AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.951

E30 323i Hur kan jag förbättra motorn? (Sammanställd guide för delar)

Hejsan.
Snart blir jag en ny ägare till en E30 323i och jag tittar på valmöjligheter för framtiden.
Jag vet att det finns trådar om denna förfrågan men jag hittar ingen sammansatt.
Det jag skulle vilja ha info på är hur man kan sugtrimma en m20b23 motor på bästa möjliga sett.

Kan gärna tänkas ta ifrån andra bmw motorer ifall det passar såklart.

Följande delar tänker jag på:

Insug?
Spjällhus?
Kammar vilka?
Databoxen?
Luftfilter?
Är Wilwood bromskittet bra?
Kamdrev?
Lättad remhjul? (Vet att det ev kan införa problem i lager)
Vilken olja är bäst för motorn?
Stift?
Bra tändkablar?
Dogleglåda kanske ?

Verkar inte hitta en bra webbsida med det jag söker. Tips?

Lite funderingar man har nu iaf. Var ägare till en AE86a tidigare så ett å annat kan man ^^

Tack i förväg!

Kör mer glädje i foten. ^^
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då jag själv har en E30 323i Länk så hänger jag gärna på denna tråden!

Men först måste vi definiera "sugtrimma M20B23 på bästa möjliga sätt". Bästa möjliga sett - avseende på vad? Låter kanske lite torrt, men det är en väsentlig fråga att ställa sig när man vill förbättra något. Vad vill jag förbättra? Vad tillåter jag mig att ändra på? Och inte ändra på?

Jag utgår ifrån att bensinförbrukning inte är en parameter som vi vill optimera eller är speciellt intresserad av.

Är det endast högsta möjliga effektsiffra vi är ute efter? Eller är vi intresserade av hög effekt i det högre varvregisteret men ändåså vill ha en motor som inte är helt kraftlös i de lägre varvregisterna? Eller vill vi ha en vridmomentkurva lika plan som ett matsalsbord?

Nu behöver man inte vara ute efter samma mål när vi fyller på i den här tråden, men man bör vara medveten om att det finns många olika lösningar på samma problem dvs "förbättra M20B23 på bästa möjliga sätt" - allt beror på vilken/vilka parametrar man vill göra så bra som möjligt.

Själv är jag mest intresserad av att få en så hög "effektarea" mellan ca 4000-6000 rpm (dvs den area man får när man integrerar vridmomentkurvan mellan 4000-6000 rpm) och totalt ointresserad om allt under 4000 rpm, orolig tomgång eller liknande.

Luftfilter
======
Osäker på om öppet luftfilter ger någon nämnvärd förbättring, rimligtvis isåfall vid högre varvtal. Men man bör nog skärma av det från resten av motorutrymmet och ta in kalluft utifrån.

Jag har dock rivit bort den svensk/schweiziska avgasreningen (pulse air systemet). Det gjorde troligtvis absolut ingen skillnad alls i motorns prestanda - men jag slapp en del rör och slangar vilket jag är glad för.

Kammar/Databox (L-Jetronic)
=====================
Denna ändrades 09/84 (upp till 09/84 : 13 61 1 284 417; från 09/84 upp till 09/87 : 13 61 1 706 431) och samtidigt (när man tittar i modellguiden) gick antalet hästkrafter från 139 till 143. Någon som vet vad som gjordes? Är det endast ändringar i L-Jetronic databoxen som stog för denna ändring?

Det står på wikin Länk att M20B23 motorn i E30 "got updated cams" - vilken inte verkar stämma. Enligt ETK användes exakt samma kam genom hela E30 323i livstiden (nämligen 11 31 9 058 577). Den satt enligt ETK endast i E30 323i modellen.

Fördelare
=======
Eftersom vi diskuterar databoxar så kan vi lika gärna diskutera fördelare och dylik timing (alla E30 323i kom med L-Jetronic systemet från Bosch). Sitter 304027 fördelaren på min iallafall (som vill ha tändpunkten 19 grader BTDC vid 3000 rpm).

Svänghjul
=======
Ett annat (tyngre) svänghjul introducerades 09/84. Det gamla (11 22 1 264 517) vägde 6.3 kg och det nya (11 22 1 706 573) vägde 8.5 kg.

Bromsar
======
Efter läst om många andras erfarenheter kommer (så småningom) bromssystemet att sannolikt bestå av originalskivor med bra belägg (som till exempel CarboTech XP10 fram och AX6 bak eller andra typer av racingbelägg som tex EBC eller PFC), fräsch och bra bromsvätska (just nu Delphi DOT 5.1 med torr/våt på 270/184 grader) och en bra dragning av kylluft ända in till bromsskivan. Detta koncept kommer att räcka mycket långt enligt många (och även väl beprövat för hård bankörning).

Chassi
=====
Ja, här behövs den största insatsen på min 323i. Dämparna bak är helt slut (man kan spela dragspel med dämparna) så hela chassit (dämpare, fjädrar, krängningshämmare) har högsta prioritet att få ordning på.

Olja
===
Jag väljer en bra syntetisk olja med viskositet på 5W40, 5W50 eller 10W50. Kommer inte köras speciellt mycket på vintern varför kallviskositeten inte är så intressant för mig. Just 50 i varmviskositet kan vara ett alternativ på lite äldre motorer med lite större spel. Om en annan olja behövs när man kör hård bankörning vet jag inte, det kommer dock att dröja ett tag, så jag kommer att köra vidare på Motor Gold Supertec 5W-40 olja (mycket billig och bra olja som inköptes i lite större kvantitet på Ullared).

Stift
===
Det sägs att NGK är bra stift till M20/M30 motorerna (man skall tydligen undvika longlife typer av platinum/iridium som platinum4+ och dylikt). Vid nästa inköp blir det troligtvis NGK (BP5ES eller BP5E=V-Line 8).

Dogleg
=====
Skulle sitta fint - mest för att de brukar ha tätare växlingratios men kan inte försvara kostnaden.

Bakdifferential
==========
Just nu sitter en obromsad 3.46, men tanken är att jag ska lyfta över den bromsade 3.73 differentialen från min E30 325i ( byggdatum 1988-03-25). Minns jag rätt så fick E30 323i den stora E30 bakdifferentialen 09/84 (innan dess satt det den lilla E30 bakdifferentialen).
Oj oj ^^ ordentligt svar.. Men men.
Jag söker nog som dig. En hållbar motor med drag i alla varvregister.
Man vill kunna få upp farten o sedan mer. Jag är själv en person som brukar ligga i de högre varvtalen oavsätt bil, van från en småettrig motorn.
Klarar m20 motorn att få sig stryk?
Kanske en termostatreglerad oljekyl?

Vill ha en hållbar bil jag kan lita på. Därför väljer man BMW nu :P
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mina avsikter med bilen är en ren banbil (inser nu att det inte blir något detta året utan siktar på nästa vår istället) men samtidigt vara 100% gatlegal (dvs alltid kunna passera besiktningen och poliskontroller). Därför har all inredning tagits bort (kommer att registreras som 1 passagerare), motorn gåtts igenom (var i fint skick), bromssystemet renoverats och nu väntar den på lite svetsning.

Allt jag gör är endast i syftet att den ska kunna gå snabbare runt en bana. Men samtidigt vill jag ha en robust och säker bil som man kan köra på vanlig väg många mil utan att vara orolig för att den ska sluta fungera.

Du är dock lite motsägelsefull, du säger en motor med drag i alla varvregister. Men sedan säger du att du brukar ligga i de högre varvregistren. Anledningen till att jag bara är intresserad av 4000-6000 rpm är att med nuvarande och kommande utväxling kommer jag teoretiskt att aldrig gå under dessa varvtal vid bankörning.

Jag förstod aldrig riktigt vad dina avsikter var med bilen? Hårdkörning på bana och deltagande i långloppstävlingar? Eller bara mer "inspirerad" gatkörning?

Själva motor och drivlina är robusta saker. Men du får inte försumma motorn för då håller den inte. Vanliga regelbundna byten av olja, oljefilter och kylarvätska så mår den bra. Vanligt reguljärt underhåll som byte av bromsvätska och växellådsolja skall också ingå som en naturlig del av servicen.

Angående oljekylare behöver man ju inte en sådan förrän man har ett problem med oljetemperaturen. Därför bör man fastställa vilken temperatur din motorolja har under olika driftsförhållanden. Än en gång vet jag inte exakt vilken typ av aktiviteter som är planerade för bilen. Själv kommer jag att montera en billigare variant av oljetrycksmätare och oljetemperaturmätare. Då det är billigare varianter kommer mätvärdet inte att vara exakt utan syftet med givarna är att se när det uppstår variationer mot normala driftsförhållanden (normal landsvägskörning på tex sommaren kan ju få sätta en baseline).

På äldre E30 modeller finns det som på i princip alla äldre bilar lite eller mycket rost. Själv hade jag de klassiska rostangreppen nere vid de yttre hörnen i fotutrymmet för både förare och passagerare. Sedan hade de fyra täcklocken (eller dess infästning snarare) inuti kupén börjat rosta - men annars känns den i bra skick! Begynnande rost på bärarmarna bak men detta är något jag kommer att åtgärda när jag monterar den bromsade differentialen.
Jag vill köra till banan, köra tävling och hem. Mycket är tänkt för drifting också.
En robust maskin. Det ska ju inte kännas att motorn "dör" i något varvregister.
Och jag är ute efter vad som ger mig HK i det jag har frågat. Kammen gör nog mest i registren men allt annat? ......??? fått inget svar än så länge. Finns det något "bättre" insug till 323i?? LMM skulle man ju byta till 325 ans eller hur? o vad mer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då förstår jag. Men då är vi nog, precis som du skrev, ganska lika över vad vi vill ha ut av våra motorer! :-)

Ja, kammen är något man bör byta ut. Grenröret på de svenska och schweiziska modellerna ser ut att inte vara helt optimala (har inga belägg för detta - bara en känsla), kanske de dubbla grenrören för de andra marknaderna är bättre?

Är precis som du lite nyfiken på andra enkla uppgraderingar. Vilken vinst får man med LMM från M20B25 motorn? Passar det med LMM från M20B25 (M20B25 kör med Motronic medans M20B23 kör med L-Jetronic)?
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Ni har inte funderat på att bygga om den till 2,6/2,7 liters cyl volym?
Borde göra rejält för trimpotentialen!
Jag sitter här uppe i norr och torrplanerar min 323 e21:a och då kommer jag göra en 2,7l variant :)

//IS200-01, RX300-03
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vince-p : Vad blev det för förbättringar?

Min blev nyss registreringsbesiktigad (1 passagerare och med ny tjänstevikt på 1060 kg) samt kontrollbesiktigad.

Var tveksam till om den skulle passera avgaskontrollen, då jag dels tagit bort pulse air systemet (tar ned CO och HC nivåer) samt att jag gjort om en hel del bland alla vakuumslangar. Det rök misstänkt mycket ut från avgasrören...

"Jaha, då mäter vi - ser bra ut"!
CO = 0.2 (gränsen är 3.5)

Jaha, men HC? Nä, mäter man inte på en så här gammal bil...
Jaha, men estimerat lambda? Nä, mäter man inte på en så här gammal bil...
Jaha, men förhöjt varvtal då (2500 rpm)? Nä, mäter man inte på en sån här gammal bil...

För att misslyckas i detta test måste ju motorn gå som ett lass i storleksordningen Volvo XC90 ju! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.