|
|
|
|---|---|
|
Frugan tog sin 120d -05 till jobbet i morse, som vanligt. I höjd med Akalla på E4:an så plingar det till i instrumentpanelen och symbolen för antispinn-symbolen(?) tänds. (utropstecken med en pil runt om) Och samtidigt märker hon att gasen inte fungerar. Så hon sätter på varningsblinkers, trampar ur och låter bilen rulla ut mot vägrenen. Motorn är igång hela tiden och när bilen stannat och står still så provar hon att trycka ner gaspedalen. Plattan i botten men varvtalet rör sig inte och motorn brummar på tomgång. Hon stänger av bilen. Ringer mig. 2min senare sätter hon på bilen igen. Symbolen finns kvar men nu går det att gasa iaf och hon åker till vidare till jobbet. När hon startar för att åka hem på eftermiddagen så har symbolen slocknat och bilen är som normalt. Har antispinn-funktionen fått sig en köldknäpp eller vad finns för annan trolig orsak? Vi bytte hydroaggregatet tidigare i höstas (aug-sept). | |
|
Inte för att detta hjälper det jag nu skriver men... En inom Microsoft gjorde för snart ett decennium, narr av en Boeing Chef när han påtalade om teknik utvecklingen för datorer vs flygindustrin. Den Microsoft anställde chefen menade att kapaciteten hos datorer inkl kringutrustning fördubblades var 17:e månad,och därav det Teknik-släp som han tyckte att flygindustrin hade i jämnförelse. Svaret från Boeing-chefen var destå kortare och tydligare där han påpekade för den sturske Microsoft-chefen att Citat" Det går inte att starta om ett flygplan på 10000 meters höjd när den krånglar" slut citat. Idag tillför man mera datorkraft än någonsin in i de nyare bilmodellerna och detta utan någon form av back-up. Att gasen slutar fungera pga elektronikstyrning är nog så farligt kan tyckas,men snart får väl dessa bilingenjörer snilleblixten att även göra styrning elektronisk,och då vete gudarna vart det slutar..? |
|
|
Det är fortfarande väldigt lite datorkraft i bilarna... Åtminstone i kritiska styrenheter. De behöver inte kunna köra högupplösta spel i 3D och annat beräkningskrävande. |
|
|
Samma sak hände idag. När antispinnen får jobba en del så plingar det till och gasen slutar fungera. Åtgärdas enbart genom att man stänger av och på bilen igen. Tyvärr fungerar ju inte det när bilen är på rull. Så bilen måste stannas och man är självklart i vägen för dom bakom som inte fattar varför man helt plötsligt slår på varningsblinkers och stannar. Beställt tid hos BMW iaf för felsökning. Där svara man att det verkar som att funktionen som slår av gaspådraget, när antispinnen slår in, hänger sig. |
|
|
Hade samma problem häromdan när kylan slog till. Varnade för att antisladd /spinn var ur funktion och bilen gick då in i "nödläge". Gick max i 70 på högsta växeln men motorn gick jämt och fint:) Några timmar i värme så vips var problemet borta.. mvh |
|
|
Är ägare till 120D, -07. Var uppe i norra Sverige på besök under julhelgen. Var lite tveksam när jag såg väderprognosen . Sträng kyla lovades. Det var -22 när jag åkte från Umeå. Inga problem med bilen under 37 mils färd till Haparanda och behaglig värme i kupen. Bilen stod sedan ett helt dygn ute i - 26 utan motorvärmare. Bilen startade direkt vid knapptryckning följande morgon. Två dagar senare åter till Umeå i ett fruktansvärd snöfall och -15. Helt problemfritt. Jag är blev imponerad ! |
|
|
Vi får nog göra helt om här. Hahaha JAG var nu ute och testade bilen för att se om jag kunde framkalla problemet. Och det visade sig att det är däcktrycksindikatorn som larmar, gul symbol som liknar detta: (..!..). Och det visar sig även att motorn stängs av. Dock är tändningen påslagen. Så nu har jag iaf fyllt på lika mycket luft i samtliga däck och utfört en initiering. Men ska verkligen motorn stängas av vid det här larmet eller har däcktrycksindikatorn gått sönder? |
|
| När jag fick punka var däckträcksindikatorn röd... Känner den verkligen skillnad på det?? Pyspunka var det dessutom | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.