|
|
|
|---|---|
|
Min 320-d startar inte när kylan sträcker sig under minus tio och ner mot 15, 20 minus. Den hostar ett par gånger, förglöder några sekunder innan varje försök men kommer aldrig igång, till slut ger den sig med att ens försöka. Kör sällan längre sträckor, kan inte komma ihåg att batteriet blivit bytt på de senaste åren, kan de helt enkelt vara slitet och inte vara tillräckligt bra vid dessa temperaturer? | |
|
Testa att förglöda två gånger på raken innan du kör startmotorn. Batteriets kondition är väldigt viktig i kyla, speciellt på en diesel. Det gäller ju att få snurr på motorn så det byggs upp kompression och temperatur. Jag antar att du tömt batteriet nu och då bör du ladda det fullt. Ett fulladdat batteri klarar kylan bättre. Kör du bara korta sträckor är det inte säkert att bilen hinner ladda tillräckligt. Ladda med en extern laddare ibland så går det säkert bra. |
|
|
batteriet är viktigare än man tror på en diesel. hade gammalt batteri i vår MB 270cdi. å den glödde kanske 10 sec varje gång och ville inte starta om man inte glödde minst 2 ggr i kylan. bytte batteri och den glöder på 4-5sec och hoppar igång efter 2 sec varje gång nu mer. imorse fick vi köra dieselvärmaren 20 min innan den startade också. -33 jobbar med lastbilar och man ser verkligen att de minsta dåligt ett batteri börjar bli så startar de ej. man har endast 1-2 försök speciellt nu när de är mot -34 de senaste nätterna. drog in 3 st i värmen idag och laddade. 2 stod ute på laddning och strulade igång dieselvärmaren innan de hoppa igång. BMW ownz |
|
| Då kommer följdfrågan, hur förglöder man 2 ggr? Jag har ju automatisk förglödning som motorn gör själv ett par sekunder.. Har ju försökt att starta motorn flera gånger i rad men det har ju aldrig hjälpt.. | |
| Tryck på startknappen utan att trycka ner bromspedalen ett par gånger så kommer den glöda igen. Du ser symbolen för glödning i instrumentpanelens övre display. | |
|
emm.... ta ut nyckeln när den är klar med glödningen och sen stoppar du i den igen då? man brukar ju vri på i ändläget, då glöder den. när lampan slocknar vri av tändningen och sen till ändläget innan start igen. men du kanske måste ta ur din nyckel mellan. kom på att vid 2 tillfällen då de vare 15- eller kallare har de frusit i tanken. och bara då man tankat på Jet...... då hjälper 1L e85. BMW ownz |
|
|
Det kan också vara några glödstift som är kass, då kan den vara svår att starta när det är riktigt kallt. |
|
|
Frrla: du vet att du presis rekomenderat att tanka E85 i en dieselbil? Big no no. På min transporter så skar pumpen av bara 5L i full tank. Fotogen ska tydligen vara bra å blanda med disel när det är kallt. |
|
|
Hoppsan: ja jag vet. har man full tank så är 1L inga problem? har gjort så jämt typ. eller kemityl när e85 inte fanns på mackarna. dock så kanske de inte är så jättebra som du säger. dock räcker en halv liter gott å väl till 70-80L. ja de går att blanda i fotogen också. eller läkarsprit om man vill de. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.