|
|
|
|---|---|
|
har haft funderingar på att byta min diffklump på min 530 för att få en bättre utväxling och därmed bättre bränsle-ekonomi samt varvtal i landsvägs fart Har funderat på 2.79 diffen från bmw td kombi med manuell men denna verkar mkt ovanlig kan man använda 2.64 diffen eller blir de för tungt att komma iväg med den på 1ans växel dvs slira på kopplingen. I bilen sitter det 540 motor men 530 växellåda | |
| Ja det är ju frågan :) | |
| Kan du starta på 2:an utan större bekymmer nu? | |
|
Om ja vill det så kan jag göra det ja lär ju dock inte gå om jag byter. Men jag ser ingen anledning till att starta på 2an |
|
|
Har du tillgång till 2.64 diffen till rätt kurs så prova och meddela resultatet! Du kan ju mata in alla värden från växellådan i lathunden är och se hur mycket bytena gör i hastighet på de olika växlarna, då kan du ju få en fingervisning om hur mycket som det ändras. |
|
|
Jo jag har kollat i lathunden o den gör ju rätt stor skillnad iallafall om vi säger nu kan jag inte köra mkt mer än 110-115 förrän jag är uppe i 3000varv Med 2.64 diffen kommer jag iallafall o kunna köra ca 135 innan jag når 3000 varv på 5an så de gör ju en viss skillnad det jag förlorar är ju acceleration då men de är ju mest från stillastående i fart kan man ju växla ner ifall man tkr de accar för dåligt dock brukar de inte behövas på v8an då den är stark i hela registret. Jo jag kan ju återkomma ifall jag byter o har kommit över en till ett bra pris. |
|
|
Fredde85 inget svar på din fråga men har du fått igång min gamla krockade 525:a? :) |
|
| Den är på en verkstad som ska rikta upp den o byta det som är kass i fronten de tar dock en väldig tid då jag får de fixat till ett bra pris. så den ska nog bli ordning på igen så länge inget oförutsett inträffar | |
|
Har en annan fundering angående 530is växellåda Vet ju att getrag 260 som sitter i bland annat bmw 535 har en riktigt fin utväxling en kompis hade en 535 o den varvade inte speciellt högt även i lite högre farter. Så min fråga vet redan att den inte passar fysiskt på motorn på grund av bultmönstret men passar själva innehållet från en 260 låda i en 530 låda. Då jag många gånger funderat på vad bmw tänkte med när dem gjorde 530 lådan då 535 o 530 har liknande effekt o prestanda varför inte ha samma utväxling i växellådan Så är de någon som gjort detta eller någonsin hört talats om de om den ens går att göra detta. Dock skulle de väl kosta en hel del antar jag då de inte är hur som helst att bara plocka över och sätta i |
|
| Sagt det flera ggr, de ända växellådor som passar är mellan M60 och M62 motorer. Inga andra. | |
| Mjo du har ju gjort det hehe sen kom jag på de själv då jag kollade bilder på den idag o jämförde | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.