|
|
|
|---|---|
|
Sedan det blev kallt så har vår 530i problem med motortemperaturen som inte värms upp samt en stötdämpning som är helt satt ur funktion. När man kör på vanligt väg (snöig dock) så känns det ungefär som man kör över en räls hela tiden. Känslan är både fram och bak. Har någon upplevt samma problem? | |
|
Inget jag märkt av. Visst tar det något länge för tempen att nå mitten än vad det gör en varm sommardag,men det är ju inget konstigt. Men din temp når inte ens mitten? Dämparna vet jag inte rikigt,kan ju kanske vara packad snö/is som ställer till det..? Jag skulle börja med att prova att ställa in den i vämen ett dag,tex under natten för att se om det blir någon skillnad. |
|
|
Tempen kommer bara precis upp till blå överkant. Borde den inte komma lite högre upp? Det blir ju inte direkt varmt i kupén. Du kanske har rätt med dämparna, jag prövar att ställa in den så får vi se vad som händer. |
|
| Tempen är väl troligen en kass termostat skulle jag gissa på. | |
|
Om man står stilla eller kör väldigt sakta så bör tempen gå upp som den skall, termostaten är annars starkt misstänkt. Om man läser manualerna så framgår det att hela det svarta området mellan blått och rött fält är tillåtet område, och mäter man den verkliga kylvätsketemperaturen så skiljer det faktiskt inte så många grader inom detta området. De flesta vill naturligtvis att nålen alltid landar i mitten men det borde bli hyfsat varmt i kupén ändå, frånsett att det naturligtvis inte blir bastuhett lika lätt vid t.ex -25 till -30 som annars. Givaren för mätaren sitter inte i det vätskeflöde som går in i kupévärmaren, denna får alltid den varmaste kylvätskan direkt från motorblocket, utanför termostatens kylvätskekrets. FP |
|
| Nu har jag ställ in bilen i varmgarage och fjädringen fungerar som det skall, nu står den ute kallt så i morgon vet vi om fortfarande fungerar. Däremot så är det fortfarande problem med temperaturen, hur sakta jag än kör så kommer den inte upp över blå. Så det är nog termostaten som ni föreslagit. | |
| Ska du byta termostat så köp ett nytt termostathus ochså, prövade själv med det gamla huset men det sprack när jag drog ihop det igen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Till en M54 är termostat och termostathus EN enhet. Likaså till M52TU från-09/98. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ingen direkt hjälp, men lite info: Det blå området slutar vid ca 45°C och nålen står rakt upp mellan 75-110°C, åtminstone på min 528. Men som sagt tidigare så är det nog termostaten som har hängt sig i öppet läge. /// Kristian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den nyare termostaten där termostaten sitter i ett par fästöron i huset, dessa öron brukar gå av och då sitter termostaten lös i huset och tätar inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska du ändå börja riva ner saker, så byt vattenpump i samma veva. Det har du igen senare. Din bil är trots allt 9år, och har säkert rullat en bit. /Johan |
|
|
Tipsaren: Finns dessa temperaturer dokumenterade nånstans, eller hur har du mätt? Via diagnosprogram osv kan man läsa av tempen men det är ett ganska stort "tidsfilter" mellan ögonblicksvärdena på datorn och visaren i instrumentet. Siffrorna ser lite orimliga i mina ögon iaf, jag skulle säga att det kanske skiljer 10-15° mellan kanten på blå och röda fältet enligt infon i BMW:s manualer. FP |
|
|
Ang stötdämpare: Vi har en Golf II från -91 där stötdämparna frös och slutade fjädra vid -25 grader. Fick förklarat för mig att det bildats kondens i stötdämparna som blandas med oljan och därigenom fryser. Ett dygn i värmegarage avhjälpte felet tillfälligt för oss. Det enda man kunde göra var att byta dom tydligen. "523iA Touring -98" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.