AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.041

Att tänka på BMW 523 med 20 000 mil.

Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej, är nybliven BMW-ägare och helt frälst i min BMW 523a =). Det är en 98 årsmodell med 20 000 mil på nacken och 3 ägare. Jag tänkte vara en ansvarsfull nägare och skulle vilja veta vad jag ska tänka på med en bil som har gått såhär långt. Det enda felet som jag märkt hitills är ett gnissel från motorn som endast uppstår när bilen går på tomgång.

Hoppas nån har några bra tips. Tack i förväg.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gnissel vid tomgång..hmm...tja, det jag kan evtl tänka mig är att någon spännrulle till multiremmen inte är riktigt hundra alternativt att själva remmen är sprucken o dålig och i behov att bytas...

V-pump + spännare, multirem, termostathus och termostat tycker jag är det första som du ska kontrollera eller byta vid ditt miltal om inte detta är bytt hyfsat nyligt...
Naturligtvis ska bilen vara servad enligt bok tidigare.

Stötdämparna fram är säkert på upphällningen iaf...egentligen även bakdämparna + handbromsfunktionen(lite halvkass funktion normalt sett på E39:orna).
Bakre skivorna brukar vara rostiga också..

Men annars så brukar denna E39:a vara ganska förskonad från allvarligare fel långt upp i miltal..

Finns också mycket att läsa om E39 i detta forum om du söker en smula(sök inläggsfunktionen)..

Lycka till!

Mvh Janne.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tycker att du ska kolla vevhusventilation, tråkiga saker kan hända nu när det är kallt, finns mektips till vä i menyn.
Otroligt trevlig bil E39 för övrigt.

/FAF
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej, jag hittade ett kvitto där vattenpump, termostat&packning byttes. Rem till AC och Rem till Generator byttes på samma gång. Detta var 2009-10-09

Men det verkar som att termostathus och spännare inte är bytta. Hur viktigt är det att termostathuset inte är fräscht?

Angående gnisslet, borde det inte höras även när man varvar upp motorn?

Angående vevhusventilationen, jag har inga som helst av de symptomen som uppstår när den är igensatt. Ska jag kolla den ändå?

Tack för era svar.
Skruva av oljepåfyllningslocket och titta inuti ventilkåpan samt undersidan av locket,har Du vitt klegg där p
så bör Du överväga att byta vevhusventilationen då klegget finns i hela vevhusventilationssystemet.

Att termostathuset inte är utbytt gör inget så länge det inte läcker.
Gnisslet kan mycket väl bero på lagret i spännrullen som Du antar ibte blev bytt.
Kolla fläktkopplingen så den inte glappar och kan orsaka haveri på Din kylare?
Hade tidigare en 525Tds som jag köpte vid 20000mil och som jag senare sålde vid 32000 mil.
Slitage delar som byttes ut under den tiden var Stötdämpare (25000mil),Vattenpump(25000mil),Termostaten(25000mil),Bromsklossar(22000mil),detta var de delar utöver vanliga service delar så som Olja,filter etc.
Får jag fråga dig vad du gav för bilen och om det var manuell Ewa

Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Jag ska definitivt kolla ovannämnda saker. Ni är bra mycket mer hjälpsamma än de på volvoforum var =) Det här är mycket nyttig information då jag vill undvika o bli stående mitt i vintern.

Den är manuell, sv-såld och rostfri. Jag fick ge 33 000 för den men då pruta jag ner den från 40 000. Jag kan lugnt rekommendera dig en, du borde kunna hitta schyssta ex mellan 30-40 000.
"vitt klegg" på undersidan av oljelocket är i sig inte en indikation på att vevhusventilationen bör bytas. Vitt klegg på undersidan oljelocket uppstår när det är kallt och/eller vid kortkörningar från det att bilen är ny.

Vevhusventilationen är ett sorgligt kapitel på dessa motorer/bilar (när den felar). Delarna som ingår i ventilationen blir helt enkelt för kalla. Vevhusgaserna som innehåller vattenånga kondenserar på kalla ytor och är dessa ytor är för kalla blir det isbildning med stor risk för totalstopp och maskinskador. Vad som kan hända finns det många trådar om här på forumet.

För att motverka frysning, kör då och då bilen riktigt varm, låt den sedan stå och gå på tomgång till det är rent under locket. Delvis blockering av luftintagen i fronten hjälper mot det här förargliga felet. Det finns också en kallklimat version av vehusventilationen att köpa från BMW.

mvh/ Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet ju inte exakt hur det är men just tidiga E39 M52 med enkelvanos verkar inte alls ha samma problem som senare varianter iaf..

Vet inte men det "känns" som om det är dom med dubbelvanos som kom 09-98 har värre problem med vevhusventilationskonstruktionen + M54 motorerna.

Rätta mig om jag "känner fel"...

Mvh Janne.
Det stämmer nog. Men så skiljer också utförandet på insug och oljeseparator, kanske är de utsatta delarna bättre skyddade mot kyla på M52 motorn?
Är det plastventilkåpa på enkelvanos M52?

M52-95: Länk

M54: Länk

Oljeseparatorn, PRV, cyklon eller vad man nu skall kalla den ser ut att vara större och rejälare till M52 motorn.

mvh/ Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, det är plastventilkåpa på min tidiga enkelvanosmaskin..

Mvh Janne.
Rullat långt??? 20000mil är ingenting, kom igen när det rullat 60000mil. det är hur man sköter sin bil som spelar roll.

Det går att köra slut en bil på 5000mil med.

Janne Ts tips tycker jag är rimliga och det är bagateller. Se på E60 530d som kan få motorras vid 10000mil.

Stephan
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Jag var ute och kolla oljepåfyllningslocket och visst fanns det vit gegga där men inget i ventilkåpan va jag kunde se.

Passade på och kände på fläktkopplingen, den satt hårt och fint.

Jag tänkte däremot ge mig på och byta spännrullen som är en potentiell orsak till gnisslet. Var sitter den? Finns det nån bra bild på vilken det är?
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Som förmodat var spännrullen inte bytt och nu har den börjat väsnas =(
Lite sent ute är man och jag ska köra långt i helgen, hur länge håller en kass spännrulle är frågan?
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej,
Lånar tråden lite.
Jag lämnade in bilen på förbesiktning på Theanders Bil AB i Lund häromdagen. De rekommenderade mig att byta multiremmen och insugsbälgen. Bilen har gått 12200mil. Min fråga blir
Behöver jag byta ngt annat än multiremmen? Vattenpumpsbyte=Overkill?
För statistikens skull skulle gärna vilja veta när era V-pumpar gett upp? Alltså vid vilket miltal?

Mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Efter min 523ia e39 gått över 20k mil köpte den när den gått ca 19k mil! Så har jag fått byta följande: termostat, termostathus, vattenpump, vev eller om det va kamaxelgivare, stötdämpare fram samt damskydd till dessa, styrled, styrstag, alla länkarmar fram, krägninghammarstag, bromsrör och bromslangar, stag till en av vidrutetorkarna, dörrhandtag på insidan, sen har du andra slitage delar så som bromsbelägg och sånt... Nu har bilen gått över 26k och det går riktigt bra ska bara in på verkstad då de ska byta kullederna i bakvagnen som är ett vanligt fel och så ska de göra sen framvagns inställning.. / Henrik
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
M54B25 (525i)
Ngn som kan artikelnummer till remmarna dvs AC- och multiremmen?

Tack på förhand!

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Länk
Kolla där! Skriv in sista 7 siffrorna i chassienr.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har med funderingar p att köpa en 540 med ca 21000mil. Men regeringen tycker inte om detta. För många mil enl. henne. Har aldrig ägt en bil med så många mil, så jag vet inte själv längre hur man ska gå till väga.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Jag säger skicket avgör. Jag tror att bil med 21000mil har flera slitdelar bytta än en bil med 14-15000 mil.

Regeringen tänker rätt men att reparera en bil men i princip ingen värdeminskning är billigare än en annan bil med högre värdeminskning och ev amortering.
Är man osäker på en bil med 20000mil. Rekommenderar jag denna länk. En 530dA Touring E39-00 med drygt 100 000mil!! Bakbromsar höll över 50000mil, frambromsar 33500mil, växelådan 80000mil (utan oljebyte under dem milen). Bromsarna gäller från 40000mil-74000mil respektive 90000mil. Innan bytes dem några gånger. Där är lite vad som är att vänta fram till 100 000mil på en E39.

Vid 100 000mil behöver man byta vägmätare eftersom den stannar på 999 999km.

En dåligt skött 7000milare är ett sämre köp en denna 530dAT. Det som gäller är att ha ett löpande underhåll och inte låta ens bil förfalla.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.