AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.707

Nissan GTR är det någon som har testat?

Sida 4 av 5
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja NSX:en står sig bra. Vet inte om jag kan hålla med om att en Miata från mitten en 90-talet är värd halva nypriset, men visst är de populära och står sig bra i pris.

Som sagt, synd att de flesta 90-tals japanska sportbilar är söderskruvade.

996:an är som du säger den modell som står sig sämst i värde. Det beror på att den blev vattenkyld, fick ett nytt, speciellt, formspråk och faktiskt hade vissa motorproblem på tidiga årsmodeller. Dessa motorproblem berodde på dålig legering i blocket med spickor som följd. Problemen är inte valigt, men det förekommer. Med tanke på antalet tillverkade bilar mot tidigare modell och Porsches goda kvalitetsrykte så blåstes problemet upp lite. Entusiasterna som föredrog luftkylt fick vatten på kvarnen... =)

MVH Christofer
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Var nog lite otydlig angående Miatan. Tänkte på vad en några år begagnad kostade runt -95 vilket var strax över 100' och idag kostar väl en fin, med rimliga mil ca 50' men det kanske är lite högt värderat.
Min jämförelse var nog inte klockren, det blir ju lite äpplen/päron att jämföra nytt/begagnat med begagnat/begagnat.

Men en annan bil som vi inte får glömma på ett forum som detta är BMW M3 CSL som kostade ny runt 800´ och idag ligger runt 450´ efter 6år och har sjunkit mkt sakta sista åren. För att inte tala om z1 och z8.

Hur som helst, vi verkar vara överrens om att Porsche står sig bra.

Hur väl en GT-R håller värdet återstår att se. Jag tror inte heller den kommer står sig som en Porsche men tror inte de sjunker till 300' på 3-4år om de inte visar sig lida av allvarliga brister. Framtiden får utvisa, vi lyfter tråden 2013 ;)

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej alla bilälskare.

Jag vill börja med att säga att allt som jag har att säga om GT-Ren är baserat på min personliga upplevelse och ej är baserat på någon större erfarenhet av sportbilar.

Men jag vill börja med att säga: Dra åt h*lvete, vilket tryck det är i den här bilen.

Jag har idag haft möjligheten/glädjen/turen att få tillbringa 30 min och ca 3 mil i en sprillans ny GT-R.

Färden gick genom ett vintrigt landskap, men möjlighet till både intensiva kurvtagningar, omkörningar med små marginaler och att gasa på fullt.

Provturen började med att ägaraen till bilen förklarade hur menyerna är uppbyggda samt vad allting står för. Dessutom fick jag en hel del information om hur bilen bör brukas, och vad den tål.
Det är en hel del information som kommer med kring bilen, både funktions mässigt men också kring hur den skall hanteras.

Efter att ägaren tagit oss ut från en rejält snöig parkering (fyrhjulsdriften tvekade inte en sekund på att se till så att föraren fick bilen dit han ville) - så knäppte föraren i "Snö" och "komfort" läget. Antispinn knappen får ej användas under vintern, då gäller ej garantin längre.
Färden gick i normal takt tills dess att bilen nått de temperaturer som Nissan förväntar sig att man håller sig kring för aggressivare körning. T.ex. så skall oljan nå en arbetstemperatur över 70 grader.

Föraren visade då i vilka olika lägen växellådan kan användas - och automatläget var riktigt bra för att vara en dubbelkopplingslåda. Medans det manuella läget var en upplevelse av snabba och kraftiga växlingar.

Jag fick nu möjligheten att ta över kommandot - och vi fortsatte färden ut genom skogen. De första minuterna satt jag och var ganska rädd för att väcka detta monster - men det gick snabbt över då bilen är fruktansvärt enkel att hantera och lyder minsta vink av föraren. När väl rädslan lagt sig, så öppnade bilen upp en helt ny värld av möjligheter gällande att fort transportera sig på slingriga vägar med vinterväglag. bilen visade inga tendenser på att ge mig några obehagliga överraskningar, och det var väldigt enkelt att glömma i vilken hastighet man färdades.

Och dessutom kunde jag efter ett tag fokusera på interiören samt alla reglage man som förare har tillgängligt. De som kallat bilen för flipperspel måste vara riktiga bilkännare eller racerförare - för mig upplevdes bilen som ytterst normal (visst du kan få en massa mätare på skärmen, men man kan också ha kartan från navin uppe, och då får du den vanliga informationen från displayen vid varvräknaren - såsom förbrukning,hastighet,distans kvar till tom tank osv.)

Bilen är ju som standard utrustad med det mesta och även keramiska bromsar - vilket ingav än mer självförtroende till att kunna attackera gasen och bilens potential. Bromsarna var riktigt effektiva.

Bilen är dessutom fyrsitsig - dock inte för 4 vuxna, men 2 vuxna och 2 barn kan åka relativt bekvämt.

Soppa förbrukningen låg på ca. 1,5 liter/mil - vilket för anses som godkänt.

Något som förgyller hela tillvaron är det kraftfulla ljud som bilen levererar in i kupén vid gaspådrag - bilen riktigt sjunger ut att den vill ha mer och mer och mer... det som stoppar den här bilen är övriga trafikanter som inte riktigt håller den takt som man själv vill och kan hålla.

Nu i efterhand, så kan jag luta mig tillbaka och låta drömmen ta vid.. (jag har naturligtvis redan kontaktat Nissan för att få en offert)

Jag vill påstå att 99,5% av Sveriges bilälskare skulle ge bort sin högra hand för att få äga den här bilen efter att de har provkört den.

De sista 0,5% är de som antingen har tillräckligt med pengar för att köpa vad de vill, eller att de är tillräckligt rutinerade för att uppleva bilen som sämre än t.ex. Porsche.

De nackdelar jag kan komma på är: Ganska stor att baxa runt vid te.x stadskörning - med begränsad sikt (PDC/backkamera ej tillgängligt).

/Andreas.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Kan säkert tänka mig att den går bra osv , MEN hur ser den ut !!

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Andreas > Tack för rapporten, trevlig läsning! Låter som du hade en kul tur! :)
Det är säkerligen en helt annan femma att uppleva bilen (vilket jag inte gjort), jämfört med att endast betrakta eller läsa om den.

En fråga; du har ju haft en del värre Audisar mm; du upplevde alltså inte GT-R'ens interiör som åt det smäckiga hållet, med all grå plast och knappar som ser ut att komma från en billig småbil? Man kanske inte ens upplever det på det viset i verkligheten? Eller var det bilens inneboende motorkraft och kompetens som lite grann 'förlät' sådana tillkortakommanden?

BjörnB > Är helt på din linje. Aningen OT, men blir lite intresserad över mer exakt vad med 996an som inte höll upp till förväntningarna? Känner själv igen det fenomenet väldigt väl, man skruvar upp sig och målar upp 'den perfekta sportbilen' - en förväntning som sedan ej levereras.
Design? Motor? Fartresurser?
Vilen 996 körde du?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
HFR: det var en mycket trivsam tur. Utseendet på inredningen var helt ok, och de få knappar jag använde var det bra stuns i. Det som var lite konstigt var placeringen av Nyckel/kort hålet - det var ner till vänster, ungefär halvvägs till huvöppnaren (men det kan bero på att alla GT-R har nyckellöst system som standard)

Men jag ska ärligt erkänna att studera detaljer var ej i mitt fokus - det är en magisk upplevelse att köra den (jag har bara kört 997 turbo i den här klassen tidigare, och det var en alldeles för kort stund för att komma ihåg och än mer att jämföra)

A.G: Jag måste säga att den har ett helt ok utseende - det är ju självklart ingen diskret bil, men jag tror den växer när man väl ser den live.

/Andreas.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Mistafrizz:
Har sett bilen live och jag måste säga att den har ett utseende som inte tilltalar mig alls, både in och utvändigt ... Men att det är mycket "drag" för pengarna råder det nog ingen tvekan om .

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
HFR, provkörde 996 Carrera 2:or -99 och -01om jag minns rätt.

Tyckte bilen var trång fram, fick inte riktigt plats (normalbyggd och 183cm)
Det berömda Porsche soundet var lite mesigt i coupen.
Inte riktigt det drag i motorn som jag förväntat mig. En m3e36 kändes minst lika pigg (min subjektiva bedömning).

Designen gillar jag speciellt om det är en facelift (-02) med GT3 aeropaket.

Bromsarna övertygade och bilen låg fint på vägen om än lite stötig.
Skulle varit kul att prova den på bana.

Sen provade BMW M5 där kraften och ljudet överträffade förväntningarna samtidigt som bilen var komfortabel och praktisk. För mig var valet enkelt just då.

Ska ge 911 en chans till när 997:orna kommit ner lite mer i pris.

Mistafriss, intressant läsning. Lite smolk i bägaren blir det tyvärr när man läser om Nissans garantifilosofi. Inte stänga av antispinn, fånigt!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
BjörnB: Ja, de har lite underliga idéer Japanarna, jag kan bara köra fort rakt fram - så för mig är det lugnt att inte kunna stänga av anti-spinn.

En lite rolig grej är att om man googlar "Nissan GT-R" med enbart svenska sidor inställt så kommer den här tråden upp som tvåa.
Jag tycker att den/de Nissan anställda som läser mitt omdöme borde ordna en rabatt - typ, ta min 335 jämnt i inbyte.

/Andreas.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Häftigt Andreas. Jag måste bara fixa en provkörning;)

Jag har 10% på Nissan. Vet inte om det är bra.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Du kan ju få testa min sen.. ;-)

10% är alltid 10% - frågan är om de ger rabatt på GT-Ren?

/Andreas.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
björn> intressant, känner igen det där ;) ibland betyder motorn och användbarhet en stor/större del.

mistafrizz > tror inte du blir besviken :) 10% låter 'mycket bra' om det är applicerbart på GT-R.
Crille82: håller med men det innebär ju just att GTR blir väldigt prisvärd om något år. Väldigt bra sportbilsprestanda för halva priset av en begagnad GT3!

Mistafrizz: kul att höra att den levererade! Är ju helt klart en ovanligare bil än Porschen, kan vara lite kul.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Keiser: Precis, om några år lär man få en grym bil för pengarna, om kvaliteten håller måttet. Om man köper en ny för ca. 900´ så blir sannolikt värdeminskningen kraftig och ekonomin uppenbarligen inte så viktig.

mistafrizz: Trevlig rapport! Det jag frågasätter mig är varför Nissan i princip menar att en bil för nästan 1 milj. inte går att använda som det borde vara tänkt.

MVH Christofer
_p
656
_pancho_
BMW M2 Competition DCT -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe Manuell -07
MB GLE350DE -21
Lindgrens bil på Värmdö har en rackare stående
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Lindgren bil har två stående: en Usa import och en som saknar Navi och lite annan elektronik.
Sen har de ett kontrakt på en bil som kommer i maj.

/Andreas.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Om man tröttnar på 480 hk: Länk

/Andreas.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Eftersom Nissan har flera regler för hur de skall användas när den är original, hur skall den då hålla för en trimning? =)

MVH Christofer
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
crille82: Det har du rätt i, jag undrar också varför de är så restriktiva med allt. Tydligen så säljer firman ovan de mesta av sina optimeringar till ryska bilar - och ryssarna kanske sk*ter i allt vad garantier heter.

/Andreas.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hur är det med BMW:s launch control på tex M3e46?

Har nåt svagt minne av att den inte får användas hur som helst och hur ofta som helst.

Hur står det skrivet och hur har det fungerat i praktiken?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.