|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Polisen kör ganska sälla ikapp fartsyndare. Dessutom är de många som kan samordna sig och genskjuta eventuella fartsyndare. Innan polisen började med D5 så körde de 2,5T/2,4T. Inte så stor skillnad på effekten i dem. Dessutom är andelen fartsyndare som kör SÅ fort jävligt liten. Iaf de som fastnar i polisens synfält. Resten är det nog ändå för farligt att jaga. Då förlitar de sig hellre på inväntande poliser längre fram på vägen. // Erik |
|
|
Nya D5an är en biturbomaskin på 205 hk. Med mjukvara ger ca 250 hk. Fullt tillräckligt för att iaf hålla skapligt jämna steg med de flesta bilar därute. Länk |
|
|
Polisen lär väl knappast trimma sina bilar över huvudtaget? Har svårt att tro att polisen skulle göra saker som Svensson inte får? Och en chip trimning ger väl allt som oftast en högre effekthöjning än vad lagen tillåter? // Erik |
|
|
Heinz: Det förekommer att polisens bilar har en annan mjukvara från fabrik. Detta enligt service verkstaden som servar polisens bilar i staden jag bor i(Där även jag servar min egen bil). Nu har de dessutom en "hustrimmar firma" som gör möjligheterna än större då alla garantier bibehålls. Länk |
|
|
Volvodieslarna är inte att underskatta. Även den äldre D5:an på 163 hk är pigg och bra mycket starkare och snabbare än tex gamla 740 och 940 utan turbo. Så ett nerköp har polisen inte gjort effekt och prestandamässigt. |
|
|
Har kört måååååånga km i en D5:a och kan bara säga att de bilarna går helt ok, mer än tillräckligt för att hänga med det mesta i trafiken. Skulle dock aldrig köpa en själv, av många olika anledningar (hatar Volvo, hatar diesel, hatar kombi, hatar automatare...) Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76: Det var en hård generalisering. Vad är det för fel på en E91 335d eller E61 535d? MVH Christofer |
|
|
Kan säga att jag vet från säkra källor att polisens turbo bilar har annan mjukvara både på sina T5or och Aeros så antar att även om deras D5 är chippade. En xc70 D5 aut chippad eller inte anser jag fortfarande vara ett nerbyte då dom förut åkt T5 och Aero på minst 270hk ++ och då kunde sätta slkräck i många fartsyndare. Tycker man läser titt som tätt om biljakter dom fått lägga ner osv är ju inte så konstigt då dom inte har något att sätta emot. |
|
|
crille82; felet är att det är dieslar, inget annat. Sen får de vara hur snåla och starka som helst. Jag tål inte diesel helt enkelt, sen är det upp till var och en. Jag tänker kanske fel, men för min del hör dieselmotorer jordbruksredskap och lastbilar till. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76: Håller med om att en diesel inte låter så rockigt, särskilt inte en Volvo-diesel. Men du skulle alltså hellre välja en BMW 320 framför en 330d eller 335d? MVH Christofer |
|
|
Tja, en 320i är inte heller så rockigt :) En 325i är vad jag hade tagit istället. Och kommer att ta för om ett par månader ska det handlas bil, och då är 325i perfekt för mina behov och möjlighet. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Polisen behöver oftast bara köra lagom fort bakom så kör tjuven själv i diket och kan gripas där. Tjyvar har en förmåga att överskatta den egna körförmågan och tjuvade bilens kurv-prestanda. Dessutom ska polisen inte utsätta tredje man för fara genom biljakt så låt banditerna krascha själva - vilket ofta sker för eller senare. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Grundtanken är nog snarare att ingen ska skadas och därför avbryter polisen, inte i första hand för att polisbilen saknar prestanda. | |
|
Håller med BjörnB Det är säkerheten som gör att de inte förföljer, inte fordonets prestanda. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.