AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.248

735i startar ej, klickar bara. E32:a

Hej, har precis fått kortet och ska börja skruva lite med farsans 735i som stått ett tag. Så lyfte i ett batteri igår och startade bilen som gick dåligt troligtvis för att den stått ett tag och det var kallt, men efter ett tag gick den bättre. Men hade problem med att starta den, motorn kunde gå runt några varv sen så "klonkade" det till och vart stopp och gjorde det några gånger under dagen. Då trodde jag det var batteriet som var dåligt.

Den var kanske igång ca 20min sen körde jag in den under huset där den iaf skulle få skydd och ställde den över natten med batteriladdare på.
Men imorse när jag skulle starta och köra ut klickade bara startmotorn. Trodde att batteriet fåt något fel, men spänningen verkade okej även när man vred nyckeln till startläge.

Så någon som vet vad som kan vara fel? Dåligt med ström till startmotorn?

MVH// Alexander
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hur har det gått, kolla annars kabelanslutningar mellan motor och kaross och jordpunkter.

628csi
Har inte hunnit försöka något mer än. Hade tänkt försöka mig på med startkablar fast det känns inte som att det kommer lösa det.

Kan du beskrive lite mer exaxt vart jag hittar jordpunkterna som jag ska kolla, är ju nästan helt omöjligt att se något under huven. Har ärligt talat inte ens sett vilken sida startmotorn sitter på än :P

Men jag läste någonstans att det gick att koppla på ström fram vid motorn för att ge en extra kick, eller gäller det vara v12:orna?
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
hade precis samma fel för någon vecka sedan, jag laddade också batteriet under natten och den gick fortfarande inte igång, fortsatte då att ladda under dagen och på kvällen när jag provade då hoppade den igång, verkar vara väldigt hårfin gräns på spänningen som krävs för att den ska starta, som att den behöver en "viss" spänning för att starta. men jag föreslår att du laddar lite till samt mäter på batteriet, ska väl ligga kring 13v och strax över 14 under laddning.
Har provat med starthjälp nu. Händer inget, samma klick när solenoiden slår till bara men startmotorn snor inte. Känns som det bara kan vara startmotorn som spökar.

För om strömen till solenioden kommer borde väl även startmotorn få ström och sno?
Någon som har något tips på vad det kan vara eller vad jag kan testa?

Lättaste sättet att komma åt strtmotorn tex?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Lilla kabeln mellan solenoiden och startmotorn kan ibland ärga av, kolla den.
Länk klicka på bilden.

628csi
Har kommit fram till lite hjälpande fakta nu.

Startmotorn drar runt motorn när man har starthjälp på plinten fram vid motorn, detta testades med dåligt batteri.

Men den drar inte runt motorn när man har starthjälp på batteriet och ett bra batteri.

Så vad kan detta tyda på. Jag har fått för mig att det måste vara plusmatningen från batteri till plusplinten i motorutrymmet som måste vara dålig och därmed generera spänningsfall. Kan min teori stämma?
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

det kanske är kolen i startmotorn som har hängt sig komer du åt så ta en gummiklubba och knacka på den,

bromsen är fartens värste fiende
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Känn på kablarna om dom blir varma efter att du har gjort startförsök med starthjälp på batteriet, om kabeln blir varm så är det dålig kontakt.

628csi
kablarna som ska bli varma är det, plus-minus ifrån batteriet eller startkablarna?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
plus-minus
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Tjena, börjar med att säga, jag är ingen expert :) Men det låter spontant som om batteriet i bilen är dåligt. Vill minnas att ett dåligt batteri sänker det andra när man kör med startkablar. Har råkat ut för att spänningen på batteriet är ok, men när man belastar det, t ex vid start så visar bristerna sej. Kolla batteriet i bilen med en riktig batteriprovare.
Lycka till :)

Njut av livet :)
Martin Rydell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.