|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, var är det bäst att ha katten? På min E30 sitter den ju ganska långt bak men med de nya små sportkattarna så finns ju möjligheten att sätta den längre fram. Är det något optimalt ställe där den sitter nu eller är det bättre ju längre fram den sitter. Jag tänker dels på uppvärmning av den. Kan man sätta den direkt efter x-röret? Var är bäst? Både ur avgasreningssynpunkt och platsmässigt. ///BMW - Was sonst! | |
|
Ur avgasreningssynpunkt är det bättre ju närmare motorn den sitter, iaf på en sugmotor. På en rejält överladdad motor är risken att skiten överhettar och smälter, dels pga hög avgastemp men huvudsakligen pga fet bränsleblandning med nog så mycket oförbränt bränsle som tar eld i avgassystemet. Halkade visst OT där... Sätt den där den passar bäst platsmässigt. Gärna längre fram än bak för att hålla upp tempen. "Högflödes" katarna verkar ofta behöva mer värme än standard katar för att ge godkända värden hos SBP. Jag fick åka tre fullgasvarv runt industriområdet för att få igenom min 530is i somras. Besiktningsmannen tyckte att det var "väl urvarvade hundrafemtio kronor" när jag skulle betala, hehe. Så jag bjöd på lite second gear drifting när jag drog. =) Sorry för all OT! --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
För hög reningsgrad långt fram För högsta effekt sist i avgasystemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.