AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.109

Problem med glykolvätskan

Hallå!

Till och börja med så gäller detta min BMW 328 Coupe (E36) -96 med M52 spisen.

Under förra veckan när jag startade bilen så kom jag ungefär 2mil (varav kanske 1,5mil var motorväg + 2 minuter omgångskörning vid start för att hinna skrapa rutorna och borsta snö) då jag märkte att motortempen steg till max. Släckte motorn på en gång och gled in till macken som låg intill motorvägen (som tur var). När jag öppnade motorhuven och då läckte det massa vatten under bilen lite här och där, så jag kunde inte exakt säga vart det kom från. Dock så tömdes inte expansionskärlet helt (kanske 1/5 del kvar när det slutade forsa). Kan ju tillägga också att jag hade problem med värmen i kupén 1-2 dagar innan detta problem. Köpte en flaska färdigblandad glykol från macken och började åka hemmåt. Fick stanna och vila varje gång motortempen gick upp, vilken plåga det var utan värme i kupén också. Men efter några timmar kom man hem.

Nu står bilen hos mina föräldrar (som åtminstone har kallgarage). Efter att ha läst massa trådar här så var jag fullt övertygad om vattenpumpen, men icke! Impellern till pumpen är utav metall och ser jättefin ut! Den sitter rakt mot axeln och glappar ingenting! Dock så undrar jag om o-ringspackningen bör bytas efter att ha demonterat pumpen innan jag sätter tillbaka den?

Termostaten har jag inte kollat då jag inte hade någon känsel kvar i kroppen trots att jag hade 3 jackor på mig och 2 par byxor. Ska ta lossa den imorgon istället, men undrar vad det är på termostaten som brukar gå sönder (har noll erfarenhet av termostater)? Termostat huset av plast ser helt ut. Dock vet jag inget om packningen. Däremot när jag drog av vattenslangarna till termostathuset så innehöll den något som såg ut som drycken slush (eller vad den heter, som ser ut som krossad is eller snö). Nu misstänker att kylaren innehåller fullt med dessa snöliknande massa (tack vare glykolen, annars hade det varit is). Expansionskärlet innehåller dock färdigblandad glykol och ingen is eller nåt.

Det konstiga är att det inte läcker från motorn nu. Det läckte som fan när jag stannade vid macken första gången motorn gick i övertemp. När jag fyllde på glykol så rann det mer under bilen, men nu rinner det ingenting när jag fyller på. Tog en sväng ut runt garaget och värmen steg väldigt fort, dock så översteg den inte arbetstempen.

Har för mig att det gick att kolla om termostaten fungerade genom att koka den i kastrull, nån som kan förklara närmare?

Kan någon också förklara hur jag ska lösa problemet utan att be mig köra till varmgarage, då jag inte känner någon som har det alls. Vägrar stå i GDS hallar i flera timmar (för mycket pengar). Har motorvärmare, men inget eluttag i garaget, känner inte heller någon annan som har det i sina kallgarage.

Alla tips och knep till felsökning är ytterst tacksamma!

MVH / Martie
Helt klart har det frusit i kylsystemet om du har issörja i slangarna. Är ju svårt att tina det utan värme då som du säkert förstår själv.
Kan termostaten ha skadats utav det? vattenpumpen är i alla fall hel. Det går väl att koka termostaten och se om den öppnar sig? Den är väl inte elektriskt?

I så fall får jag i värsta fall vänta tills det blir varmare ute.
Ok,din pump var hel,kul.

Vad gäller uppvärmning så har du bara el i garaget så släng in en värmefläkt så kommer det tina upp,sen kan du tappa systemet och fylla på med ny kylarvätska,när det börjar bli varmare inne kan du hjälpa till med motorn på tomgång för att snabba upp processen.

Vad gäller läckaget,har du inte en slang som går från toppen på expansionskärlet och leder ev. övertryck neråt?
Skulle det kunna varit därifrån det kom?

När han blir het så öppnar locket och släpper förbi övertrycket i expansionskärlet,har du slangen på plats så kommer detta vatten spolas ut genom den och komma ut där den tar slut,förmodligen i de trakter du såg läckaget.

Thermostaten ska vara helt stängd och under kokning öppna helt,då är den troligtsvis ok,helt säker kan man inte vara utan att veta exakta temperaturer när den ska börja öppna och hur mycket men nästan iaf.

Henrik
Missade att du inte hade el,sorry,men starta bilen och när han går upp i temp så slår du ifrån den ett tag sen startar du igen och håller på så.

Har du bara någotsånär glykol i så funkar det så länge du inte kör utan bara står still.
Sen kan du tappa och byta,alternativet är att vänta på varmare väder,verkar komma nu.

Henrik
Tjena he rik!

Kul att du är till hands nu också =)!

Japp pumpen är hel och impellern är utav metall och i jätte fint skick!

Jo det borde jag nog ha, men läckaget var nog mer under centrala delen på motorn, typ baksidan utav servopumpen som det rann mest om jag inte minns fel, just därför som jag tyckte vart konstigt. Kan dock också ha runnit längs någon slang och sedan ner därifrån?

Ska det inte vara så också att det pyser lite när man öppnar upp locket till expansionskärlet efter att ha haft motorn på?

Vet du (eller någon annan) möjligtvist hur kylsystemet fungerar exakt? Med "övre" och "nedre" kylslangen så antar jag att man pratar om de slangarna 1 och 2 som finns markerad på denna bild: Länk ?

Nummer 8 är vattenslang för avgas (som ansluts under expansionskärlet), vad "gör" den? Är det därifrån som vätskan sugs ur expansionskärlet och in till motorn?

Hur ser flödet ut från termostathuset? Antar att vattnet går från nummer 1 in till kylaren och sedan från nummer 2 tillbaka till termostathuset? Då slang nummer 1 och 2 verkar vara sammankopplade utav termostathuset, hur fungerar det då vid kallt respektive varmt, eller rättare sagt när termostaten är öppen respektive stängd? Det är ut från motorblocket som vattnet färdas genom termostaten misstänker jag?

Hur ser det ut inne i kylaren? Hur transporteras vattnet? Har nämligen eventuellt funderat på gå med värmepistolen på kylaren om jag lyckats fixa tillfällig el till garaget. Vill veta om det är speciella delar på kylaren som man kan gå extra på. Är det kanske längst kanten som vattnet flödar?

Värmereturröret, nummer 6, är den vanligtvist varm när motorn står varm? Det borde väl vara där som isen smälter rätt så fort jämfört med delarna närmast kylaren? Eller behöver jag i så fall prova värma där också med värmepistolen?

Nummer 14 och 13 hade jag kännt på idag och var stenhård, går det vatten där? Eller är den bara så uppstuvad?

Ska också pröva din idé med att starta motorn och låta den gå ett tag för att sedan använda den som element.

Pratade lite med mekonomen idag. Vad jag har sökt häromkring i forumet så verkar fenomenet med dålig värme i kupén bero på vattenpumpen enligt många skribenter, men hur är det när termostaten är paj? Läste om att det då oftast handlar om dålig värme i motorn, då termostaten står öppen hela tiden. Hur fungerar termostaten? Har den något "ansträngt" läge? Vad är det som gör att den öppnar respektive stänger sig, bortsett från temperaturen, eller vad temperaturen gör med pumpen för att öppna och stänga den?

Knepiga frågor kanske, men jag vill passa på utbilda mig lite och kanske få lite fler idéer för upptiningen =).

Tack för er tid att läsa mina romaner! =P

MVH / Martie

Istället för att starta ny tråd så gör jag ett försök att höja upp denna tråd istället.

Ny har jag fått glykolen att bli flytande från issörja som den var innan. Har fyllt på med mer glykol i expansionskärlet för att se om det rinner över något... jovisst. Efter mycket krypande med huvudet så jag har lokaliserat läckaget till underdelen utav vattenpumpen. Det verkar komma från frostpluggen till vattenpumpen!! Hur gör jag för att testa om det verkligen är frostpluggen som är dålig på pumpen? Tänkte pröva att bara byta O-ringen till pumpen, hjälper inte det så får jag väl byta ut pumpen ändå (jag som redan har lämnat tillbaka den!). Min nuvarande pump har metallhjul och ser i övrigt ut väldigt fint. Så hur vet jag om frostpluggen är tät? Det verkar finnas som ett "hål" ovanför frostpluggen, något som ser ut som att man skulle kunna demontera frostpluggen genom att köra in en skruvmejsel i hålet/jaket.

Väldigt tacksam för svar!

MVH / Martie
Våran pump ser inte ut så här, men denna pump från en jaguar verkar också ha frostplugg...

Bara en bild att visa om någon skulle stöta på liknande problem med sin vattenpump
Länk

MVH / Martie
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Det brukar finnas ett skvallerhål i pumphuset, som börjar läcka när packboxarna är slut, vilket då gör att lagret ger sig ganska omgående eftersom lagret då blir badande i glykol, vatten.
Nu är det ju så här att när du får arbetstryck i systemet kan packboxen täta och så börjar det inte läcka förrän bilen svalnar av och trycket sjunker, eller så kan det även vara tvärtom, att det läcker när det blir tryk i systemet och inte medans bilen är kall, men första scenariet är vanligare

Byt pumpen, och även termostat och termostathus, de tål i princip ingen ting då de är av plast och kan inte återmonteras om de suttit några är pga de spricker.
Och se till att ha rätt glykolblandning 50/50 i hela systemet när du tinat upp bilen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Vattenpumpen som jag har såg ju väldig fräsch ut och i ny skick, termostaten och termostathuset är dock något jag har funderat på byta faktiskt. Anledningen till att jag är så motvillig till att byta vattenpumpen beror på att min vattenpump är med skrovhjul av metall. Jag har inte lyckats hitta något i metall. Motornord, mekonomen och meca är de jag har sökt hos och där är den av plast.

Vet någon vart man annars kan köpa den med metallhjul?

Skvallerhål? Menar du det lilla hållet som sitter precis ovanför frostpluggen? Ser nästan ut som ett jack som används för att kunna bända ut frostpluggen. Har tyvärr ingen bild...

MVH / VipMartie
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
syns på denna bild i mektipset på den trasiga originalpumpen

Länk
Gjorde om bilden med några pilar...

Den röda pilen indikerar alltså frostpluggen och den gröna är som ett litet hål/jack intill frostpluggen. Det är alltså från pilarna som min vattenpump verkar läcka ifrån.

Vad jag kunde se på den gamla så var den lite skitig just ovanför där jag ritade gröna pilen, kan dock ha varit smuts vid demontering eller nåt, men är det alltså det du försökte förklara kanske?

Misstänker att den nya är i metall? Min pump ser inte ut sådär, den är mer tunnplåtad och ihopsvetsad (ser dock ej amatörmässigt ut). Jag har lånat ut min kamera till flickvännens syster, så jag har inget att ta bilder med, ska försöka med mobilen imorgon, har dock så kass lins på den.

MVH / Martie
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska ha samma utförande på pump som i mektipset annars vette sjutton vad dom skruvat dit för nått på din bil, är ingen skillnad på en M52 om den sitter i en E36 eller E39 av 96 årsmodell. Byt pump

Länk
Jag var ute i garaget idag, bytte ut O-ringen, då uppenbarade sig felet. Det är alltså från frostpluggen som det läcker. Började bubbla och skvätta runt den. Var och pratade med "larsson bil och motorteknik" (där jag köpte O-ringen), dem nämnde också skvaller hålet.

Så det blir nog tyvärr som du säger att byta vattenpump, tänkte ge mig på och byta termostaten samt huset också medan man ändå är och gräver. isig glykol verkar jag dock inte ha problem med dessa dagar i alla fall... =)

Tack för alla tips!

MVH / Martie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.