AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.019

Köra utan luftskruv?

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Fyllde på och luftade andrabilen idag eftersom värmen försvunnit. Det är en 316i Compact och allt gick väl till efter provkörningen och sista återfyllningen då klassikern kom, luftskruven gick sönder. Den var ganska illa åtgången innan så den var nog inte helt ok för jag drog den inte hårt. Tre frågor efter denna händelse:
1. Kan jag köra till BMW utan luftskruven och utan att all kylarvätska försvinner? Eller behöver man göra något på plats? Resten av skruven sitter fortfarande i så än så länge är det nog inget "hål".
2. Ska luftskruven "läck" ånga även efter att de när åtdragen? Funderar på om det är detta som var felet från början och att kylarvätskan förångades genom denna skruv.
3. Något bra tips på hur man gängar ur resten av skruven på ett snyggt sätt?
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag hade samma problem på min 325:a då idioten till ägaren innan mig hade dragit gängpaj till luftskruven, resultatet var att mitt kylarvatten läckte ut / förångades ut så efter 10mil så var de tomt i kylsystemet, så den måste vara tät för att du skall få behålla ditt kylvatten.

kör till BMW / verkstaden ha extra vatten med dig samt håll koll på tempgivare. de är mitt tips tills du fått tag på en ny luftskruv. om de inte är paj i gängorna vill säga.
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Vet du (eller någon) om luftskruvar är i standardsortimentet för en aukt.verkstad eller beställning?
Visa användare
586
wdac
325i -05
standard sortiment för min del på BMW Danderyd, kostade 12:- eller 18:-
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Fick bort resten av luftskruven ganska enkelt. Tog en tång som grabbade tag i resterna av skruvkroppen. Då skruven var av plast kunde tången grabba tag i skruven. Det gick inte som en dans, men relativt smärtfritt.

Funderar på att plana den del som är kvar och förlänga den tillfälligt och sätta tillbaka den innan jag får tag i en ny. Svårt att täta hålet annars då det är under tryck. Eller finns andra förslag på tillfällig tätning av hålet till luftskruven?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag gjorde såhär när min pajja.

Länk

har en annan nu. har en oring mellan som tätar helt också. se till att det är rätt gäng. kan gå ut och ta en ny bild på bara själva skruven och brickan om du vill. gängorna är på utsidan denna modul.

BMW ownz
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Hm... vad gjorde du den av? Vilken gänga är det, det är inte M-gänga vad jag kan se.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska gå ut å ta ett kort åt dej :) mäta lite

BMW ownz
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag tröck i kemisk metall, varför? jo för att förra ägaren pajjade gängorna i kylarn/expantionskärlet, så jag fick lufta genom att släppa på slangklämman istället.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
M8
gäng = 0.9 med mertic mått

denna är lite överkurs då man bara kopplar nippeln med en slang när man ska lufta. sen är den konisk också. så den håller tätt själv tydligen.
annars fungerar de utmärkt att bara skruva ut den.

Länk

hoppas de hjälper!

BMW ownz
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Tack för goda tips och inspiration. Vågade inte gänga i en metallgänga i plasten av rädsla att förstöra gängorna. Hittade en lösning som kommer funka tills ny luftskruv är på plats.

Jag limmade ihop den gamla luftskruven av plast med hustruns nagellim (stenhårt lim, hade slut på superlimmet) och gängade försiktigt tillbaka den yttersta delen med lite gängtejp. Det funkade bra och håller nog utan problem till i morgon. Eller... jag kanske kan köra med den lite till.. (not).

En sak som funkade bra vid påfyllningen av glykol som jag upptäckte var att istället för att fylla-köra-efterfylla-köra så pumpade jag runt vätskan för hand genom att klämma ihop slangen till och från kylaren för hand och på så sätt skapa rörelse som tryckte bort massa luft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.