|
|
|
|---|---|
|
Ska testa en grej på min döda e30. Läste detta i ett gammalt inlägg. "När man har kontakterna bortkopplade så kan man mäta med tändningen påslagen att man har 12V på ena stiftet i kontakterna, sen slår man av och mäter att det andra stiftet inte har kontakt med jord." Detta handlar om kontakterna till spridarna och jag undrar helt enkelt hur man ska använda en multimeter till detta. Har aldrig använt en så behöver lite noggrannare förklaring. | |
| Ok, jag vet inget om e30 eller spridare men för att mäta en spänning så mäter du mellan stiftet och jord (någonstans i karossen). Och för att mäta kontakt mellan stift och jord så mäter du resistans (motstånd) mellan stiftet och jord. | |
|
Så första steget så ställer jag multimetern på likström 20v, håller den svarta kabeln mot mot kaross och sticker ner den röda kabeln på ett av stiften i kablaget och borde då få 12v visat på displayen eller? Andra steget så ställer jag på 20 där ohm tecknet är på multimeter och har svarta kabeln mot kaross och den röda kabeln på andra stiftet. Men vad ska jag se på displayen om den har kontakt med jord eller tvärt om? Ursäkta min okunskap inom elektronik =) |
|
| Men har jag tänkt rätt vad det gäller hur jag ska hålla kablarna och inställning på multimetern? Känns som jag tänker fel när ja ska kolla om ett stift har kontakt med jord. | |
| Du ska se ett oändlighets tecken eller vad din multimeter visar när du håller mätkablarna isär om det INTE finns någon kontakt mellan jord och stiftet. Om det är kontakt kommer multimetern visa noll eller ett mycket lågt värde beroende på hur bra kontakten är mellan jord och stift. | |
|
Aha ok, nu börjar det klarna, bara en sista sak. Jag ska alltså hålla svarta kabeln mot kaross och den röda mot stift när jag ska kolla om den har kontakt med jord? Tycker det känns som jag borde göra på något omvänt sett eller nått? Men vad vet jag =p |
|
| Vilken kabel du använder var (plus eller minus) spelar ingen roll i båda fallen. Vid volt mätningen får du ett negativt värde om du har felvänt men det spelar mindre roll. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.