AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.156

Batteriet är slut

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
på min avställda bil och jag undrar vad som är bäst. Köpa nytt idag är ju inte så smart då den är avställd, ska jag låta den stå som den är eller köpa en laddare som jag kan ge kräm med så jag då och då kan lufta bilen ur garaget?

Vart köper jag kraftigare batterier som passar en E38?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
För att undvika eventuell krångel med elektroniken borde du ha din E38 på underhållsladdning hela tiden när du inte använder den. Jag har min 750 kopplad med ctek hela vintern. Om batteriet är relativt nytt/fräsht borde du ladda det så fort som möjligt då det blir förstört om det står utan laddning en längre tid.

Lite off topic men vad ska det vara bra för att starta/lufta bilen ? Har läst allt jag hittat om att låta bilen stå hela vintern VS starta ibland och kommit fram till att det gör mer skada än nytta med kallstarter på vintern än att bara vänta in sommaren. Kul att fler än jag ställer av sina fina E38:or på vintern:-)

BMW 4 Life
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Mitt batteri var dålig pga urladdning vid stereobygge, den orkade inte heller driva allt så bra, blinkade mm. Men nu är allt dött så jag undrar om en billig ctek kan få liv i den så jag kan ta in batteriet då.

Det här med lufta bilen eller ej, jag vet inte heller vilket som är smart o RÄTT.

Vart finns billig Ctek?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Denna är bra och billig.
Tar dock lite tid att ladda urladdade batterier då den har begränsat strömuttag.
Länk

Denna är bättre dimensionerad för stora batterier.
Länk

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
happygrus
Jag köpte ett Varta silver dynamic på 110ah, finns hos autoexperten för ca 2600 kr
Batteriet är stort men får plats perfekt bak i skuffen.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag köpte CTEK multi XS3600 kostade mig ca 600 kr när Audi hade rea förra året. Annars är det bara leta på prisjakt. Tycker den ger bra valuta för pengarna även om det tar tid att ladda upp dött batteri. Men när batteriet väl är laddat är den precis lagom att kompensera bilens strömförbrukning vid avställningen såvida du inte tänkt sitta i den och lyssna på musik för då behöver du nog en kraftigare CTEK :-)

Om batteriet är underdimensionerat till bygget borde du nog köpa ett nytt till sommaren när du ska använda bilen. Min 7:a är helt orginal och jag kör dubbla batterier med kapaciteten 180 Ah det är precis så det räcker... E38 gillar ström lika mycket som bensin nästan... fick byta mina orginal batterier som hade 3-4 år på nacken då de var nästan slut och jag fick massa konstiga felmeddelanden pga av för lite ström.

Om du inte är för priskänslig satsa på ett stort gel batteri. Nu kör jag ett stort Tudor gel batteri och ett lite mindre Tudor "high tech" då de med lägre kapacitet inte fanns som gel model. Har underhållsladdning hela vintern och mina strömproblem har upphört sen dess.

BMW 4 Life
ve
16
veikol
750 ia 1995.
Tjena jag köpte nytt 88amp batteri på Jula 1100kr passar perfekt till min 750ia 1995.

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

88Ah är lite för klent för en 750 enligt mej. Visst kommer den starta och självklart gå på det också då all strömförbrukning i bilen med motorn igång går från generatorn, överskottet går till laddningen. Men det här är en bil som drar en hel del även när den står.

Ett vanligt bilbatteri får kortare livslängd ju mer det laddas ur mellan laddningarna. Det går lika många amperetimmar ur batteriet om bilen står en vecka med ett 100Ah batteri som med ett 88Ah batteri, men 88Ah batteriet är mer urtömt i procent sett. Det här är inget du märker av förens det batteriet är förbrukat. Kör du kortare sträckor blir effekten ännu mer påtagbar.

Ett bilbatteri är alltså bara gjort för att vara fulladdat och sedan driva runt startmotorn, inget annat. Gör batteriet bara det så håller det minst 10 år, -det dubbla i perfekta förhållanden. Men i praktiken blir det ju inte så då alla bilar drar mer eller mindre ström även avstängda.

Det som händer om man har ett mindre batteri är att en högre procent av den tillgängliga kapaciteten töms mellan starterna, även fast den egentliga strömåtgången är den samma. Desto mer man tömmer ett bilbatteri (i procent) mellan laddningarna desto kortare blir livslängden. Så att köpa ett mindre batteri som är billigare kan bli dyrare i längden.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har inte alla 750 E38 dubbla batterier från fabrik som standard ?
Om BMW sätter in 180 Ah kapacitet orginal så måste de väl ha räknat ut att det behövs + lite marginal så klart.

BMW 4 Life
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Nej, alla 750 e38 har inte dubbla batterier. Det är beroende på utrustning vilken kapacitet det är i batteriet. 110 eller 105 tror jag det är det lägsta, men det är taget fån ett luddigt minne. Men dubbla batterier är det absolut inte på alla 750 e38.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.