AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.651

Rekordböter i Schweiz

Sida 2 av 2
Mja, lite till kan vi röra in i smeten: Ofta hör man "Det drabbar bara mig, skit i det du.." osv om att köra slarvigt, volta lite eller stämpla en bergvägg osv.
Då har man inte tänkt hela vägen, det är typiska exempel på sånt som drabbar oss alla: Att vårda ett kolli kostar fler tusen per dygn av skattemedel, och inte blir folket på VV eller transportstyrelsen mera benägna att lätta på hastighetsgränser osv heller, tvärt om.
Kör nu lugnt och fint i vintervädret..

FP
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det är Schweiz..
De har lite konstiga idéer om bilar i det landet, om man säger så. Mer bilhatande stat finns inte på denna jord.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Inte konstigt att folk kör snabbare än tillåtet ibland, med tanke på att biltävlingar ät helt förbjudna. Å andra sidan är det inte långt till tyska Autobahn... kan vara värt att ta en sväng om och rasta bilen med tanke på vad det kan kosta att göra det i Schweiz!

Vorsprung durch freude am fahren
Gammal tråd men måste yttra mig iaf.
Jag anser att det är rätt med inkomstbaserade böter.
Maxböter i Sverige tror jag ligger på 4000kr och det svider nog mer för en arbetslös person är en för en med bra inkomst blir ju liksom inte ens märkbart att betala 4000kr för en person som tjänar tex 1 miljon per år.
Tycker faktiskt det är en bra lag kör man 57km/t för mycket på en 80 sträcka så ska det svida oavsett om du är arbetslös eller har en pappa som betalar.

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Is
468
Ismo
735iA -87
Bara rätt med inkomst beräknat böteslapp..

Då skulle jag betala max 200kr varje gång, dock så har jag aldrig fått böter.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Oavsett vad det kostar men när jag hälsade på min kusins 4 årige son på sjukhuset med bruten lårbenshals pga. fortkörare så tyckte man att det inte finns tillräckliga böter för den killen som körde på honom
Rätta mig om jag har fel, det var hela den sommaren för en 4 åring

Ha deT
Tråkigt med din kusins grabb! Nu vet ju inte jag vad som hänt,men det fanns kanske andra orsaker till att han blev skadad?

Vorsprung durch freude am fahren
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag förstår tanken med inkomst- eller förmögenhetsbaserade straff men tycker samtidigt att det rimmar illa med vår demokratiska grundprincip om likhet inför lagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.