|
|
|
|---|---|
|
Min 525iX började gå skit igår, helt plötslig vart tomgången kass, håller på o dö ner mot 300 varv och gungar upp till 1000 för att sen dippa igen. Sen märkte jag att bilen drar massor soppa, nästan 2L/milen i 80km/h, bilen ryker mkt och avgaserna luktar starkt. Någon som har en fingervisade ide innan jag börjar felsöka ikväll? | |
|
Har du kollat så luftbälgen mellan insug och lmm är hel? //Roffa |
|
| Låter som nånting med luften, inga felmeddelanden? När min luftmassemätare var paj så gick bilen rent utav sagt skit! Pendlade på tomgång och rök. | |
|
Ok, bra att jag fick de bekräftat. Insugsbälgen är tejpad, nått klåparmek som jag inte hunnit byta ut än. Det kanske brustit i kylan. Ska kolla upp det tack! Inga felmeddelanden i bilen, felkoder ur diagnosen har jag inte kollat, jag kollar nog lmm först. |
|
|
Ja börja med att byta ut bälgen, om inte det gör nån skillnad kan du testa dra ur kontakten till lmm och se hur den beter sig då. //Roffa |
|
| Japmax: Läs av felkoderna! Kan nämna att min bruxis (Passat -95) råkade ut för samma sak. Nu vet jag iaf att det som orsakar att Passaten går som en påse nötter är att det läggs upp en felkod för motorstyrningen som tvingar motorn att gå i "failsafe". Efter att man tar bort koden går bilen normalt. Först gången det hände gjorde ja en uber-grundlig felsökning (bytte ALLT som kan på verka utan att lösa problemet), återmonterade de gamal delarna. När jag tog bort felkoden gick den normalt igen. Efter det uppstod felet ca 2-3 gånger inom 400 mil ca. Sedan gick den klockrent i ca 3500 mil. Vad jag har märkt uppstår felet ändast vintertid vid kall/fuktig väderlek...Har ej hittat orsaken än men felkoden jag fick nu sade "Fel på fordonets hastighetssigna", tog som sagt bort den o bilen var normal igen... | |
|
Jag kollade bälgen och bytte till en annan LMM jag hade liggande, starta och samma skitgång. Lossa batteriminus och lät den stå så i 10 min och sen testa jag igen, gick helt klart bättre men fortf antydningar till ojämn tomgång. När den fått stå ett tag försvann det helt. Har bara kört hem men hittills går den bra nu. Så det du säger Dawwe låter sannolikt på min bil. |
|
|
Hej på dej,att den dra mycket soppa Kan ha å göra med att F-N kommer inte på va den heter den sitter på Första röret kommihåg att du har 2st om du har en 6:a den kan visa rätt om den är uppkopplad mot dator men änndå så kan det vara fel på den attan piss det är stängt på kontoret jag kommer inte på vad den heter,åk till bilprovningen där du bor så kanske dom kan ge dej tips,MVH Perra perrab |
|
| Tänkte du på lambdasond? | |
|
Bilen går bra nu alltså, läs förra inlägget. Jag nollade elen och då funka det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.