AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
863

går i tankar vid köp 750 96a råd och tips

mo
75
momo86
ägen för tillfället en bmw 523i 97a
Hejsan

går i köpar tankar på en 750 och vill gärna ha tips o råd på vad jag ska tänka på vid köp samt kontroll. Hur mycket ska bilen gått för det ska vara intressant samt kända fel som man kan kolla upp osv,

Allt man bör tänka på, äger sj en 740 nu men om det finns nån skillnad på 740 o 750.

albitar
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Dom typfel som inte har med motorn att göra är ju samma på 750 som 740. Vad det gäller motorn är båda drabbade av de lösa bultarna till oljepumpen, inget stort problem om man kollar det i tid. Finns spaltmeter på forumet om det.

Finns inga direkt svaga punkter på M73 (V12an i e38), M70 i e32 är väl ett tveksammare kapitel :-) Har man kört en 750 e38 några gånger så känns 740 e38 rätt mesig. 740in är absolut inte dålig, men ljudet och känslan är i en helt annan klass. Prestandan är bättre i 750 också, men inte så mycket att det är den som avgör. Responsen i 12an är däremot i en klass för sej!

Köpguiden antar jag att du kollat. Varken 740 eller 750 är billiga om något allvarligt går sönder. Men totalekonomin för att åka en bil av denna kaliber anser jag vara oslagbar.

Försäkringen kan skilja, men det är bara att du ringer ditt försäkringsbolag och uppger regnumret på den tilltänkta bilen. Kolla med Vesta är mitt tips!

Törstig är dom, men det är många faktorer som spelar in där. Vad man menar med törstig är ju relativt också :-)

Är väl inget som är märkvärdigt med V12an vad det gäller saker att kolla innan köp, det är det gamla vanliga. Servicebok, historia, besiktningsprotokoll osv, osv.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad gäller försäkring är mitt tip BMW originalförsäkring, det blev väldigt bra för mig!

/Mats J
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sorry, missade att du redan hade en 740.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.