AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.426

Hur används en SMG III låda i en M5?

Hallå,

Har ev möjlighet att byta min bil mot en 05 M5 med SMG 3 låda.
Har kikat runt, sökt men ändå inte fått klarhet i hur saker och ting funkar.
Jag föredrar, oavsett bil, att köra med automat.
(kommentarer som " en M5 skall köras manuellt" undanbedes).
Om jag förstått saken rätt så är det inte så enkelt att man bara väljer "automat" och sedan beter sig lådan som en vanlig automat.
Vill ni som vet, vänligen förklara hur allt detta funkar?

tackar tackar
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
de lådor som finns på marknaden i dag är väl följande:

* manuell
* automat torque converter (blöt koppling, vanlig automatare)
* automat torque converter (torr koppling, typ mercedes nya 7-stegade låda i tex SL 63 AMG)
*robotiserad manuell (automatisk elektrohydralisk koppling typ ferarri 355, 360, 430 och BMW SMG)
* -||- med dubbelkoppling (finns med både torra och blöta lameller, typ VW DSG, Audi S-tronic BMW DKG)
* remdriven låda (CVT???)med variabel utväxling( typ rem-johan, audi steptronic)

SMG III i M5 E60 är väl en sk. robotiserad manuell låda, dvs det är en manuell låda i grunden med en elektrohydralisk automatisk koppling som aktiveras av antingen föraren genom paddlar, spaken eller genom ett automatiskt läge då en dator styr växlingarna.

I automatläge behöver du inte göra något, dvs det fungerar på samma sätt som en traditionell automatare. dock kommer växlingarna kännas mycket råare och ryckigare då det är en dator som styr en torr koppling iställer för en oljekonverter. Om man har en känslig högerfot kan man jämna ut de brister datorn har i kopplingsarbetet genom att tex släppa lite på gasen mellan växlingarna. mellangas när man växlar ner gör den nog automatiskt tror jag.

Det har säker smugit sig in massor mef fel i min beskrivning men det är så här jag uppfattat det hela iaf. Rätta mig gärna.

Mvh

//erik
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett benämningsfel finns i ovanstående text. Audis steglösa CVT låda kallas Multitronic. Deras vanliga automatlådor Tiptronic och deras dubbelkopplingslådor S-Tronic.

Steptronic som det står ovan är benämningen på BMWs konventionella automatlådor med manuell växlingsfunktion.

Sedan att det inte finns några likheter med rem-johan kan man skriva en hel uppsats om men det är en helt annan fråga. Multitronic fungerar utmärkt och har bra hållbarhet vilket rem-johan inte hade men det är som sagt en helt annan fråga som har väldigt lite med M5's SMG låda att göra ;-)

-------
//Lövet
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
tack för rättelsen andreas! Jag har kört en audi A6 3,2 avant med multitronic och var mycket imponerad. nu har jag aldrig testat en rem-johan men lite skillnad har nog audi lyckats fixa sen dess, hehe =)

jag glömde också att det finns rena sekvensiella lådor (typ motorcykel-låda) på markanden. Finns i tex Ariel Atom och Gumpert Apollo.
Tack för utförligt svar.
Någon annan som har en åsikt gällande att köra e60 i automatläge?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är nog ganska få som kört någon M5 här skulle jag tro. Av vad jag läst i diverse biltidningar så ska automatläget i M5 vara helt okay, men inte lika mjukt som en automatlåda. Vissa har klagat på att bilen blir osmidig vid exempelvis parkeringsmanövrar och start i backe men det har inte med automatläget att göra egentligen.

-------
//Lövet
Är du van vid att åka "vanlig automat " kommer du bli rätt så besviken på automatläget på m5e60 tex växlar den ganska ryckigt sen så vill den inte så gärna växla upp när man själv tycker den ska det, blir lätt att man sitter och varvar 4000 rpm när man kör stadstrafik, men vad gör väl det när smg läget är helt underbart och det är i det läget bilen ska köras punkt. Se automatläget som lite av en nödlösning när du sitter med en korv o bröd i handen.
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Automatläget är hårdare än en normal bil.. Kör du mycket i stan så tycker jag den är rätt jobbig. Ska du använda den för skojs skull är det väl en annan femma. Allt hänger på användningsområdet för bilen.

Den ska ju köras manuellt helt klart ;)
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Föreslår att du tar och provkör en och bildar dig en egen uppfattning.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

M5 E60 finns väl bara med automat/sMg....

Så det är väl bara o gilla läget om man vill ha en 5 serie med 507 hk:-)

Mvh Peter
Peddan: Finns som manuell i USA :)
mr
27
mr.m5
M5 Hamann -07
Hej ! Angående automaten så är jag inte speciellt förtjust i att använda den,tog mej ett bra tag att vänja mej, kör för det mesta manuellt om det inte gäller längre sträckor som motorvägar eller autobhan.Tycker som mackyfr att du ska prova o känna efter själv o bilda egen uppfattning enligt mej så är det en stor skillnad. Lycka till

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.