|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Från vilken årsmodell är det som de har ändrat till det nya kylmedlet i kliman? På Mercedes ska det ha varit 1991. //Schnitzer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Lite olika uppgifter tydligen.92-94 är ganska rätt generellt sett. MVH Hasso |
| Min är tillv. 920515, och den har R12 från fabrik. Nu mer fyllt med 134 utan konv. Lagen som förbjöd R12 gällde väl årsmodell 1993- (i Sverige). Dvs. fordon tillv. (sålda) from .hösten 1992- | |
|
Ok, min -91 borde inte ha det nya kylmedlet då eller? Är det vanligt att det är utbytt på de äldre bilarna till det nya kylmedlet? //Schnitzer |
|
| Min -92 har blivit konverterad till R134, jag tror att BMW kom med R134 som standard 1993. | |
|
tjenare! har för mig att man kan se det på "nipplarna" till påfyllningen, har man dom stora, påminner om luftventilerna på bildäck, så är det nog den gamla gasen har jag för mig.. mvh: mr_majzoo, BMW 750iAL -90 icq: 29815001 |
|
|
Ok, men var exakt sitter "nipplarna" till påfyllningen? Jag tycker att min kyler på väldigt bra. Har hört att det gamla kylsystemet ska bara hålla i 6-7 år, men jag vet inte om det stämmer, men om det gör det så borde jag ju ha det nya. Kunniga personer som håller på med detta kan de se om det är det nya kylsystemet på direkten utan att behöva montera ner en massa grejer? Vore bra att veta vilket av dem som man har. //Schnitzer |
|
| 6-7 år är nog att betrakta som medellivslängd. Sköter man sin anläggning och "motionerar" den på vintern också så går det nog att hålla liv i systemet ett bra tag till. Det är m.a.o inte alls omöjligt att du har originalfyllningen kvar i din bil. | |
|
Ok, jag tycker att den funkar bra, bara att fläkten krånglar. Ska man alltid köra med kliman på, alltså ska den knappen med "snöflingan" vara intryckt hela tiden? //Schnitzer |
|
|
Enl.Instruktionsboken skall man köra med kliman minst 1 gång per månad för att packningar o dyl. skall hålla sig fräscha... Gäller även på vintern |
|
|
Ok, så det skadar inte att köra med kliman på hela tiden? //Schnitzer |
|
|
tjenis! nipplarna på min sitter precis vid den stora behållaren till spolarvätska.. mvh: mr_majzoo, BMW 750iAL -90 icq: 29815001 |
|
tompanesse |
Tjena jag fyllde min 730-91 i fjol å den hade den nya gasen och nipplarna om dom e gängade för påfyllning så e de det nya du har ,om ja inte minns fel |
|
Finns det någon som har en bild på sin bil på just detta stället, vore verkligen schysst om någon kunde fixa det. Jag har kollat vid spolarbehållaren, men har bara sett ett stort rör som går där som nog har med kliman göra. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer; Fyllningnipplarna sitter vid torkfiltret till höger i motorrummet. Torkfiltret ser ut som en svart burk ungefär. Om Ac:n är konverterad till R134 så skall detta framgå av en klisterlapp som sitter längst fram i mitten av motorrummet. |
|
|
Ok, jag ska gå ner och se om jag hittar detta. //Schnitzer |
|
|
Har tittat nu vilken klima det är och det var den äldre tyvärr, men den funkar perfekt nu så jag ser ingen mening med att byta till det nya än i alla fall. //Schnitzer |
|
|
Jag har en blå liten lapp med BMW logo som sitter långt fram under huven där det står på tyska att den konverterat till 134. Slapp med 1800 för kontroll och påfyllning av gas. Dom tog ca 400 för att byta nån ventil och arbete i tillägg. Fungerar nu helt ok. Svårt ställa in så att det blir lagom. OFtast för kallt i bilen. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Hur mycket kostar det att konvertera till det nya kylsystemet, med arbete och delar inräknade? //Schnitzer |
|
|
Schnitzer, egentligen är det ingen stor sak att konvertera AC:n, men om man lämnar in bilen till BMW så kommer de att byta en massa saker,och det blir inte billigt. De som jobbar med Ac brukar säga att de räcker med att fylla i några droppar olja i systemet och sedan köra i den nya gasen utan att byta något. Egentligen finns det ingen anledning att konvertera ett fungerande R12 system, den som har rätt kontakter kan utan problem fortfaranade komma över gammalt freon att fylla med. |
|
|
pratade med min kompis(jobbar på ac firma i gbg) om mitt system som fortfarande är r12 och undrade vad jag skall göra den dan jag behöver fylla,han sa att r12 systemen har som egenskap att ta med sig olja(dimma)runt i systemet,medans r134 inte kan bära olja,alltså bör man byta olja i kompressorn,och denna olja kan förstöra "r12" o-ringarna om man har otur,men nu kommer vi till det roliga om du har r12 system som behöver fyllas men som förövrigt har funkat bra så kan de bara fylla med en gas som hette r34 (inte helt säker) utan att konvertera för den gasen kan "bära" olja! undrar hur många som upplyser om detta innan de bygger om för tusentals kronor! torsk på v12 (nu med bilder på:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.