|
|
|
|---|---|
|
har haft problem med min 740 -98 under vintertiden då graderna är mer än -15..under de så har de funkat..köpte nytt batteri på 88ah men ändå imorse så klicka de ba när ja vred på nyckeln!??va i helskotta är fel?..startmotor? | |
|
Du har två alternativ:Antingen batteriet svagt(även om det är nytt) eller startmotorn fältar.Det finns inget annat.Häls. |
|
|
jag skulle gissa på start motorn som är slut, men det kostar inte så mycket mvh Rj |
|
|
Hade liknande problem med min när det var kallt ute. Kan vara olja/fett som stelnar och hindrar solenoiden att kasta ut axeln/drevet mot svänghjulet. Testa att hålla kvar nyckeln i startläget i 10 sekunder. Då kommer strömmen genom spolen att värma upp startmotorn lite så att det släpper. Upprepa några gånger om det behövs. Utgår ifrån att klicket du hör är från ett relä som drar och från att solenoiden kastar ut. /AGW |
|
|
men för att få igång bilen använde jag start hjälp...och då går den igång direkt....då borde de väll inte va nå fel på startmotorn? de kanske är nå som ligger och draar ström nånstans.. tack för alla svar hittills!!:) |
|
| Kolla jordkablen mellan motor och chassit så Du har bra jordning !! | |
|
just de och varje gång de blir så här så ändras datorn och allt står på tyska..varför??äre batteriet som drar ut? |
|
|
Ja, blir det spänningslöst går den tillbaka till "default" som är tyska. Kolla även mellan batteriets poler & polskorna, där kan det bildas oxid som gör att strömmen inte räcker att starta med. Du kanske kör korta sträckor med mycket elförbrutare på (sätesvärme, elruta mm ) som gör att generatorn knappt har kapacitet att fylla batteriet. Om det är fallet så är det bäst att ha en C-tek laddare ansluten då bilen inte används. /Stefan |
|
|
88Ah standardbatteri = på tok för klent (iaf för 750, vet inte som rekommenderas till 740). Ska vara 110Ah. Originalbatteriet fungerar grymt bra. Glömde min ute här om natten när det var -25! Trots att det gjorde ont i själen, så var jag tvungen att starta bilen - vilket gick alldeles ypperligt! Man riktigt hörde hur sjukt mycket kraft och uthållighet det var i batteriet, som lyckades driva startmotorn med sådan fart trots att allt var så segt. Då hade jag kört många kortkörningar innan, så batteriet var nog långt ifrån fullladdat. Har dessutom aldrig behövt underhållsladda! Har haft 2 st 88Ah batterier innan, och trodde då att jag hade problem med tjuvström, jordfel m.m., men i själva verket var det dåliga batterier trots att i alla fall det ena var helt nytt. --- Min bil: Länk |
|
|
ja de skall vara mellan 90-110 ahmpere...beroende på om d e 740 lr 750 och beroende på utrustning ja ska ha större egentligen....ja är rätt säker på att de är batteriet nu...ska ladda upp de helt fullt i veckan då komme rde funka....ja körde igår 6 timmar i streck imorse funka de fint...:) |
|
|
Johan_S: Du gjorde en liten tabbe då... ett nytt batteri kan man inte koppla ihop med ett använt batteri batterierna man kopplar ihop måste vara i samma skick annars laddar det sämre batteriet ur det nya.. Värt att tänka på:) köp alltid två nya batteri om man har två byt aldrig bara ett. /Jonas |
|
|
Jhd: Jo, så är det nog. Tanken var från början bara att extrabatteriet skulle vara en slags reserv. Skulle kopplas in via ett startrelä så att batterierna endast var sammankoplade vid körning, men efter lite om och men blev det bara kablar rakt imellan. Dock ska nämnas att jag kört med båda batterierna ett och ett, innan de ens varit i närheten av varandra. Tror inte heller att något av batterierna var direkt dåligt eller ens för gammalt. Poängen med mitt inlägg var att det är stor skillnad på batteri och batteri. Ett kvalitetsbatteri på 110Ah i rätt storlek (ca 1 dm bredare än 88Ah battierna) i kombination med stark startström är guld värt! --- Min bil: Länk |
|
| Danii, jag är nyfiken på om du hittade vad som var fel på din bil. | |
|
Har också haft bekymmer med start. En cell i batteriet hade lagt av så ca 2 volt var borta. Hade bara strax över 10 volt och all elektronik sa bara nej. Fullgott batteri är ett måste. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.