AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.138

Vart fyller man på ac på en e34 94

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Har en 530 me ingen kyla från ac har dock en sån där burk som man kan fylla på gas med. Men vilken av kranarna ska man öppna o fylla på igenom finns ju två st en med större hatt samt en med mindre står ju även på burken att man inte ska fylla på i högtrycksledningen för då kan burken sprängas.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
någon som vet eller har gjort kollat på real oem men får inge mer klarhet av det
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Läs o "AC från a-ö! under mekartips så klarnar nog bilden.

Fort & väl går aldrig hand i hand!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sitter nästan jämt bredvid svarta lådan där styrboxen sitter i till höger mot torpedväggen på bilen. Där sitter det 2 ventiler på acrören, de är olika för att man inte ska kunna ta fel.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ja var ventilerna sitter det vet jag men vilken av dem är de man ska fylla igenom?
Den lilla,men är det tomt så ska du inte bara fylla på. Du har förmodligen fukt i systemet då. Mitt råd är att besöka en ac firma annars kan det bli mycket dyrt.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ja de är antagligen tomt då ingen kyla kommer tänkte mest bara pröva o fylla för att jag har en burk hemma men då alltså dumt säger du dock är detta en gammal bil i bruksskick som jag inte tänker lägga ner några större pengar på till ac har dubbeltakluckan iallafall hehe. Men fukt menar du att man kan sabba hela systemet istället antar jag
Fukt i systemet innebär ju även fukt i oljan som smörjer kompressorn. Oljan finns i hela systemet. Använd takluckan i sommar istället.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Fukten fryser i kondensorn och allt slutar fungera.
Fukten fryser i förångaren menar du väl? Det gör det i alla fall i mitt yrke när man får fukt i systemet. Kondensorn omvandlar den heta gasen till vätska.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag skrev fel, du har rätt :)
Det finns långa trådar om detta om man letar lite här på forumet. - prova att söka med 'kondensor' ' R134a' i sökfältet så får du träffar.

Första frågan att ställa är om det sluta fungera plötsligt eller om det har varit lite halvtaskigt i minst ett halvår.

Slutade det plötsligt så har du förmodligen en större läcka (oftast hål i kondensorn pga korrision av vägsalt mm.)

Har det varit halvtaskigt i typ ett halvår eller mer och det inte har varit påfyllt på 3-6 år så ha kylmediet sakta pyst ut år efter år (50 gram per år är inget ovanligt även i ett helt 'godkänt' system då det kan var upp till 20 övergångar och skarvar i en bil-AC - läcker dessa 2-3 gram styck per år så...)

Innan du provar att fylla själv så kan du trycka/dutta till försiktigt på mittpinnen på ventilen (ungefär som däcksventil - se upp det kan komma olja och annat när man provar, ha skyddsglasögon och handskar samt oömma kläder på dig) - verkar det pysa till med tryck fortfarande även om det har gått ett par månader sedan AC:n upplevdes sluta fungera så är läckan inte så stor och förmodligen relaterat att du inte har använt AC:n på ett tag[1] - i det läget har det inte kommit fukt i systemet och verkar fortfarade hyffsat tät och du kan prova att fylla med din flaska - dock är det förmodligen för lite gas i flaskan och du hade nog behövt 2 eller 3 stycken beroende på fyllningsmängd för bilen (900 gram kräver ca 3 flaskor - väg tub före och efter på köksvåg så att du vet hur mycket gas du trycker in).

När kompressorn inte startar för att lågtrycksvakten spärrar (och det är minst 5-10 plusgrader i luften) så finns det ingen flytande köldmedie kvar i systemet och kvarvarande gasmängden i systemet och lite löst i oljan är max 10 - 20 gram - dvs gas motsvarande två sekundlånga duttar med kylsprejen (det är i flesta fall samma gas i kylspray som i bil-AC!!)

Är det bara liten pust eller helt trycklöst kort tid efter att AC:n slutade att fungera, ja då är det ingen ide att provfylla utan att repa först. - möjligen att fylla _lite_ (några gram) för att få upp lite tryck i systemet och sedan springa omkring och spruta med såpvatten på alla skarvar och se om det bubblar såpbubblor - börja med kondensorn i fronten (erkänt svår att felsöka med såpbubblevatten och man måste boktstavligen dränka den), men innan du trycksätter och sprutar med såpavatten - jaga runt efter alla ledningar med stark ficklampa och tandläkarspegel efter dammiga oljefläckar då dessa brukar indikera läcka.

[1] vintertider brukar ge problem då många stänger av AC-knappen och kompressorn motioneras inte regelbundet lägre för att hålla axelpackningarna täta och det läcker ut via kompressoraxeln - läcka som som kan börja märkas om kompressorn har några tusen mil bakom sig och i de flesta fall försvinner igen så fort kompressorn roterar igen med jämna mellanrum typ snurrar minst var fjortonde dag eller så)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.