|
|
|
|---|---|
|
tja.. märkte igår att min bmw börjat hoppa fram när jag släpper kopplingen.. är precis vid dragläget den börjar rycka eller hoppa sig fram.. ibland händer de i 2an åxå men ej så ofta.. började efter 20mils körning.. nu körde jag den var helt normalt.. händer bara om jag kör lång sträcka och kommer in i stan.. där jag använder 1an.. alla andra växlar fint.. samt att det är drag i bilen.. körde 20mil igår.. då sjönk tempen till "blåa" markören.. brukar vara på mitten.. värmen blev sämre.. körde då i ca 70km/h kör jag upp till 110/120 stiger tempen till strax under normala arbetstemp.. termostaten som spökar?? (utetemp var då vid -16,5) tacksam för hjälp.. | |
|
När det gäller värmen så har Du flera saker som kan spöka.. Vattenpumpen,Termostaten samt att glykolmängden är för liten och bilen börjar frysa ? När det gäller kopplingen så vet jag inte vad det kan bero på? Det kan vara kondens i oljan till kopplingscylindern med då borde problemet vara på alla växlar förutom ettans växel? |
|
|
händer bara i 1an 2an ibland. resten funkar bra.. glykol är på -50 har kollat upp det.. ska byta termostat testa med det.. |
|
|
Vet inte vilken sort av glykol Du använder,men allt över -45 grader när Du mäter glykolen innebär för kraftig inblandning av glykol i vattnet. Detta innebär då att fryspunkten blir sämre,ex -50 kanske bara ger skydd till -15,20 grader istället. Förr fanns det ett inblandningsförhållande på 60/40 där 60% inblandning av glykol innebar det bästa skyddet,men då med metanolbaserad glykol som inte kunde användas i bilar med aluminium toppar/block etc. Men idag med den vanliga Etanolglykolen så är bästa blandningsförhållandet 50/50 och innebär frysskudd ner till -37grader som bäst. När det gäller longlife(röd) så är det inte bättre där med frysskyddet. -50 låter som Du har för hög glykolhalt i vattnet och därmed issörjar den på vissa ställen i motorn/kylssystemet,troligen i värmepaketet då värmen sjönk i kupén som Du skrev här ovan. |
|
| Skakar bilen på tomgång? | |
| okej alex: har funderat på att tömma systemet och byta termostat.. nytt vatten o glykol till 50/50 testa se hur de funkar sen.. | |
|
BmwMClubsport: om bilen skakar.. nej men ibland ändrar den motorns gång.. som den hoppar till lite.. ex som den inte får med bränsle i nån 100del/sekund |
|
|
Hittade följande diagram för %Glykol Inblandning i systemet. Obs: Det gäller Etylenglykol (Blå eller Grön) den vanliga och således inte Longlife ( den röda Propylenglykolen) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.