AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.287

Dörrar fastfrusna trots silikonstift på gummilister

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
E46-touringen som fått bo ute har några gånger senaste dagarna haft fastfrusna dörrar. Jag har ändå i novermber smort alla gummilister med silikonstift vilket jag trodde skulle hjälpa.

Någon som har något annat husmorstips på hur man undviker att dörrarna fryser fast. Det är verkligen gummilisten som håller fast dörren - låsen funkar fint.
Tillfällig lösning hemma är att ha snöborsten inomhus (inte i bilen) och koppla på motor/kupevärmaren så bilen tinar upp ordentligt innan avfärd med t ex på jobbet har jag inte tillgång till eluttag på parkeringen.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Min erfarenhet är att man måste smörja in listerna regelbundet under vintern, inte en gång innan vintern.

Mvh Henrik.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Gnid med ett stearinljus på listerna, fungerar perfekt!
Mvh Johan
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Det har kanske med att göra hur kallt de var vid aktuellt tillfälle.
Ä det 20- o neråt så kan jag förstå att det inte funkar om du gjorde det sist i november.

Mitt tips: varje dag med silikonstift,när det är så pass kallt.

Äger alltid 1 BMW
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Silikon ska inte vara i närheten av en bil, kör med glyserin e mycket bättre. De kan du oxå köra på gammla svarta lister som har blivit gråa och dom blir som nya.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Preben: jag vet inte om du använder blomsterspruta,men ett stift går alltså bra!

Äger alltid 1 BMW
När jag gjorde lumpen (tidigt 80-tal) så var det försvarets hudsalva som gällde. Har använt det med positivt resultat privat också...

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
Allt är sagt tidigare Länk

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Silikon gör sig bäst på andra ställen än på/i en bil...

Silikon ställer till onödiga problem vid en lackering, en god vän till mig som är billackerare använder inte ens hårspray innehållande silikon just därför att

Glycerin (eller heter det glycerol?) finns bl.a på apoteket funkar klockrent
har tom kört med glykol på listerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.