AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.513

Bmw e46 hoppar fram samt temp dålig?

tja.. märkte igår att min bmw börjat hoppa fram när jag släpper kopplingen.. är precis vid dragläget den börjar rycka eller hoppa sig fram.. ibland händer de i 2an åxå men ej så ofta..
började efter 20mils körning.. nu körde jag den var helt normalt..
händer bara om jag kör lång sträcka och kommer in i stan.. där jag använder 1an..

alla andra växlar fint.. samt att det är drag i bilen..

körde 20mil igår.. då sjönk tempen till "blåa" markören.. brukar vara på mitten.. värmen blev sämre..
körde då i ca 70km/h kör jag upp till 110/120 stiger tempen till strax under normala arbetstemp..
termostaten som spökar??
(utetemp var då vid -16,5)

tacksam för hjälp..
När det gäller värmen så har Du flera saker som kan spöka..
Vattenpumpen,Termostaten samt att glykolmängden är för liten och bilen börjar frysa ?
När det gäller kopplingen så vet jag inte vad det kan bero på?
Det kan vara kondens i oljan till kopplingscylindern med då borde problemet vara på alla växlar förutom ettans växel?
händer bara i 1an 2an ibland. resten funkar bra.. glykol är på -50 har kollat upp det..
ska byta termostat testa med det..
Vet inte vilken sort av glykol Du använder,men allt över -45 grader när Du mäter glykolen innebär för kraftig inblandning av glykol i vattnet.
Detta innebär då att fryspunkten blir sämre,ex -50 kanske bara ger skydd till -15,20 grader istället.
Förr fanns det ett inblandningsförhållande på 60/40 där 60% inblandning av glykol innebar det bästa skyddet,men då med metanolbaserad glykol som inte kunde användas i bilar med aluminium toppar/block etc.
Men idag med den vanliga Etanolglykolen så är bästa blandningsförhållandet 50/50 och innebär frysskudd ner till -37grader som bäst.
När det gäller longlife(röd) så är det inte bättre där med frysskyddet.
-50 låter som Du har för hög glykolhalt i vattnet och därmed issörjar den på vissa ställen i motorn/kylssystemet,troligen i värmepaketet då värmen sjönk i kupén som Du skrev här ovan.
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Skakar bilen på tomgång?
okej alex: har funderat på att tömma systemet och byta termostat.. nytt vatten o glykol till 50/50 testa se hur de funkar sen..
BmwMClubsport:

om bilen skakar.. nej men ibland ändrar den motorns gång.. som den hoppar till lite..
ex som den inte får med bränsle i nån 100del/sekund
Hittade följande diagram för %Glykol Inblandning i systemet.
Obs: Det gäller Etylenglykol (Blå eller Grön) den vanliga och således inte Longlife ( den röda Propylenglykolen)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.