|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
"BjörnB: Du menar laddtrycket på GT3:an? =)" Nej, självklart inte. Om du läser mitt tidigare inlägg så refererar jag bara till tider för turbon och GT2:an. Nissan GT-R ska inte jämföras med GT3, det är en anna typ av bil. "Tror knappast att det är någon grundlig kontroll av bilarna så att de inte "uppkruvade" mot original." Förutom på Porsche turbos då? |
|
|
Finns väl inga belägg för att Nissan har fuskat, tills dess kan man ju skippa snacket om fusk. precis som BjörnB skriver så hade det kostat ofantligt om något sådant hade avslöjats (tror inte de vågar fuska mao). Förövrigt är det väl samma kontroller (eller brist) som hos Porsche... Nissan GTR är en väldigt kompetent bil helt enkelt, varför skulle de inte kunna bygga en sådan!? Omdömena har väl varit väldigt positiva i de tester jag läst, starkt med tanke på att många nog är mer skeptiska när de sätter sig i en Nissan (jmf med Porsche tex)! Ut och provkör Stefan, om du hittar någon... |
|
|
Jag hörde mig för kring det ryktet jag hade hört, och ryktet hade vissa sanningar. GT-R kan endast servas på Nissan i Mölndal - så när Service lampan lyser skall man ringa till dem och förklara vad som har hänt - i värsta fall kan man då behöva lämna in bilen på service, men i de flesta fall så kan man som vanligt köra vidare och planera in service tiden. Dock så stämmer ryktet när det gäller att man ringer Falck - så de kör ner bilen till Mölndal för service och sedan hem igen. Nissan bjuder på de 8 första tillfällena. Jag skall åka och provköra en GT-R i nästa vecka, så jag kan återkomma med rapport då. /Andreas. |
|
|
mistafrizz: Där ser man... Ytterligare ett bevis på att man skall köpa en RIKTIG sportbil såsom Porsche och inte ett flipperspel. ;-) GT-R är, som sagt, säkert en grymt kompetent bil, men en bil skall ju för fasen gå att använda i verkligheten. MVH Christofer |
|
|
Personen jag pratade med skulle köra sin bil året runt, och det var inga problem trodde han - problemet är ju att det inte finns tillräckligt många bilar som har körts längre sträckor, och i olika förhållanden för att veta om detta verkligen är ett "problem" eller ej. /Andreas. |
|
|
Nissansport TZ,känns lite som en reklamgrej av Nissan. Uppskruvade turbotryck eller ej, det vet vare sig jag eller BjörnB eller någon annan som inte var på plats. Helt ärligt tror jag inte på det, Sen att Persbrandt har bytt till ett flipperspel som någon uttryckte det betyder bara att han bytt ner sig! God Kväll! Äger alltid 1 BMW |
|
|
Precis som ingen vet hur det stod till med Porschen som sagt, meningslös diskussion alltså. Har inget annat framkommit så får man väl köra på det som gäller nu, Nissan piskar Porsches alla modeller! Japanerna underskattades för några decennier sedan, nu vet vi att de kan bygga bilar... |
|
|
Att Nissan bygger kompetenta bilar är en sak, värre är det med känsla, märkeshistoria och andrahandsvärde. MVH Christofer |
|
|
När det gäller bruksanvändning är det få om ens några supersportbilar som är i klass med Porsche som är unika i sitt sammanhang. Tittar man på ex Ferrari så är ju de inte direkt lämpade för bruksanvändning heller med lite knixiga serviceintervaller till en del av modellerna. Nissan har ju haft ett gäng potenta prestandabilar genom åren (300ZX, Skyline GT-R etc) samt en hel del prestandamodeller på den inhemska marknaden så visst har de varit med ett tag, om än inte lika länge som de europeiska märkena. |
|
|
"Sen att Persbrandt har bytt till ett flipperspel som någon uttryckte det betyder bara att han bytt ner sig!" Kan bara konstatera att han är riktigt nöjd med sin nya bil. "Uppskruvade turbotryck eller ej, det vet vare sig jag eller BjörnB eller någon annan som inte var på plats." -Precis, och inte Porsche heller varför det bara låter riktigt illa med fuskanklagelserna. Tror de bet sig själva i svansen. "GT-R är, som sagt, säkert en grymt kompetent bil, men en bil skall ju för fasen gå att använda i verkligheten." -Ställ den frågan till en GT-R ägare så kommer du säkert fram till att det i praktiken funkar alldeles utmärkt. Jag är ingen Nissan fantast på nåt sätt (känner mer för Porsche som märke) men är imponerad av vad japanerna åstadkommit i detta fall. Också intressant hur starka känslor denna bil väcker i bland Porsche-entusiasterna. |
|
|
"När det gäller bruksanvändning är det få om ens några supersportbilar som är i klass med Porsche som är unika i sitt sammanhang." Porsche är ett utmärkt val om man vill ha en sportbil som tål att användas mycket och hårt. Men jag tycker inte de är helt ensamma. Glöm inte BMW på ett forum som detta ;) En M3:a e9x är nog lika kompetent på många sätt och har framför allt i sedanutförande ett högre bruksvärde. M3:an kan man iofs inte kalla supersportbil men det kallar jag inte Porscharna heller med undantag av Carrera GT och möjligtvis GT2. (Rättstavningsfunktionen föreslår Pormaskarna eller Porrkramarna istället för Porscharna ;) |
|
| Att Nissan skulle sakna märkeshistoria är ju inte riktigt sant då dom byggde bilar långt för t.ex Porsche. Dom började väl bygga bilar runt 30-talet. En och annan skaplig "sportbil" har dom med byggt under många år. T.ex så kom Datsun 240Z redan 1969. | |
|
Det är lite samma song som när Corvetten kom med någon R-modell med 650hk som piskade gt2:an till halva priset. Så när alla motargument var borta kommer kommentaren Jag hade aldrig köpt en k(c)orv endå ;) Ja jag är stort porsche fan. /C |
|
|
GE: Jovisst, men de har verkligen inte uppnått samma status som Porsche. BjörnB: Det där med att bärga bilen till service, enbart i Mölndal, låter verkligen inte som något som fungerar i praktiken med en "bruksbil". Blir intressant att se hur GT-R med alla sina gadgets kommer fungera på sikt. MVH Christofer |
|
|
Jag är Porscheälskare men gillar alltid när det kommer nya extrema bilar och visar vägen. Det som jag har mest problem att acceptera med 7:26-tiden, är inte att den skulle slå någon Porsche, utan att det är nästan lika snabbt som ZR1an som väger 200kg mindre och har 150hk mer. Dessutom är den lägre och har mer klassisk sportbilsdesign. Om tiden nu stämmer är den enda förklaringen jag kan komma på datorer och elektronik. Det känns lite som att man har byggt en stealth fighter som egentligen knappt är flygduglig men med datorernas hjälp går att kontrollera. |
|
|
Håller inte med om att det riktigt är så enkelt förklarat. "ZR1an...har 150hk mer" Skillnaden mellan "mycket" och "jättemycket" effekt på bana behöver inte alltid betyda så mycket i tid runt en bana. "Dessutom är den lägre och har mer klassisk sportbilsdesign." Hur det är med låg tyngdpunkt och cd är svårt att säga något säkert om bara genom att titta exteriört. "Om tiden nu stämmer är den enda förklaringen jag kan komma på datorer och elektronik" Tror också avancerad har stor del i att den går fort och är så pass lättkörd. Dessutom har den sekventiell låda (har ZR1 det?) och 4wd. Detta tillsammans med en väl genomtänkt design där man konstruerat en helt ny bil från grunden. Givetvis finns ytterliggare en massa anledningar till att bilen uppför sig som den gör. Sen får man inte glömma det viktigaste av allt en riktigt vass förare som sätter en kanontid! Även om man gillar Porsche tycker jag man kan uppskatta Nissan GT-R om inte annat kommer Porsche se till att skapa ännu häftigare modeller! |
|
|
Nä, effekten har väl inte jättebetydelse men 1740kg däremot är elefant-tungt! Nu är det ju förvissor en snabb bana så det kanske spelar GT-Ren rakt i handen men med den höjdskillnad där är tycker jag att både effekt och viktskillnaden borde spela en avgörande roll. Att Corvetten med sina bladfjädrar skulle ha en markant högre tyngtpunkt verkar osannolikt. Däremot tycker jag att du har en poäng med växellådan som nog är lite av en akilleshäl på ZR1:an. Antar att det skulle blivit för dyrt att bygga något annat som håller. Visst kan en vass förare spela stor roll men att en medelåldersman från andra sidan jorden utan några uppseendeväckande tävlingsmeriter skulle vara överlägset snabbast på tysklands juvel känns väl ungefär lika sannolikt som att en lönnfet fast 'n' furious-kärra är det. Antagligen underskattar jag båda. |
|
|
"Om tiden nu stämmer är den enda förklaringen jag kan komma på datorer och elektronik. Det känns lite som att man har byggt en stealth fighter som egentligen knappt är flygduglig men med datorernas hjälp går att kontrollera." Det är väl inget problem att bilen innehåller datorer? Om du syftar på att bilen blir dyr och svår att serva efter att den fallit ur servicerutinerna efter typ 15 år så förstår jag dig. Men om en eller flera datorer hjälper bilen, oavsett om det är en volvo, porsche eller nissan att köra snabbare varv på en racinbana så är det väl alldeles lysande? Varvtiderna brukar ju i regel mätas med en fullt fungerande bil, inte med två, tre datorer urkopplade. Om elektronik kan "trolla bort" några extra kilon så är det ju kanonbra? |
|
|
"Det är väl inget problem att bilen innehåller datorer?" Det är väl framtiden men än så länge har jag aldrig kört en bil som blivit roligare av att en dator filtrerar mina kommandon. Säkert har jag blivit snabbare någon gång men inte är det roligare. (Jag jobbar som IT-tekniker så jag är inte alltid bakåtsträvare och teknikfientlig ;) |
|
|
Lite OT: Sealth planen flyger bättre tack vare att det inte kan flyga utan datorer, de kan göra mycet mer avancerade manövers. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.