AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
546

elkabel till dator i bilen.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag håller på md ett litet projekt med bärbar dator i bilen men behöver en 12V kabel till den.
inget elsnille som kan göra en kabel som får ut 19V och 1,9A?
Andra tips?
Roger

fyrhjulsdrift är roligast!
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
En dator brukar klara sig ganska bra på 12V. Har flera på jobbet som kör så i sina båtar. Du har ju egenligen 13 volt på batteriet, och med motorn igång, ca 14v.. räcker oftast för att driva datorn, däremot så kan du nog inte räkna med att batteriet i datorn laddas nåt vidare
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Om du har plats skulle jag köpa en 12 V -> 220 V transformator. Kostar mellan 500 - 1000 SEK och kan användas till annat än bara PCn också ...
/Bson
Jag skulle INTE rekommendera att köra 12-14 volt på 19V-ingången. Dels är datorn designad för en viss drivspänning, den inbyggda switchande nätdelen kommer att försöka kompensera (konstant effekt) med höjd ström som reultat. Stor risk för haveri, dels vill datorn har välfiltrerad spänning, vilket man inte med godaste viljan kan kalla bilens elnät för.

En hel del fabrikat, Dell t.ex säljer kit för 12V-drift, att gå omvägen via 230V skapar en del extra förluster, men har onekligen andra fördelar. Tyvärr skapar omvandlaren ytterliggare störningar, risk för oljud i stereo osv.
Möjligen har Mascot (www.mascot.no) omvandlare från 12 till 16-19-24V osv. Kolla även hos ELFA, som även säljer Mascot. Oftast är det lite problem med att hitta kabel med rätt kontakt till datorns DC-ingång.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har kollat ELFA men de har inget som passar.
jag har iof en gammal kabel till förra datorn som ger 17,5v
är det bättre att använda den?
Kabeln passar inte men det går ju att göra om.
omvägen via 230v känns inte så kul, datorn måste då sitta i dockningsstationen och hur kul är det?
Dessutom så ska datorn användas i kappseglingsbåten och då blir det ju massa onödig vikt samt onödiga strömförluster.

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej Styrman1 !
Till min Compaq finnes det som tillbehör adapter för 12V matning med cigtändarplugg, sitter en dosa på sladden som gör om till spänning som passar datorn.
Har använt detta i båt en sommar funkar utmärkt. Den var lite dyr kostade typ 1.000:- men vad kostar en kvaddad dator som matats med fel spänning?
Tala med återförsäljaren av din dator finnes säkert 12V adapter.

mvh

BLJ
Mascot har.
Se t.ex Länk
Den kan levereras för önskad utspänning, t.ex 19V.
Men jag skulle i första hand kolla med återförsäljaren
av den aktuella datorn efter ett 12V kit med rätt kabel/kontakt osv.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
AST tillverkas tyvärr inte längre annars så hade jag försökt det.
folke: den där var väl 24/12v?

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jag kör med en 12-220v omvandlare och det funkar finte utan störning eller haveri av nått, har nu kört så i ca 1års tid utan problem.

Joakim Eriksson
Styrman:
Nej, man kan få 10-16V in och en mängd utspänningar, 24V är standard.
Utseendemässigt är den som alla andra DC-DC omvandlare från Mascot, men detta är en step-up omvandlare. Kanske fel länk som jag skickade, kolla runt på deras sidor, glöm inte att scrolla ner på PDF-sidorna.

FP
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Ett fungerande, men lite sunkigt, tips är att gå via batteriet - om man inte behöver använda det. På flera gamla bärbara som jag använt till olika projekt har jag kopplat in mig de poler som batteriet har "in i datorn" eftersom batterierna ofta lämnar just 12-14 V. Detta måste givetvis kollas på just din dator och som sagt så kan man ju inte använda batteriet samtidigt. Mina har dock alltid haft så sunkiga batterier (och det har inte lönat sig att köpa nya) att det inte varit något problem. Lycka till och glöm inte att återkoppla till forumet hur det går!

// CLiFF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.