|
|
|
|---|---|
igor |
Hej! min 525i 24v 1993 vibrerar som attan runt 98-107 km/h .Jag har bytt silentblocken med det blev inte något bättre, jag har ställt framvagnen utan resultat.Men när jag balanserade fälgarna så skakar det bara lite lite i dom hastigheterna MEN som F *** i 140km/h o uppåt. HJÄLP vad är det för fel mvh micke |
|
Hej. Hade tidigare oxå problem med vibrationer i ungefär 100 km/h på min 520i -93. Detta visade sig bero på att däcken inte var bra (Hankook 235/45-17). Balanserade flera gånger men det blev aldrig riktigt 100%. Fick reklamerat däcken hos min däckhandlare som satte på 4 st. Pirelli P6000 och sedan försvan problemet. Fick sedan tillbaka vibrationer för några veckor sedan i 120 km/h och uppåt. Nu har jag bytat alla p-ändorna (ganska stort glapp i en) och då blev det bra igen. Nu vet jag ju inte vilken dimension du har på fälgar/däck men ju bredare däck och lägre profil, desto större är risken för problem. BMW är ju ganska känsliga i framvagnen som bekant. Hoppas det löser sig. //Stefan |
|
|
sahlin: jag undrar vad du menar med p-ändorna? vad är det för något? vore tacksam för svar... MVH kalle |
|
|
Hmmm...nu ska vi se om man vågar sig på en förklaring. Det lättaste är om man står/ligger under bilen (framvagnen)men det går även att se dem om du tittar in under bilen framifrån. Fram till varje hjul går ett stag (snett uppifrån och ner, ca: 20-25 cm långa) Dessa stag är sista delen som gör att hjulen svänger när du vrider på ratten. De stagen är ledade i båda ändar med en kulled. Dessa kulleder kallas för p-ända. Den som ligger närmast hjulet kallas yttre p-ända och den som ligger längst i från kallas inre p-ända (två på varje sida). Dessa hålls samman av ett rör som är gängat i båda ändar för att man ska kunna justera dessa vid en eventuell fravagnsinställning (måste göras när de bytats). Jag rekommenderar att byta alla fyra samtidigt samt även röret som håller ihop dem. Kostnaden för materialet blir något högre men du slipper i gengäld att göra en ny framvagnsinställning när nästa p-ända är kass. MVH: Stefan |
|
|
Verkar vara ett alltför vanligt problem med skakningarna. Jag har en 525iA -92 och mellan 80-100 och vid hårda inbrommsningar. Jag ska byta dessa "p grejjorna" =) snarast. Återkommer med resultat. //Peder |
|
|
Peder; Om du har skakningar i ratten när du bromsar skulle jag nog tro att det är bromsskivorna som är skeva. Detta är heller inget ovanligt fel. Tyvärr kan man inte se det med blotta ögat utan det måste mätas upp i så fall. Hur man gör vet jag tyvärr inte. Annars är det bara att byta dom. När det gäller vibrationerna mellan 80-100 kan det kanske bero på bromskivorna p.g.a. att det är den mest kritiska hastigheten när det gäller just känslighet för obalans/problem med däck/framvagnsdetaljer. Snurrar således skivorna ojämnt kan det ju vara så att vibbarna fortplantar sig. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är ju BMW känsliga i framvagnen. Har man dessutom breda däck med låg profil så uppstår problem lättare; lägre däckstomme=mindre "fjädring" i däcket samt en bredare anliggningsyta mot marken. Vibrationer uppstår=frustrerande. Förmodligen är det så att kör man med 15" originalfälgar så har man inga större problem med vibbar om inte däcken är dåligt balanserade eller möjligtvis orunda. Jag har, eller rättare sagt hade, i alla fall inte dessa problem med mina original men så fort jag fick på mina 17" med lågprofil så uppstod vibbarna. Sedan har, som jag nämnt tidigare, även däckskvalite´n betydelse. Hoppas ni får bort era vibbar. //Stefan. |
|
igor |
tjo hej igen mina däckdimensioner är 225/45/17 runt om och det ruskar inte nämnvärt mycket vid inbromsningar det ruskar som attan bakåt i bilen, kan det vara stödlagret eller kardan eller dämparna eller något annat sjukt fel. mvh MICKE Å |
|
Igor: Att du tycker att det känns bak i bilen är förmodligen bara en "upplevelse". När jag hade problem med mina Hankook däck upplevde jag det oxå som om vibbarna kom bakifrån men så var inte fallet. Jag kan inte ge dej något specifikt svar på vad du har för problem med just din bil utan det är bara att prova sig fram. Har du kollat så att däcken är 100% runda?? Vibrerar det när du kör med original 15"?? Vilket märke på däck, är det billiga "slit och släng"?? (rekommenderar Michelin, Pirelli, Bridgestone eller något annat "kvalitetsmärke" eftersom det var just däcken som var problem för min del första gången). Har du kollat så att du inte har glapp i någon framvagnsdetalj?? Hjullagren, glapp kontrollerat?? När byttes stötdämparna fram?? Allt det här kan ta sin lilla tid men någonstans hittar du säkert problemet. Som jag nämnt tidigare; BMW är känsliga i framvagnen och då gäller det att ha full kolla på att allt är som det ska. //Stefan. |
|
|
Igor: Jag glömde att säga att givetvis kan det vara stödlagret men jag är lite tveksam. Kolla det i alla fall. //Stefan. |
|
|
Sahlin: Du verkar kolla på detta extremt frustrerande problem. Jag kör på 235/45/17 och när jag la på vinterdäcken så stämmer det du säger de är bara 205 och mycket riktigt alla vibrationer försvann. Mina främre skivor är enormt slitna så jag ska nog ta och byta dom först nu faktiskt ,,(billigast) och se om det är de som är boven i dramat. TACK! //Peder |
|
|
Jag har också haft kraftiga vibrationer i min bil vid ca: 90km/h, och det verkar som det har med däck och fälgar att göra. Jag har 17" fälgar med aningen större diameter än hjulnavet så jag har adaptrar. Men det verkar som adaptrarna inte satt helt okey från början för jag har på varje fälg satt en bit eltejp på ytan för centrering och sedan skruvat på hjulet omsorgsfullt och samtidigt vridit hjulet nåt hål. Och detta har gjort underverk. Mina däck är Bridgestone S040 225/45/17. Vet inte om dom är bra, är det någon som vet något om dom däcken. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
Peder: Hoppas du får bort vibbarna. Glöm bara inte att byta bromsklossar oxå. Kolla för säkerhets skull så inte bromskolvarna går trögt i bromsoken. I så fall är det dags att byta även dom. Om det inte hjälper så har jag ju nämnt en del andra tips oxå. Lycka till! Spider: Du behöver nog inte vara orolig när det gäller Bridgstone. Ska ju vara bland de bättre däcken. När det gäller centreringsringar så är det ju så att det inte finns nya fälgar med som passar direkt på navet till en E34 utan endast till E39 (efter vad jag hört). Navet på E39 är ju något större och således måste man ju ha något mellan nav och fälg. Om du vill ha tag på centreringsringar som passar från E39 till E34 så vet jag att Specialfälgar AB har bra sådana (www.specialfalgar.se). Dom säljer inte direkt till konsument men du kan säkert beställa via din däckhandlare. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.