AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.939

Hur är det för Er som har friktionsdäck den här vintern hittills?

Sida 4 av 12
Jag påstår inte heller att man halkar runt på metallen.

Men om du försöker övertyga mig att ett däck med metalldubbar har bättre fäste på barmark än ett utan så får du läsa på om friktion.

Stommen på ett mellaneupeiskt friktionsdäck är garanterat minst lika styv som på ett dubbdäck. Förklara annars hastighetsklassningarna och dubbdäckets förmåga att inte kunna tillverkas i något över hastighetsklass T= max 190 km/h
Där det finns friktionsdäck som är Hastighets klassade V=240 km/h

Deras tester nämner överhuvudtaget inte luft samt marktemperatur vilket är väldigt avgörande i sammanhanget. De använder dessutom 4-5 år gamla modeller på däck.

Länk
Verdi
Jag påstår ingenting. Jag vidarebefordrar information från profesionella testare. Det är nog du som har bevisbördan just nu.

Det jag sa gäller givetvis nordiska friktionsdäck, inget annat. Kunde du läsa så ser du att jag har skrivit att mellaneuropeiska friktionsdäck är mycket bättre på bar asfalt. Däremot markant sämre på vinterväglag. Det visar alla tester.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Du kan ju inte se resultatet i en jämförelse av två däck som en generell regel. Läser du det här testet Länk så ser du att de dubbfria generellt får bättre resultat på vägegenskaper och bromsförmåga på vått och torrt.

Sen så skulle jag vilja påstå att ett dubbdäck som gått 1000-1500 mil på barmark är förbrukat (nedslitna dubbar) och sämre än ett dubbfritt som gått lika mycket.

MVH Christofer
Ditt påstående i att mellaneuropeiska friktionsdäck är urusla på vinterväglag är det enda jag egentligen reagerade på. Testet ovan från teknikens värld visar lite min poäng i denna diskussionen

Länk
ar
98
arv
525iA LIM
Kör continental viking 5 friktionsdäck och har ej ännu krockat eller känt obehag.
Kör ifs mest i stan.

Martin E
Ett test som Verdi visar väger mycket tungt
119 SVT Text Onsdag 03 feb 2010
INRIKES Publicerad 3 februari

"Odubbat ger fler dödsolyckor"

Dubbade vinterdäck är säkrare på
vinterväglag än odubbat och räddar
därigenom liv, enligt Motormännens
riksförbund.

Organisationen har undersökt 13
halkrelaterade dödsolyckor under en
månad i vinter. Vid åtta av olyckorna
körde bilarna odubbat, så sådana däck
är överrepresenterade, kommer
Motormännen fram till.

På Vägverket anser man dock att en
sådan undersökning är alldeles för
liten för att det ska gå att dra
några slutsatser.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Körde häromdagen i Örebro på en smal gata i ca 15 km/tim när en parkerad bil slängde upp bildörren utan att se sig för. Tvärbromsade och fick stopp på bilen ett par decimeter från hans öppna dörr. Man riktigt hörde hur dubbarna jobbade mot isen under snön.
Vilken tur att jag hade dubbdäck var min spontana tanke.

Jag hade oförskämdheten att kommentera händelsen för honom med att det var tur att jag hann stanna. Hans syn på situationen var bara att om jag var nära att köra på hans dörr så hade jag kört för fort. Och så gick han.

Per L

Var det inte Hakka Q som man skulle hålla sig borta ifrån? I vilket fall som helst är det ett däck som gått ur produktion för flera år sedan. Utvecklingen går framåt så en jämförelse mellan Hakka 7 och Hakka R är mer intressant. Länk
Skrolla ner till sidan 7 och se jämförelserna.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nästa år blir det dubbat för min del, hade väl trott (inte hoppats) att den här vintern inte skulle bli en riktigt vinter..
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tycker friktionsdäcken funkat bättre än förväntat trots väglag. Kommer nog inte köra med dubb framöver.

//Stefan

Mina bilar:Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
13 olyckor? Att ens påstå att man kan dra statistiskt säkra slutsatser från ett sådant material är närmast skamligt av Motormännen. Har ingen på hela ställen gått ens 1p statistiklära?

-------
//Lövet
Verdi
Du kommer aldrig att få ett urval som håller statistiskt ändå. Dessa siffror ger iaf en indikation.

I vilket fall. Siffrorna i sig pekar på följande. (säger inte att det är sanning)

Hade alla kört på dubbfritt hade vi haft 27 olyckor. Hade alla kört dubbat hade vi haft 8 olyckor. Det är alltså mer än 3 ggr så farligt att åka dubbfritt.

Vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag är iaf glad att jag har de däck jag har. :)
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Mina dubbfria suger jättepung. Nästa vinter blir det fett med dubb.

Power is FUN without Control
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"3 ggr så farligt att åka dubbfritt."

Det är precis sådana slutsatser man absolut inte kan dra från materialet. Nästa 13 olyckor kan lika gärna vara enbart dubbdäck. Är det 100% farligare då att åka dubbat? ;-)

-------
//Lövet
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Verdi: om alla 13 kört på odubbat, så skulle de ha krockat, och dött, 27 gånger??
"Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik."
Motormännens uppgifter är skattade enligt något konfidensintervall. De bilar som varit involverade i olyckor, har de haft dubbfria däck då? För det måste ju vara på dessa som Motormännens statistik ursprungligen grundat sig på.

Ni som säger att era dubbfria däck är usla. Vad kör ni på för däck (märke, modell och dimension)? Jag har en liten känsla av att många av er kör på centraleuropeiska vinterdäck, stämmer det?
Verdi
Andreas Löfgren,
Jag lade in en disclaimer men tydligen måste du slå in en öppen dörr ändå. :-)

Simon 76,
Va? Jag räknade om siffrorna utifrån att 30% (de med dubbfritt) har stått för 8/13 av olyckorna. Då blir det så. Dvs om 100% hade haft dubbfritt och om siffrorna är representativa så hade det inneburit 8/0,3 = 26,67 olyckor. Om 100% haft dubbat hade det varit 5/0,7 = 7,14 olyckor. Men eftersom 0,67 och 0,14 olyckor inte kan inträffa så har jag avrundat till 27 och 7 (räknade tydligen fel första gången).

Alltså. För enkelhets skull. Säg att vi har 1 miljon personbilar i Sverige. Då kör 300 tusen bilar på dubbfria och 700 tusen kör på dubbat.

Om 300 tusen dubbfria bilar ger 8 dödsolyckor så ger 1 miljon odubbade bilar 27 dödsolyckor (8 * (10/3)).

Om 700 tusen bilar ger 5 olyckor så ger 1 miljon dubbade bilar 7 dödsolyckor (5 * (10/7)).

Det är alltså generella framräknade siffror och har ingenting med de aktuella olyckorna att göra. Jag tycker dock att det ger en fingervisning...

I exemplet spelar det exakta antalet bilar förstås ingen roll. Det är proportionerna och antalet olyckor som jag räknar med. Ja, nåt sånt... Har iaf försökt åskådliggöra det på ett begripligt sätt. :-)

Chris87,
Det är inte så komplicerat. De har helt enkelt tagit de dödsolyckor som berott på halka och sen tittat efter vilka som kört på dubbat och vilka som kört på odubbat. 8 bilar hade odubbade däck. 5 hade dubbade.
Konstigt, kör stockholmarna aldrig utanför tullarna vintertid? Är det bara för att de inte vågar med sina odubbade däck? / Lantisen.
Vi vet ju inte vad som orsakat dödsolyckorna. Halka säger inte särskilt mycket. Var det singelolyckor eller krockar? Om dödsolyckan berodde på en krock vem är det som orsakat olyckan? Det finns så många parametrar som är involverade och att utifrån detta dra slutsatsen att den däckvariant majoriteten av bilarna hade är den bakomliggande faktorn känns smått absurt.
Sen bör man se hur vägens utformning var vid olycksplatsen. Var det en kurva, lutade den åt något håll. Hur var väglaget, djup snö, modd m m.

I ärlighetens namn bryr jag mig inte, var och en får tycka som de vill kring detta. Kan avsluta med att säga att jag har inget emot ett dubbdäcksförbud. Vill de införa det så är det okej med mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.