AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.230

Får ingen värme från alla reglage?

wu
19
wurth
525i Touring -95
Hej. Jag har en bmw e34 525i -94. Nu är det så att min värme har börjat krångla. Men grejjen är att det bara drar kallt ur den "mittersta" av reglagen om man säger så. Alltså det drar varmt genom utsläppen vid rutan och nere vid golvet. Men de resterande drar det bara kalluft igenom. Jag undrar vad det kan bero på?

// En frysande bmw ägare.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Det kommer bara kyla ur det mittersta utsläppet på panelen, likaså utsläppen bak. Ställ in reglagen rätt så du stryper lufttillförseln till dessa utsläpp så kommer värmen.
wu
19
wurth
525i Touring -95
Alltså. Det har kommit värme från ALLA utsläpp förut. Jag vet hur reglagen funkar. Men nu kommer det bara värme ur de undre reglagen (de längst bak och de vid fötterna fram) och i de övre (de som blåser mot rutan). Genom de mittre reglagen, (de i mitten av cupén och höger och vänster fram) kommer det bara kallluft. Likaså det stora som sitter uppe på intrumentbrädan. Förut har det kommit VARM luft ur ALLA reglage som det ska vara.
Är det inte så att du har ett separat blandningsreglage med röd/blå indikering för mittutsläppen? Isf är detta det enda som möjligen kan vara orsaken till separat temperatur, dvs den uppvärmda luften blandas med friskluft i dessa utblå beroende på detta reglage.
Förutom denna möjlighet till blandning så kommer ju all luft från samma värmeelement, om det blir varmt på vissa utblås så blir det samma i de andra, man kan inte trolla bort detta.
Utblåsen mot rutan kan inte blandas med friskluft så vitt jag vet, däremot de mittre utblåsen på panelen.

FP
wu
19
wurth
525i Touring -95
jo jag har ett separat blandningsreglage. Det vet jag om. och jag har det på full värme. Drar jag på det på kallt, så kommer det bara friskluft. Alltså ISKALL luft. Kallare än normalt. Om vi säger såhär: Jag har inte rört några reglage sen jag hade värme i ALLA. Men nu helt plötsligt så kommer det typ kall kall luft, men det känns ändå som att det kommer lite värme. För luften är inte lika kall som den är om man slår blandningsreglaget på kallt.
Måste ju nästan vara så att blandningsspjället inte stänger helt verkar det. Du märker en viss skillnad men något gör att de inte stänger helt för friskluften, kan vara allt från vajer som släppt till att något sitter i vägen inne i spjällhuset kanske. Nu när det är riktigt kyligt så kanske du märker detta extra mycket, även en lite öppning släpper säkert in kall luft så det märks ordentligt.

FP
wu
19
wurth
525i Touring -95
jo jag började fundera på det. Men råkar du vet om man måste ta bort instrumentbrädan enklast eller?
lättare att gå genom luckan baki motorn?
Har inte skruvat i denna bilmodell, men det bör gå att jobba innifrån bilen.
Kanske någon annan kan komma med förslag.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.