AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.497

Ni turbotrimmare, bör man ha det på en sexa?

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Som rubriken lyder, är det vanskligare att turbokonvertera en sexa än en fyra?
Om man t ex tar en 2.5l e36, känns den besvärligare att få driftsäkerhet och effekt i än t ex en 318?
Jag är så kär i sexan, så jag vill helst ha en sån den dag jag konverterar.

Förresten; är det någon som vet vad Fredrik Tiger kör med? Jag såg ine en enda originalpinal under den huven...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är väl M52:ans Nicasilbelagda cylinderlopp man i första hand kommer att tänka på när det pratas överladdning, men jag vet inte om någon fått det att fungera.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
6 cyl ær det væl bæsta och man kan få ut mera =) det handlar bara om att fixa det bra
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

M52 är ju totalt värdelös att överladda. annars finns det inget som säjer att det är sämre med en 6:a än en 4:a

///Jörgen

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
6 an ger mer vid 1 bar
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Nej, det är inte svårare. Ganska precis samma jobb fast fler rör i grenröret osv. Ev problem med driftsäkerhet är oberoende av cylinderantal. Det är lättare att ta ut effekt ur en sexa eftersom den (som regel) har större cylindervolym och (därmed) högre grundeffekt.
En rak sexa har jämnare avgaspulser (120 grader) än en fyra och det ger bättre (snabbare) snurr på turboagget. Mindre lagg.
M52 (som sitter i din 323) har block i aluminium och tål inte höga tryck. Å andra sidan tål inte din automatlåda speciellt höga effekter heller. Har inte koll på några större problem med nicasilen som är turborelaterat.
Sammantaget kan du mycket väl bygga en enkel anläggning med ganska lågt tryck (0,7-0,8?) i din 323iA som (rätt utfört) kan funka både bra och länge men med kanske "bara" 270hk eller nåt.
En fyrtaktsmotor ger (i teorin) 100% effektökning vid 1 bars övertryck, oavsett cylinderantal.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Tack, Spiidfriik, det var ungefär den info jag ville ha.
När jag börjar bygga kommer jag förstås inte ha det på en automat.
Men bra info, kul med kunnigt folk!
Är inte ute efter 500hk, kanske 250, max.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
jesseboy: Var det nått särskillt du undrade om Fredriks motor eller var det bara generellt? Kan väl påstå att jag är rätt så inblandad i den ;-)

__
//Niklas
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Heh... (Fredriks motor)
Den är rent allmänt sinnessjukt imponerande och har den bästa sång jag någonsin hört. Jag har inte budget att ens närma mig hans ljud eller effekt, det är mest bara en nyfiken fråga.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Den är ändå baserad på ganska mycket standard delar.

Motorn är ursprungligen en S50B30 med en smidd strokervev och andra kolvar, toppen har större rostfriaventiler och vassa kamaxlar och ett rejält portningsjobb. Eget extraktorrör samt insug.

Volymen är idag 3,3l och den gav 412 hk vid senaste bromsningen.

__
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.