AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.041

Läcker kylarvatten läcker det från kylarn ? lagt upp bilder

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
ja har problem med att kylarvattnet som försvinner har lagt mej under bilen och ser då vart ifrån vart det droppar men ej därifrån det kommer antagligen längere upp men det jag undrar om nån på rakarm kan säga om det är från kylarn det läcker eller om det kan läcka från kärlet så att det rinner ner och sen droppar om det inte skulle vara kylarn va skulle det då kunna vara ?

Länk

Länk

Be
21
Berrkan
Bmw 320 -91
325 -91
Hade samma fel på min och kunde inte hitta var det läckte. Fick tag i en ny för 500kr så jag bytte. När jag tog loss den och bytte så upptäckte jag att läckaget var i limningen mellan kärlet och kylaren. Skulle tro du har samma problem
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
okey okey så du bytte kärl men va gjorde du åt limmningen mellan kärlet och kylarn därifrån det läckte ? ja ska tömma kärlet på vätska och kolla hur det ser ut
vart köpte du nytt kärl om man får fråga ? =)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ingen limning mellan kärl och kylare utan en o-ringstätning: Länk
Är det problem att få tätt trots rengöring och tätningsbyte så skulle jag nog komplettera med Hermetite, Permatex el. liknande packning på tub som tål lite tryck (2bar).
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
okey ja men då är det ju bara att plocka bort den och kolla hur det står till med o-ringen sen om den nu behövs bytas vart får man tag på en o-ring och tex Hermetite,Permatex? Mvh

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Har kollat runt lite efter o-ringar och seer ju ut somman måste köpa ett helt set om man ska få tag på rätt storlek sen tänkte jag på att det skulle kunna vara den andra packningen som läcker också nr 3 Länk och vart hittar man en sån packning kankske bästa att gåp in på bmw istället för att jaga eller om nu inte vet på rakarm

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det var nr. 3 jag menade. Köp den på BMW, du har art.numret i länken. Packning på tub hittar du säkert på Meca, Mekonomen el. någon järnhandlare.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
okey jag trodde du först mena nr 14 ska åka in och kolla om dom har på bmw återkommer sen om resultatet tackar för hjälpen

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Hallå har vart in på bmw och skulle köpa o-ringen men dom hade inte den och skulle ta ett tag innan dom kunnde få hem den så jag jagar på annat håll men nu är problemet det att det står bara D77,0MM och inte tjockleken på bmw visste dom inte heller nån som vet va det ska vara för tjocklek?

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
ingen som vet tjockleken på o-ringen?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Angiven diameter brukar vara innerdiametern och om den gamla inte är allt för demolerad kan du försöka mäta den och kolla om det stämmer mot någon standard.
Kolla här t.ex: Länk
NBR borde palla för vanlig kylvätska.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
hej jag har plockat bort kärlet och mätt o-ringen nu och jag fick det till 4mm då stämmer inte det måttet mot det andra har fått tag på en ny nu på 4mm hoppas det funkar nu då men tänkte fråga om jag måste använda tätningsmassa vart ska man dra på det då? skåran där o-ringen sitter eller ? ursäkta alla frågor men har noll erfarenhet av att hålla på

Mvh

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om den gamla o-ringen är rund fortfarande kan det ju stämma med ø4mm. Men är den tillplattad och ändå 4mm tjock kanske det är en ø4,5 el. 5 det skall vara.
Smörj ringen med ren glykol så glider den lättare i vid montering. Behöver du komplettera med tätningsmassa så fyll spåret rejält först och kräng sedan på o-ringen och stryk ut det runt om så att o-ringen i stort sett blir osynlig. Montera direkt och låt sedan massan få torka innan du fyller med kylvätska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.