AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
846

Svårstartad i kallt väder.

BMW328 e36 -96 ac manuell

min 328 är jätte svår starat ibland när den är kall. man kan dra slut på batteriet många gånger. men när den inte startat och man väntar ett par minuter och testar igen så hoppar den igång och om inte så väntar man en stund till så funkar det. och det gör ingen skillnad på gasen eller om jag har full eller tom tank.
jag tycker att den verkar tappa en tändning flera gånger i minut så det blir att den bluddrar lite på tomgång. den ligger på 500v/min.

Jag har fått ta och sätta igen gälar och luftintag på fronten för att den ska komma upp i arbetstemp annars går den knappt över blå. när jag satt igen allt så får den jätte bra i värme alltså kommer upp snabbt sen håller sig där.

tacksam för svar. ///mvh memme
Kan det vara vatten i tanken. att det fryser till i soppa ledningen och när man vrider igång bilen så tar det liten stund för soppat att tina bort is så att bilen startar. detta är en vild spekulation kan inte mycket om motorer. men försöker förstå mig på dom.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
dedär med bluddra har jag med. gissar att en till spole inte gillar -20grader eller kallare. har bytt 2 som va helt slut. resten är original. sist jag kollade spolarna var de små blå gnistor från en till av dem. kan vara samma för dig?

hade 500rpm på tomgång jag med. men ställde upp till 600 då den går finare där. speciellt när den är kall.

termostathaveri brukar vara ett vanligt fel då de inte når arbetstemp.

BMW ownz
ok hur kollar jag så spolarna är ok? mäter man eller? hur gör man?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
när du har spolarna så du ser dem så kolla rakt ovanför dem när motorn går. måste vara kolmörkt för du ska se. blå gnistor = dålig spole.

tipps: sökfunktionen är kanon ibland ;)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo glömde.
är tännhattarna dåliga kan de bli överslag där och orsaka liknande gnistor.
har man kondens eller olja i brunnarna kan de också ge misstänningar eller likande.

BMW ownz
ok kan det ha med att den är så svår startad ibland med? för bara den går igång så går den fint. det låter ju inte som om en enda cylnder tänder till.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tror inte de är ditt startproblem. låter iaf som du har minst 2 helt olika problem med den.

startproblemet är kanske elektroniskt styrt. ett relä eller nått.

att den inte blir varm är nog termostaten.

BMW ownz
ok tusen tack för svaren då ska jag ut och undersöka lite imorgon åter kommer väl i tråden om hur det går. jag hälde i ksprit i tanken igår för att få bort eventuellta frysninngar.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
k-sprit är aldrig fel ;)

ett hett tipps som lugnade ner min färddator och säkert förebyggt mer problem är att smörja upp kontakter i motorutrymmet + alla säkringar/relän så man vet att det är riktig kontakt.

BMW ownz
vad smörjer du upp med då? Kontakt regöring eller?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
5-56 eller WD-40 har jag kört med. kontaktrengöring har jag inte så stor erfarenhet av men de fungerar säkert bra de med.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.