AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
775

Förarlicens i Racing

Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Undrar om någon här vet vem man kan vända sig till om man är intresserad av att ta licens för att köra racing på bana.

Eventuellt hur mycket det kostar och vad man ska tänka på.

Den som har flest saker när han dör vinner...
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Det arrangeras kurser på Sviestad med jämna mellanrum, du hittar info på www.bmwsc.com

Om du bor i rätt del av landet :) så har KAK/Södra kurser på Sturup Raceway också, men de är lite dyrare.
Visa användare
425
Gudis
_Johan_: jag bor i halmstad, men jag vill nog helst att det vore mer i mitten av landet..

vi har mailat till bmwsc o hört, kommer no få svar i morgon.. tänkte bara att det var fler ställen som hade utbildningar.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
gudis: Kolla in mantorp dom har ett gäng. Steg 1 kostar runt 4500-5000 praktik och teori. Steg 2 är endast praktik (körning) kostar runt 6000. Då har du en licens.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
acey: Är du galen pöjk :)

Skall du bara ta licens så kostar det 800-900, det du nämner är en kurs i aktiv körning eller liknande. Licensen är mest en teoretisk kurs med ett fåtal varv på bana..

Gudis: Datum för kurser på Sviestad (linköping)Länk
Det här gillar jag att se! Stå på Gudis, bilen ska användas.

Tänk bara på att du behöver vara medlem i en klubb som är ansluten till SBF för att lösa ut licensen. BMW Sport Club funkar om du inte är med i nån annan klubb.

De som kan, kör. De andra putsar....
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Såg att det kostade 650:- om man går kursen på Sviestad. (Linköpings Motorstadion)

Har för mig att det kostar 250:-/år att lösa ut licensen. Skall du bara åka bana med BMW Sport Club så behöver du inte lösa ut licensen om jag inte har fel för mig? (Har jag det Vincent?)

Jag gick kursen på Sviestad för lite mer än 1 år sedan och den kan varmt rekommenderas!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
_johan_: Nej detta var för formel bil. Finns säkert andra kurser om man är mus istället för man :) Det handlar om 2 heldagar. Rekomenderas varmt! :)
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
acey: Misstänkte det :)

Man kan vara man i vanlig bil också :D

Är man sugen på att börja åka racing så är det bara att övertala polarna att åka långlopp. "Billig" racing, mycket körtid och bra träning...

www.jmbracing.nu
www.erf.nu
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vi är några som håller på med projekt ultimat körmaskin. bmw 2002 större turbo, andra bromsar, bur, lättad. Kommer bli enormt roligt att piska på bana :)

Vad är det för "serie" som gäller när det är långlopp?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Tycker ibland att info om förarkurser inte når ut till alla. Kan nån vänlig själ (Vincent) skriva här när det är dags och gärna lite info. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
På Ring Knutstorp har Hyllinge Motorsällskap licenstagningskurs en gång om året (på våren). c-licens och är på 2 dar och kostar runt 1000:-. Mer info på Länk .

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
HMS
... Anderstorp har också men sidan är inte uppdaterad Länk
www.drivingevent.com
Tar man licens för Formel 3000 (tror jag att det är) får man köra allt, Formel opel, Formel Ford, Formel Renault, STCC mm mm.

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Demon Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
acey:
Kör du med Turbo så kan du inte åka ERF, vet inte hur det är med de mindre serierna, men kolla SLC. www.slc.se
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bimmerman: Jag tror drivingevent.com är f3 licens och inte 3000. Har inte tid at kolla sajten nu men är nog 99% på att det är f3.

_johan_: Okej får spana in sajten :)
Visa användare
425
Gudis
_johan_: ok jo jag är med i BMWSC.. Så man kan gå kursen och sedan strunta i att hämta ut pappret eller hur menar du ??

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Gudis: Om jag har rätt för mig så behöver du inte betala de 250:- det kostar att lösa ut licensen varje år så länge du åker gatbil med BMW SC..

När du åker tävling måste du lösa ut den, den är din personliga försäkring om något skulle hända..
acey: Jag tror att du har rätt i det, men det jag vet är att tar man den licensen får man köra allt. Tar du tex bara stcc licens så är det det enda du får köra, inte formelbil.

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Demon Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
Ska du köra på BMWSC träffar så vill vi se licensen. Alltså ska du lösa ut den. Så är det....

Det ingår nån slags person försäkring i licensen också.

De som kan, kör. De andra putsar....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.