|
|
|
|---|---|
| Någon som har tips på varför det är så dålig värme i min 545i-04, måste köra typ3 mil innan det börjar blåsa riktigt varmt! Verkar inte vara något fel på termostaten! | |
| Nu är det riktigt kallt, men det är samma problem fast det är typ -5! | |
| Kass termostat antagligen. Den öppnar inte förrän du varvat bilen ordentligt. Den borde ge felkod om du läser av. | |
| Inga felkoder har läst av, funderar om det är hjälp cirkulasions vattenpumpen som är trasig! | |
| Hur löste det sig? Farsan har samma problemn på sin e60 525d -06. Får köra ca 3 mil innan det blåser varmt och då är det bara 0- -5 grader. | |
| Det var hjälp cirkpumpen som var trasig på min! | |
|
Börja med att gå in i iDrive och kolla alla inställningar. För att få till riktig värme i kupén så måste jag stänga av autoläget och gå in manuellt och göra riktiga inställningar som passar mig. Tex går det att separat ställa in värmen på föraren, stegvis i ca 8 steg (?) från helt blått till helt rött. På min bil gör det jättestor skillnad i hela kupén om jag ställer den max på rött, detta alltså oavsett om jag ställer båda tempvreden på panelen på max! (Faktiskt samma sak på sommaren, för att få max kyla måste jag gå in och manuellt ställa föraren på helt blått!). Detta måste jag upprepa varje gång jag själv eller någon annan använt autoläget för då återställs allting till vad jag anser vara helt knäppa inställningar. I nästa steg är det bara termostatbyte som gäller. I många importbilar sitter det "fel" temostat för våra skandinaviska vintrar. F ö så är termostater förbrukningsvara som måste bytas regelbundet. En gammal tumregel är att byta termostat lika ofta som du byter till nya vinterdäck. Om du kör t ex 3 vintrar på dina vinterdäck så bör du byta termostat lika ofta. Termostaten försämras gradvis men så lite att man först inte märker någonting. Men efter termostatbyte så inser man ofta att detta skulle jag ha gjort för länge sedan. Med tanke på bränsleförbrukning och motorslitage så är termostatbyte en billig investering. Vintertid är det den bästa investering i komfort som du någonsin kan göra. Vid sträng kyla är det ett mycket bra tips att (delvis) täcka grill/kylare för att skydda mot fartvind och kyleffekt. Betänk att luftintag och kylsystem är dimensionerade för att i +40°C med maxlastad bil dra en 2000 kg husvagn uppför alperna! Självklart kan det då vara bra att göra en anpassning de förhållanden som råder vid lågbelastande körning i -20°C (eller ännu kallare..!). Det är i vart fall en temperaturskillnad på 60°!! På min egen E61 diesel så täcker jag både njurarna och nedre intaget (M-front) till minst 95% vid sträng kyla. Om det är -20°C så täcker jag det mesta; i njurarna lämnar jag bara två små springor på ca 0,5 cm. I nedre fronten lämnar jag en litet hål på 5x5 cm precis vid givaren för utetemp. Jag har nu i dagarna gjort två resor i temperaturer mellan -15 ned till -23°C och jag har haft mycket god värme i kupén (förra vintern körde jag i -34°C). Men av erfarenhet vet jag att det då krävs manulla justeringar på iDriven, fräscha termostater och täckning av grill/kylare för att uppnå god värme. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Idag var det -20° och det var inga problem med värmen i vår E60. Den får snabbt upp värmen och den fungerar bra i fördelningen i automatikläget för den utökade klimatanläggningen. De enda manuella justeringar jag har gjort på 15000 mil är att jag brukar öka luftflödet på panelens mitt under mycket varma dagar. Annars justerar jag endast temperaturen och låter automatiken ta hant om resten. Min bil är importbil från Tyskland och den har samma utförande som svensksålda bilar avseende värme och termostat. Ulf skrev även att termostater är förbrukningsvara och det stämde nog på den tiden när han och jag tog körkort men idag verkar termostaterna hålla bilarna ut såvida de inte helt lossnar i infästningen som i E39. I E90 tycker jag däremot att det kan bli något kallt på golvet, med värmen i autoläget och temperaturen sjunker till -20°C. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Hej har oxå skaffat en bmw 530i 05 e61 har samma fel där, får åka runt två-tre mil innan jag får värme ska testa byta termostat Var det krångligt att byta cirkulations pump, det är väll samma som vattenpump ? |
|
| På min 530d e61 får jag varmt efter ca 3 kilometer (4-5 minuter) i Auto-läget. Farsan ljummet efter 3 mil! Nåt fel är det och vi håller på med felsökningen, när vi hittat felet på ska jag tala om det här. | |
| Dock inte i morse när det var -20 då åkte jag nog 5-6 kilometer innan det började bli varmt, men redan efter någon minut hade det blivit en isfri fläck jag kunde titta igenom, endast Auto läget... | |
| jag hade en motor tem på 48 grader efter 8 mils körning i -10 ingen riktig värme i kupen beställde båda termostaterna efter som dom e slut efter ett par år fick bara egr termostaten då den andra va restad bytte den o samma sträcka fick upp motor tempen i 73grader mycket bättre värme i kupen så nu väntar jag bara på den sista termostaten så man kan byta den så man har rätt motor temp | |
| har en 05 530d | |
| Hur ser du motortempen?? | |
|
Mats; enligt mina erfarenheter från verkligheten, nu senast från E61:an, är att termostater fortfarande slits relativt fort och får gradvis försämrad funktion (jag hävdar "nästan förbrukningsvara"). Skillnaden är ofta MYCKET STOR sedan man bytt termostat (termostater = inklusive EGR-termostaten). Så var det på min egen bil! Om man läser i trådarna på detta forum, och på andra ställen, så är vi ju väldigt många som har gjort precis samma erfarenhet. Dock är verkar ju dieslarna vara ännu känsligare än bensinbilarna... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Testade forst att byta termostat utan resultat, hjalp cirkpumpen ar latt att byta! Det ar inte samma som vatten pumpen, det ar en hjalppump som hjalper till sa det cirkuler tillrakligt da man tillexempel star pa tomgang, sa det blir battre vattenflod in till varmepaketet helt enkelt! mvh |
|
|
På min bil sitter det spjäll bakom njurarna. Vet tyvärr inte när de öppnar/stänger. Men det kan ju spela in när det gäller att få varmt i bilen snabb. /Rikard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.