|
|
|
|---|---|
Malman |
Som rubriken 330 -04 med knappt 8000 mil på mätaren. Har fått domen att till 99% har min topp packning gått!!! Allvarligt, ska det verkligen vara så på dom få milen? Bilen Blev till en rök maskin härom morgonen när jag stog på tomgång utanför jobbet. det rök nått fruktansvärt, och luktade illa. bogserade till verkstad och efter dom tittat på den nån dag senare, tror dom alla gånger det är packningen. Har haft ett gäng olika BMW nu genom åren, men börjar bli trött på allt krångel jag alltid råkar ut för. Blir japanskt igen nästa gång... |
|
Skulle mer säga igentäppt/frusen vevhusventilation. Gör en sökning. Det är mycket vanligt att den gör det av den gamla koksadeoljan som ligger i l slangarna. |
|
Malman |
Redan kollat, fanns inget där! |
|
?? Finns massor, det är ett väl diskuterat ämne. Sök på: vevhusventilation frusen |
|
|
Antar att "Malman" menar att de kollat vevhusvent. redan och att den inte var igensatt..? Mvh Patrik ___ B M W |
|
Malman |
Jepp, jag menade att jag har redan kolla på bilen! |
Roffa1 |
Malman: Var motorn bottenfrusen när du startade den, har tempmätaren vid något tillfälle gått upp till rött. (dåligt med glykol ?) Annars låter det mera som igentäppt vevhusventilation. |
Malman |
Ja motorn var kall. kallstart och var i gång kanske 10 min när jag såg röken. Aldrig gått varm i mina ägor. Haft bilen 1,5år. kollade faktiskt glykolen för kanske 1mån för kylan skull. allt var ok då! Kan ju va en is propp nånstans i motorn kanske, kör inte långa sträckor med den sedan sambon är mammaledig. kanske 5km 2ggr om dagen. Måste ju bli ganska mycket kondens då. en egen ide... |
|
Malman, Hur menar du att ni har kollat vevhusventilationen? Det behöver ju inte synas! Låter lite märkligt att topppackningen skulle gå när bilen står på tomgång. Har du kollat kylarvattnet sen insidenten? finns det vatten kvar och utan olja i? Hur luktade avgaserna, luktade det sött? Jag vill inte misstro din verkstad men jag tycker det luktar frysen vevhusventilation lång väg! |
|
Roffa1 |
Blockpackningen går ej sönder på tomgång, det vanligaste är att den går sönder vid upprepade kokningar och när man kör omkring med tempmätaren på rött. Tror du råkat ut för det välkända fenomenet med vevhusventilationen. Förmodligen så är väl samtliga cylindrar fyllda med motorolja som står ända upp till stiften. Allt bör dräneras INNAN du försöker starta motorn. Lossa ett tändstift o kolla om det är sjöblött av motorolja. |
|
Om du får olja i cylindrarna så kan topplockspackningen gå som följdfel. Oljan som ej kan komprimeras vill ut någonstans och då kan den mycket väl ha tryckt sönder topplockspackningen. Om det är det som har inträffat så är tyvärr risken stor att en stake har krökt sig. Får hoppas att det inte är så allvarligt men ta ett kompprov på bilen så vet du iallafall om packningen är hel. Är det olja i cylindrarna så måste det sugas ur innan du tar kompprov. Lycka till! |
|
Malman |
Verkstaden sa att dom hade kollat vevhusventilationen...Vet ej hur. Bilen har som sagt aldrig körts varm i mina ägor, håller med att det låter skummt. Ingen olja på stiften heller. kan ju be dom kolla upp ventilationen lite bättre. |
Malman |
glömde ju skriva att både vatten o olja var som det ska vara efter incidenten. |
|
Hmm. Om Både kylarvattnet och oljan har rätt färg, och rätt nivå, så låter det skumt att packningen skulle va kass.. |
|
|
Tänkte bara höra om det är flera som har fått sina vevstakar krökta som jimpa_e beskriver?, Jag frågade nämligen bmw service och de sa att det är extremt ovanligt att topppackning eller vevstakar ryker med när vevhusventilationen fryser. Vad säger ni experter? En liten skätt olja ska inte heller vara farligt i cylindrarna. När man gör komptest har en mek sakt att man ibland skvätter i lite olja för att ta reda på om det är felande kolvringar eller ventiler. Håller tummarna för Malman att det är vevhus iallafall, Topppackningen är ju en tråkigare historia :=( Är det en Bmw verkstad du har lämnat in bilen på? |
|
Malman |
Ingen BMW verkstad för min del!! Är en Mekonomen (fast jag jobbar inom Autoexperten...) verkstad. Mycket duktigt folk där. Ska nog kolla detta med vevhus betydligt bättre verkar det som, innan vi river ner halva motorn. Ser ut som mycket jobb o byta packningen... |
|
Du måste få in ganska stora mängder olja om du ska få krökta stakar, mer än vad som får plats i kompressionsutrymmet... Det skulle med stor sannolikhet märkas på stickan! Du måste nog få in minst 1/2dl rakt ner i cylindern och då ligger det nog en rejäl skvätt i insuget oxå... |
|
Malman |
Lite glädjande i ämnet är att min bilförsäkring kanske tar felet!! Hade varit otroligt gött om så är fallet!! 3000:- självrisk känns billigt i sammanhanget! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.