AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.254

Stötdämpare tappar funktion vid kyla

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
De främre stötdämparna på min brors e39 tappar funktionen när det blir riktigt kallt ute. Från att vara stumma och fungera korrekt vid högre temperaturer blir bilen lika svajig som en gammal amerikanare vi kallt väder.

Är det någon som vet vad detta beror på? Att dämpare blir hårda vid kyla har man ju varit med om men inte tvärtom.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte så att de är tomma på olja? Jag bytte mina vid 14´mil och då var höger extremslut och vänster hade börjat läcka.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Nja, vi har kollat efter läckage men inte hittat nåt. Skulle det vara lite olja borde de väl inte funka normalt vid mildare temperatur?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det skulle dom inte. Tänkte om det pajat någon tätning i kylan och det nyss läckt ut. Låter som ett knepigt fenomen. Vet inte om gastrycket kan bli så lågt att de slutar att fungera. Jag har mest kännt att de blir stelare vid kyla.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
mina likadana
19.800 mil och -28 iofs
Det är vatten i stötdämparna som läckt in och orsakar frysning med utebliven funktion som följd.
Haft samma problem förra vintern på min 5a och efter stötdämparbytet så blev problemet löst :)
Kan nämnas att dämparna funkade sämre ( de gamla alltså ) än cykelpumpen i garaget när jag testade motståndet efter demonteringen.
Orsaken var att skyddsdamasken som sitter monterad i övre ändan av dämparen var trasig och därav att vattnet läckt in med tiden i dämparen.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Om det läcker in vatten som fryser borde väl dämparen bli stum när det är kallt. Det har jag varit med om tidigare på en annan bil. Men i det här fallet är det ju tvärtom. Känns inte logiskt tycker jag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Problemet med vatten som kommer in, brukar uppträda först när oljan tryckts ut. Fylls dämparna med lika mycket vatten som de normalt är oljefyllda, då blir det ganska stumt vid kyla ;)
Jo det är sant,det blir stumt tills packningarna brister,därefter blir det inge motstånd kvar ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, de bjuder motstånd ett bra tag om hela röret är en isklump inuti!
Si
765
Simon01
120dM -08
Har detta problem just nu, vänster fram är som en isklump dvs helt stum. Dessvärre dröjer det nog minst en vecka innan jag får mina nya dämpare. Känns inte helt nyttigt att köra med bilen i nuläget.
Har lite planer på att borra hål i dämparen och dränera ur vattnet men det kanske inte är så lyckat att borra hål i en gasstötdämpare? Nån som provat?
Precis Andres-72,och när bilen sen står i ett varmgarage eller om det blir milt så rinner vattnet ur om det spricker i dämparen och sedan är det cyckelpump som gäller ;)
Si
765
Simon01
120dM -08
Ingen som har koll på om det går att tömma dämparen på nåt smidigt och helst ofarligt sätt? :) Är inte så sugen på att köra med en stum framvagn i en vecka.
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Även jag märkte detta på min e39 i går när jag skulle hem från jobbet, 10 minus var det ute.

Bilen var lika svajig som en slutkörd 240 i framvagnen. Innan dess har jag tyckt att dämparna har fungerat mycket bra, så jag är lite förvånad.

Var hittar man enklast Bilstein dämpare? Är det billigare om man köper från tyskland?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Iloper: Länk är nog det enklaste.

___

Min bil: Länk
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Häromdagen fungerade båda stötdämparna felfrit, hela vägen upp till Sthlm. Även vid -23 grader.

Igår hade dock ena stötdämparen frusit, så det blir till att köpa nya. Men det blir nog ifrån tyska e-bay eller liknande, ganska stor priskillnad...

Är du redan användare? Logga in i menyn.