|
|
|
|---|---|
| Har en 530 me ingen kyla från ac har dock en sån där burk som man kan fylla på gas med. Men vilken av kranarna ska man öppna o fylla på igenom finns ju två st en med större hatt samt en med mindre står ju även på burken att man inte ska fylla på i högtrycksledningen för då kan burken sprängas. | |
| någon som vet eller har gjort kollat på real oem men får inge mer klarhet av det | |
|
Läs o "AC från a-ö! under mekartips så klarnar nog bilden. Fort & väl går aldrig hand i hand! |
|
| Sitter nästan jämt bredvid svarta lådan där styrboxen sitter i till höger mot torpedväggen på bilen. Där sitter det 2 ventiler på acrören, de är olika för att man inte ska kunna ta fel. | |
| Ja var ventilerna sitter det vet jag men vilken av dem är de man ska fylla igenom? | |
| Den lilla,men är det tomt så ska du inte bara fylla på. Du har förmodligen fukt i systemet då. Mitt råd är att besöka en ac firma annars kan det bli mycket dyrt. | |
| Ja de är antagligen tomt då ingen kyla kommer tänkte mest bara pröva o fylla för att jag har en burk hemma men då alltså dumt säger du dock är detta en gammal bil i bruksskick som jag inte tänker lägga ner några större pengar på till ac har dubbeltakluckan iallafall hehe. Men fukt menar du att man kan sabba hela systemet istället antar jag | |
| Fukt i systemet innebär ju även fukt i oljan som smörjer kompressorn. Oljan finns i hela systemet. Använd takluckan i sommar istället. | |
| Fukten fryser i kondensorn och allt slutar fungera. | |
| Fukten fryser i förångaren menar du väl? Det gör det i alla fall i mitt yrke när man får fukt i systemet. Kondensorn omvandlar den heta gasen till vätska. | |
| Jag skrev fel, du har rätt :) | |
|
Det finns långa trådar om detta om man letar lite här på forumet. - prova att söka med 'kondensor' ' R134a' i sökfältet så får du träffar. Första frågan att ställa är om det sluta fungera plötsligt eller om det har varit lite halvtaskigt i minst ett halvår. Slutade det plötsligt så har du förmodligen en större läcka (oftast hål i kondensorn pga korrision av vägsalt mm.) Har det varit halvtaskigt i typ ett halvår eller mer och det inte har varit påfyllt på 3-6 år så ha kylmediet sakta pyst ut år efter år (50 gram per år är inget ovanligt även i ett helt 'godkänt' system då det kan var upp till 20 övergångar och skarvar i en bil-AC - läcker dessa 2-3 gram styck per år så...) Innan du provar att fylla själv så kan du trycka/dutta till försiktigt på mittpinnen på ventilen (ungefär som däcksventil - se upp det kan komma olja och annat när man provar, ha skyddsglasögon och handskar samt oömma kläder på dig) - verkar det pysa till med tryck fortfarande även om det har gått ett par månader sedan AC:n upplevdes sluta fungera så är läckan inte så stor och förmodligen relaterat att du inte har använt AC:n på ett tag[1] - i det läget har det inte kommit fukt i systemet och verkar fortfarade hyffsat tät och du kan prova att fylla med din flaska - dock är det förmodligen för lite gas i flaskan och du hade nog behövt 2 eller 3 stycken beroende på fyllningsmängd för bilen (900 gram kräver ca 3 flaskor - väg tub före och efter på köksvåg så att du vet hur mycket gas du trycker in). När kompressorn inte startar för att lågtrycksvakten spärrar (och det är minst 5-10 plusgrader i luften) så finns det ingen flytande köldmedie kvar i systemet och kvarvarande gasmängden i systemet och lite löst i oljan är max 10 - 20 gram - dvs gas motsvarande två sekundlånga duttar med kylsprejen (det är i flesta fall samma gas i kylspray som i bil-AC!!) Är det bara liten pust eller helt trycklöst kort tid efter att AC:n slutade att fungera, ja då är det ingen ide att provfylla utan att repa först. - möjligen att fylla _lite_ (några gram) för att få upp lite tryck i systemet och sedan springa omkring och spruta med såpvatten på alla skarvar och se om det bubblar såpbubblor - börja med kondensorn i fronten (erkänt svår att felsöka med såpbubblevatten och man måste boktstavligen dränka den), men innan du trycksätter och sprutar med såpavatten - jaga runt efter alla ledningar med stark ficklampa och tandläkarspegel efter dammiga oljefläckar då dessa brukar indikera läcka. [1] vintertider brukar ge problem då många stänger av AC-knappen och kompressorn motioneras inte regelbundet lägre för att hålla axelpackningarna täta och det läcker ut via kompressoraxeln - läcka som som kan börja märkas om kompressorn har några tusen mil bakom sig och i de flesta fall försvinner igen så fort kompressorn roterar igen med jämna mellanrum typ snurrar minst var fjortonde dag eller så) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.