AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.708

Nissan GTR är det någon som har testat?

Sida 3 av 5
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du tänker nog på instabila flygplan som tex Gripen. Stealth tekniken är till för att inte synas på radar.

Vill man ha en bil helt utan datorer får nöja sig med ganska gamla modeller.
Tidigt 80-tal eller kanske måste man längre tillbaka i tiden?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Visst kan en vass förare spela stor roll men att en medelåldersman från andra sidan jorden utan några uppseendeväckande tävlingsmeriter skulle vara överlägset snabbast på tysklands juvel känns väl ungefär lika sannolikt som att en lönnfet fast 'n' furious-kärra är det. Antagligen underskattar jag båda."

Medelåldersmannen från Japan: Länk

För övrigt yngre än både Walter Röhrl (Porsche) och HvS och som han kör skjortan av på ringen.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Även F117 är tämligen odugligt som flygkropp sett vad jag läst vilket väl stämmer på de flesta moderna stridsplygplan? Vad stealthteknik är har väl ingen diskuterat? =)

Helt utan datorer är väl lite att ta i va? Det har jag inte sagt var tvunget.
Det jag sa är att jag inte tyckt förarhjälpmedel är något kul och den allmänna synen på GT-R verkar vara att den är så enkel och snabb att köra pga av sina hjälpmedel, men det kanske är överdrivet. Det är ju inget kul med att ha en leksak som datorn leker med åt dig.

Du tycker att Suzuki har ett mer meriterande CV än Röhrl eller? Jag är säker på att båda är duktiga förare men jag tror inte att någons talang här är det fäller avgörandet. Rätt säker på att båda får ut det mesta ur bilarna och banan.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Hehe, ok A Lind :)

Jag håller med dig på den punkten! Alltså att körglädje och datorassistans inte alltid går hand i hand. Och mycket riktigt så är det säkert en nödvändighet för att pressa bantiderna, även om GTR:en säkert är mycket potent utan elektroniska hjälpmedel också.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Du tycker att Suzuki har ett mer meriterande CV än Röhrl eller?"

Det sa jag inte, Walter är mkt meriterad framför allt inom Rally. Kommenterade bara att du inte tyckte Mr Suzuki var vidare meriterad.
Vunnit japanska F3000, Daytona 24h och erfarenhet av F1 tycker jag är en skaplig meritlista.

Och det är imponerande att se med vilken attack han kör 7.29 varvet eller ännu hellre 7.26 (tror jag det var)

Visst är båda förarna mycket snabba men jag ser det inte som orimligt en del av Nissans tid ligger i förarinsatsen. Inte orimligt att han är 5-10 snabbare än Walter i samma bil. Eller också är han långsammare och då blir bilen än mer imponerande.

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Jo stealth tekniken, är för att inte synas på radar, men dom likväl instabila, precis som gripen. Stealth:en jag talade om var taktiska bombare från usa....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ok, överrens ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Angående tråkigare bil med datorer (Porsche GT3 R):

Länk

"Teknikmässigt är det självklart med allt som kan hjälpa till på banan och ABS, anti-spinn och e-gs finns med som standard. Porsche har även med den funktion som de kallar för "throttle-blip", en hjälp för att tygla den sekventiella sexstegade växellådan vilket ska göra att även amatörförare ska kunna ha riktigt kul bakom ratten."

Sen kan jag hålla med om att det finns många gamla bilar utan moderna elektroniska hjälpsystem som har mycket charm och körglädje. Tex M3e30 som är en personlig favorit.

Kan också nämna att det inte var så kul att köra på sjöisen med kompisens Passat -09 med antisladd som inte gick att koppla ur. Däremot var min 120i riktigt rolig efter full urkoppling av DSC:n
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Må vara en på många sätt fantastiskt högteknologisk, avancerad och lättkörd superbil, men jag skulle aldrig aldrig överväga den framför tex en 911 Gt3/Gt2/Turbo, det är inte samma planet i vill-ha-känsla.

en riktig sportbil handlar om så mycket mer än fart och finesser.
Säkert oerhört upphetsande för kommande och nuvarande playstation-generationen, men för min del, i prisklassen över 600k, kräver jag en rejäl dos "heart and soul", och det tycker jag inte GT-R förmedlar.

-nu är iofs inte priset på samma plan heller, men..
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Precis det jag menar och har skrivit tidigare... =)

Vad det gäller priset så kostar en beg. 997 GT3 ungefär lika mycket som en ny GT-R. Inget svårt val för mig...

MVH Christofer
Men o andra sidan kostar en begagnad GTR mindre än en begagnad GT3/GT2/Turbo..! :) Klart priset har betydelse. I övrigt håller jag med, får jag välja mellan en GT2 och en Nissan GTR tar jag den förstnämnda alla dagar i veckan! Dock ändrar det ju inte det faktum att GTR är snabb, vilket blev lite av diskussionen!

StefanL:förmodar att du inte har haft chansen (inte rätt förhållanden kanske heller) att prova en vagn än? Fortfarande intresserad eller har du satt strålkastarljuset på något annat roligt nu?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
HFR och Chrille82,

Jag håller absolut med er om att det handlar om så mycket mer än fart och finesser. Tror också att jag hellre skulle välja nåt ur Porsches sortiment framför GTR:en. Men det är en ren gissning, har inte provkört varken GT-R eller Porsche 997. Funderade ett tag på en 996:a men provkörningen blev en besvikelse (kanske för höga förväntningar).

Men jag skulle inte köpa en Porsche 997 eller någon annan sportbil för över 600´ utan provköra GT-R:en (samt M3e9x).
Jag konsterar bara att GT-R:en är grymt snabb med rätt förare bakom ratten och att de flesta som kört den gillar bilen. Har ingen aning om hur känslan är bakom ratten, är det som att spela TV-spel?

Sen är det många som har mycket bestämda åsikter om hur den är att köra utan att ens ha suttit i bilen. Någon här som provat den? ;)

Jag håller med om att Porscharna är snyggare och dom har bevisat hög kvalite och tillförlitlighet så det känns som ett säkrare val tills vi har sett hur väl GT-R håller ihop och hur andrahandsvärdet utvecklar sig. Hittils verkar har de stått sig bra i värde iallafall.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag skall prova GT-Ren idag - ska bli riktigt spännande.

/Andreas.
Nissan Skyline, Mitsubishi 3000gt och Toyota Supra och allt vad dom heter har väl en erkänt hög kvalitet dom också?

Det vete tusan vad som är häftigast, bäst eller tuffast av Porsche eller Nissan GT-R, men mer bang for the buck får man nog med GT-R:en. Lättare att trimma är den också.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Jag skall prova GT-Ren idag - ska bli riktigt spännande."

Häftigt, ser fram emot din rapport!
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
BjörnB: Jag har tyvärr inte provat GT-R. Jag är helt säker på att jag skulle bli imponerad. Dessvärre så tycker jag den ändå är allt för dyr, även om jag skulle haft råd till en. Billigaste beg. ligger trots allt på 749´nu.
Om 3-4 år kostar GT-R:en sannolikt ca. 300´, då kan den bli ett bra köp om kvaliteten håller måttet. Köper man en beg. GT3 för ca. 950´ nu så är den fortfarande värd 600-700´ om 3-4 år.

henke lexus: Jag det stämmer, särskilt Toyota Supra. Synd att det nästan inte finns en enda en som inte är våldtagen av en 18-20-åring.

mistafrizz: Låter kul! =) Återkom med rapport.

OT: I försommras sålde jag min dryg 11 år gamla Porsche 996 för 295´, det var ca. 40% av nypriset och säger en del om Porsches andrahandsvärde. Bilen såldes senare vidare för över 300´ =I

MVH Christofer
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan även tillägga att de första GT3:orna som nu är över 10 år gamla är värda runt 500´. Äldre "specialmodeller" skall vi inte prata om...

MVH Christofer
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Mitt ovanstående inlägg om priser var egentligen mer riktat till Keiser, sorry...

MVH Christofer
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min poäng är iaf att om nu priset har betydelse när man köper en bil för 700´+ så borde man kanske satsa på något som håller värdet stabilt.

MVH Christofer
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Absolut, Porsche står sig riktigt bra i värde helt klart. Tror faktiskt 996 är den modell av 911 som stått sig bland de sämre. De äldre, gärna RS modellena, och GT2 och 3 har varit relativt goda investeringar.

Är varken speciellt insatt eller intresserad av japanska bilar men spontant kommer jag på två exempel på bilar som stått sig mkt bra.

Honda NSX från tidigt -90 tal kostar ca 300' och de låg på runt 800' nya.

En välvårdad Mazda Miata har väl halverats sitt värde på 15år (grov uppskattning)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.