har betydligt högre. | |
|
Jag har mer än en gång påtalat att DoL priser inte alltid är så låga som så många tror 225/45-17 Hakka 4 har annonserats ut för 1450:- tidigare i vinter av bl.a "Däckverksta'n" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.