|
|
|
|---|---|
|
ja har en bbil. och slog av antispinn på den och sladdade runt lite på snön. hur dåligt är det för bilen? för ja kkör nästan bara på en-två växlar och håller knappt på med kopplingen. är det mkt dåligt för bilen? är det dumt? förstör man däcken mkt? det är ju ändå massa snö och is bara ;p | |
|
I denna kyla så mår varken bussningar,transmissionen eller för den delen motorn bra av för höga belastningar. Bussningar tar alltid stryk av sladdar etc,så det får man byta ut vid för mycket lek ;) Ett tips om Du nu inte kan motstå frestelsen är att varmköra motor,transmissionen i 30min innan Du börjar sladda runt. Bussningarna däremot blir inte varma så dessa tar stryk mer än i normala temperaturer. |
|
| Det är ingen fara rent mekaniskt att sladda på snö och is. Tvärtom så är det bra träning för dig som förare att provocera och häva en sladd på halt underlag. | |
| nej vad tråkigt :( och jag kör ju en ganska ny bil :( | |
|
Det är inte större fara för bussningar och annat. Inte mer än vid vanlig körning på lite smågropig vinterväg, bara att sladda på! Har däremot varit med om att rattstångslagringen börjat gnissla efter att ha sladdat upp en halv tank på isbana, det var lite tråkigt. Se upp för asfaltfläckar och hårda (och mjuka) föremål som står i vägen bara! |
|
|
Den största kostnaden är nog bensinen... Nej, passa på och ha kul. Bakhjulsdrift + halka => :)) |
|
| Fast man tycker synd om dubbdäcken :( | |
|
Jag spinner runt på torr asfalt med min lite trimmade Volvo360GLT och några skador har det inte blivit på det mekaniska. Men gjorde en burnout med min Dodge RAM B250 så hoppade kardan av.. så det beror väl på vilken bil man har. |
|
| Torde det inte vara betydligt mer skonsamt att sladda med bilen nu på vintern, för att få en fin slad på sommaren måste man ju ta i betydligt mer än nu när det är lite lagom halt ute. Man måste ju vålda på hyfsat bra om det är torr asfalt och man har breda däck för att det skall släppa helt men på vintern behövs ju inte mycket alls... | |
|
Väldigt mycket beror på hur man gör, och vilken kvalite det är på däcken. Skulle aldrig få för mig att burna med mina 18" kvalitets däck a 3000 kr styck. Är super grepp med dem och sliter hårt, men med 17" allround däck på, av dålig kvalite, så blir det både billigt och skonsamt mot bilen;) Mvh. Richard |
|
|
Bengalsimon: hela bilen är förstörd, det enda du kan göra är att köra den till skroten, bara skit kvar! Köp en amerikansk bil, dom tål sånt. Men jag ser nu att du har ju ingen motor i din bil, så du kan nog ggasa hhur mmycket ddu vvill - det händer ju ändå ingenting? :) |
|
| ;o) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.