|
|
|
|---|---|
|
har en 520 -93 som kokade när jag roade mig på isen, är det skroten nu??? har ställt den i varmgarage 2 dygn fyllt på glykol och försökt lufta systemet. men... jag får ingen värme in i bilen och bilen går upp i temp när jag har igång den. | |
| Testa och byt termostaten. Kan vara topp packningen som läcker om du har Otur :( | |
|
Tycker det låter som vattenpumpen. Lossa den och kontrollera skovelhjulet. |
|
| är det omfattande jobb att lossa vattenpumpen? hur långt tid tar det? | |
| den kokade ju som sagt.. ryker toppackningen lätt? | |
|
det är lätt att toppen slår sig eller spricker på m50 motorn när den har gått upp i kok. bästa vore att komptesta den för och vara helt säker. |
|
| då märker man även om det är toppackningen som gått eller? | |
|
om du gör ett komptest nu efter och du ser på testet att det är komprissionsbortfall på någon cylinder får max skilja 1kg 10% då kan du ju vara säker eftersom du kokade toppen förut. |
|
|
Börja med att kolla vattenpumpen. |
|
| ok, så mkt jobb bara :-/ skulle ju bara användas till att köra is :-) inte meka :-( | |
|
Mycket jobb?! Det vill jag inte påstå att det är. ca halvtimmes jobb med fikapaus inräknat. |
|
|
tack för snabbt svar men tar det inte mer en halvtimme å byta vattenpump? måste man inte plocka loss massa prylar för att komma åt? + remmar? |
|
|
M50 motorn verkar inte skillja sig så mycket från M52 som jag har... Länk Du ska alltså först börja med att lossa fläkten med viskokopplingen, lossa generator remmen och sedan fyra skruvar till remhjulet som täcker vattenpumpen, sen kör du ut vattenpumpen med 2st M6 skruvar bara. Guide: Länk Lycka till! MVH / Martie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.