AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.159

Äldre MB E500 - ekonomi

Sida 1 av 2
Verdi
Min arbetssituation kan ev ändras i sommar och då skulle jag köra kanske 1500 mil om år istället för nuvarande 5000 mil. Då blir värdetapp och driftsäkerhet betydligt mindre viktigt och jag kan tillåta mig en äldre och törstigare bil.

Jag har kollat lite på MB E500 el dyl som alternativ. T ex Länk!

Värdeminskningen på en sån kärra måste ju ha planat ut lite om man jämför med nyare bilar. Men hur är det med service, försäkring, kvalitet osv? Kostar det mycket att hålla den rullande?

Skulle vara roligt att ha en sån kärra nån gång i livet, även om den är några år gammal.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Kolla länken, MB verkar ha höjt kvaliten avsevärt jämfört med föregående e klass (95-02). Vad gäller försäkring är det bara att ringa runt och jämföra olika bolag - kan skilja mycket. Väldigt lyckad och även prisvärd modell om man ser till de första årgångarna och de större motorerna - lyxbil till ny pris av en polo!

Länk
Jag trodde först du menade en 500E - W124-karossen, 90-talaren med 326 Hk som numera stiger i värde, du får räkna med 100-150 k för ett gott exemplar.

W211, den som kom -03, är kanonbilar. Största kostnaden är ju värdetappet för en nyare bil, så jag skulle tro att en par år gammal W211 blir betydligt billigare att äga än din ganska nya BMW. Även om W211:an går på bensin och drar dryga litern så är det småpotatis i jämförelse med värdeminskningen.

Kvaliteten är förmodligen högre än BMW:n, rostproblemen från W210 är borta. Servicen är ungefär lika dyr (Märkesverkstäder är rena rånet, dom debiterar 1300 kr / timme för en bilmekaniker i Sthlm - så försök hitta en "riktig" bilverkstad i stället).

W211 E500 är ju fortfarande inte särskilt sportiga, mer en bekväm familjekryssare - men jättefina både utanpå och inuti, rymlig - enormt bagage för kombin. En kompis har en svart -09:a, diesel och den är verkligen riktigt riktigt fin, den utstrålar klass. Den gamla W210 är rätt fyrkantig, "klossig" med sina "taxi-lysen", men W211 är grymt snygg tycker jag (är ju iofs subjektivt) :)

Om du vill ha lite mer krut ska du kika på E55 - AMGs variant. Den kostar lite mer - från 250K för en -03 ungefär, men ger 518 Hk med kompressor och rätt rejält drag under galoscherna... :) Mycket roligare och förmodligen betydligt billigare än din 320d om man tar hänsyn till värdetapp.

Good luck!
Verdi
Nu har jag räknat lite. I dagsläget är det nog svårt om jag kör 4-5' mil om år.

Siffror för min 320d.

Inköpspris: 260'
Uppsk.Restvärde efter 3 år: 120'

En hyfsad E500 från 2003:

Inköpspris: 200'
Uppsk.Restvärde efter 3 år: 110'

Det skiljer alltså ca 50' i värdeminskning.

På 12' mil så blir skillnaden i bräsnlekostnad skyhög.

320d: 12' * 0,55 * 11,60 ~ 75'
E500: 12' * 1.1 * 12,20 ~ 160'

Det skiljer alltså 85' bara vid pumpen.

Försökte hitta en bra försäkring på en E500 också. De flesta är privatimporterade och gick inte att beräkna på nätet. Kollade med en svensksåld och fick ett förslag på 15' om år. Vilket är 10' mer än jag betalar för min 320.

Skatt är väl ung lika iaf...

Service och reparation blir nog minst 10-20' dyrare på en E500 över 3 år.

Det blir alltså markant dyrare...

Om jag körde 1500 mil istället så skulle siffrorna se lite annorlunda ut. Då skulle skillnaden i bränsle bara vara runt 30'. Men totalt skulle det nog fortfarande vara dyrare med mercan...
Bra kalkyl, inget att säga om den. Skiljer ca 12.000 per år för att köra en 500E, men det låter å andra sidan billigt för en så mycket maffigare bil.

En sak som man dock får tänka på: jag tror du är i konsult-branschen, och det finns inget som är så giftigt som Svenssons avundsjuka. Om du kommer med en Merca sticker det mer i ögonen än det mesta och i värsta fall kan det tom påverka dina uppdrag negativt. Även om den bara kostar hälften av en ny Volvo V70 så får du tyvärr räkna med en del skitsnack.
Verdi
12' per år? Om det vore såväl. Snarare det dubbla. Tyvärr.

Tror ingen skulle ta illa upp om jag skulle komma i en 7-8 år gammal gubbmerca. :) Har inte känt av en sån stämning alls där jag har varit.

Fick iofs en kommentar när jag lånade min pappas 1 år gamla C-klass för 12 år sen så det kanske är nåt extra med mercedes ändå. :)
Om du kan tänka dig att importera en E500 från annat EUland går det att kapa inköpspriset väldigt mycket!

T ex: Länk

Verdi: visst är det något extra med Mercedes, det sitter inpräntat djupt i själen på de flesta. du kommer att få gliringar om du kommer i en Merca, tro mig, I know. :) Jag jobbar också med IT, egen firma så jag måste ha koll på vilket intryck jag ger - det drabbar mig personligen i plånboken. :)

Jag kör en gammal skorv, en SL500 R129 på somrarna. Ganska snygg visserligen, blanksvart fin lack, nysydd inredning, snygga fälgar, puts på bilen. Nåja, allt är relativt, så här ser den ut: Länk

Den är GAMMAL, men jag får ändå gliringar ibland så jag passar mig för att ta den till kunder - det blir oftast MC eller BMW. Skulle gissa att min SL är värd ca 180K om jag vill sälja den, men "Svensson" vars leasade Volvo V70 kostar det dubbla tror att den är värd mycket mer, för den ser jäkligt dyr ut i gemene mans ögon.

Jag tror iofs inte att värdefallet på en E500 2003 blir så mycket som du räknat på, jag tror snarare du får 150K för den efter tre år - W211 är eftertraktad. Dvs, BMW:n tappar 90K mer i värde på tre år än en några år äldre E500 - det är ungefär skillnaden vid pumpen. Men då har du mycket roligare i en E500 vågare jag påstå!

simon_en: tack för länken, kul att se. Min gamla SL har ädelträ i inredningen - tidstypiskt. Skaffade jag en W211 skulle jag helst vilja ha den högblanksvarta inredningen -- sjukt snyggt! Priset på den du länkade till är sjukt lågt, mycket bil för pengarna.

Verdi: tycker absolut du ska köpa en E500 om du är sugen på den. Vem vet, livet kan ta slut snabbare än man tror, det är aldrig värt att snåla på glädje! (inom rimliga gränser såklart)
Lasse-SL500:

Priset på den upplänkade är inte speciellt lågt eller högt om man kollar i Tyskland och Italien, så dryga 100KSEK borde inte vara omöjligt att nå efter prisförhandling och importkostnader. Förljer man Autoscout24 och mobile ser man att endast de E500or med bra pris omsätts, de andra blir lååånga hyllvärmare.

Är själv barnsligt förtjust i Designen på W211karossen och framförallt E500 (E55 är inte fel det heller). Återstår att se om jag överger min Aero för att pendla i E500.

Da
51
Danjel_
320 e30-91
Lasse-SL500!
Du kör inte en gammal skorv!=)
Din SL är riktigt läcker! Den kanske inte är så "ung" längre men den är fortfarande riktigt snygg!

E500àn är en kompetent bil! Försök hitta en med Avantgarde & gärna AMG-paket. Det gör att den ser lite "trevligare" ut...
Lycka till..
Danjel_,

att leta bil med specifika utrustningapaket slutar oftast i ett högre pris...

Verdi
Jag tackar för alla tips.

Tanken var ändå att det skulle bli billigare, inte dyrare. Är oerhört nöjd med lilldieseln också, så konsult som jag är. :)

Skulle jag komma ner i 1000-1500 mil om år får jag tänka över det igen dock.

Det står en E500 här i Uppsala som skulle vara kul att provköra men... Känns inte ärligt att låtsas vara intresserad bara för att få provköra heller.
Äh Verdi, karska upp dig nu! Provkör bilen, och säg sedan att den är dålig i lacken och bjud 90 000 mindre än begärt!!

:)

Måste ju gå att hitta en bra försäkring. Personligen tror jag du missräknat värdetappet i din kalkyl och bränslekostnaden också. Jag prövade att köra min 540iAT -98 ´(som saknar vanos väl? VAriable NOckenweller Steurung) försiktigt hem från arbetet. Den drog då 0.92 i 30 km ytterstadstrafik och vinterväglag, dvs ca 20 trafikljus på 30 km.

Du kör betydligt längre och kanske utan så många trafikljus och borde inte ha några problem att köra en E500 på 0.9.

Det där med bilekonomi... vill man åka riktigt billigt ska man kanske ha en Passat diesel eller liknande. Personligen tror jag det är svårt att åka billigare och roligare än med den 540iAT jag kör året runt. Jag tror den har maximal utrustning, utökat läder, tv, telefon, kupévärmare osv och den har inte sjunkit en krona i värde sedan jag köpte den för ett år den. Försäkring (halv) ca 6100 / år.

Själv blir det nog en Chrysler 300C Hemi Touring, jag har varit sugen på en sån länge. Den är fin och kul utan att sticka i ögonen tycker jag.

Såja; ut och gasa E500 nu Verdi!! :)
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Och så kan du räkna med att färddatorn visar MINST en deciliter för lite...

MVH Christofer
Verdi
Jag kollade runt lite på nätet. De första årsmodellerna av W211 har ett litet skamfilat rykte verkar det som.

Som meningen var från början så avvaktar jag minskning i tjänstemil innan jag letar lämpligt objekt. :)
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
På tal om E500 så har min far just skrivit papper på en 2003:a i avantgarde utförande med mycket utrustning och en ägare.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
"Och så kan du räkna med att färddatorn visar MINST en deciliter för lite..."

Så du menar att Verdis bil drar 0.65, inte 0.55 som han sa?

Skönt med positiva människor, så där säger du bara för att pigga upp oss - muntergök! :)

Det går att snålköra en V8 - även om den aldrig blir lika snål som en liten motor. Men det är kul att använda effekten också, och då dricker den betydligt mer. Skillnaden är att med V8:an kan man välja om man vill höra V8:an ryta eller bara pysa på 0.7 l/mil i 100 km/h. Med en liten motor har man inte det valet.

Men var och en blir tokig på sitt eget sätt. :)
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nej jag tror inte det går att köra en 540 på 0,92 i stadstrafik eller en 320d på 0,55 blandad heller för den delen, möjligtvis på långkörning. Räkna ut förbrukningen när du tankar fullt får du se.

Jag har själv en Audi S6 Plus, med manuell låda. Den går nätt och jämt att köra på litern /mil om man kör långkörning väldigt försiktigt. Blandad drar den lätt 1,5 l /mil. Min 330xd drar ca. 0,9 blandad, 0,79 på färddatorn är 0,9 i verkligheten. Jag bor i en liten håla, så det handlar inte om storstadstrafik.

En E500 är säkerligen en mycket fin och bekväm bil att köra, men att köra en stor bil med V8 och automat på 0,9 är knappast möjligt.

"Men var och en blir tokig på sitt eget sätt"

Skulle vilja säga att var och en blir salig på sin egen tro... =)

MVH Christofer
Verdi
crille,
Så du är en större expert på 320d med 177hk-motorn än vad jag är? :-) Har du ens kört en?

Givetvis har jag mätt förbrukningen vid pumpen och färddatorn visar endast 0,02 för lite. De siffror jag anger är alltså korrigerade. Jag har räknat på minst 10 tankar så det är inget misstag.

Vad som är blandad körning är väl lite olika, men som jag brukar bilen drar den snarare under 0,55 vid normal temperatur. Nu med kallstarter och ingen start/stopp så drar den fortfarande bara 0,55. Jag bor mitt i Uppsala så det blir en del stadskörning också för den delen...

På långkörning på landsväg i laglig fart går den att köra under 0,45. I 120-140 så vill den ha strax över 0,50. Kanske 0,53 eller nåt.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har inte utgett mig för att vara en expert på 320d och ja jag har kört en.
Eftersom du kör 5000 mil /år så verkar det inte som du kör speciellt blandad körning utan snarare mest långkörningar. Men visst, en 320d går säkert att köra under 0,6 om man kör lung och övervägande längre sträckor. Men kallar du det för blandad?

Det jag motsatte mig mest var att det skulle gå att köra en stor, tung, bil med V8 och automat på 0,9 och dessutom i stadstrafik.
Bara att gratulera Lasse, hans 540 Touring drar mindre än vad min förra 530 -01, med en mindre och flera år mordernare motor, drog vid samma typ av körning.

MVH Christofer
Verdi
Det är så jävla svårt att avgöra exakt vad som är "blandad körning" så jag kan bara utgå från mina förhållanden.

Jag har iaf ca en mil och 10 rödljus innan jag kommer ut på landsvägen. Det blir 2 mil och ca 40 minuter stadskörning om dagen. Dessutom har jag 3 stoppskyltar längs vägen och ett litet samhälle med 30 km/h som jag åker igenom dit och hem.

Helt säkert är det inte enligt EU-cykeln eller vad det heter men det är långt ifrån endast landsväg.

Förutom jobbpendlingen kör jag en del i stan, till Willys för storhandling och till innebandyn på andra sidan stan. I sammanhanget ganska korta sträckor men dock...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.