|
|
|
|---|---|
|
Hej har forskat lite nu under en längre tid i detta med att ja tycker min 328a cab Automat -96a drar mycke bensin I somras gjorde jag ett test, körde en hel tank helt enligt hastighetsskyltarna mellan jobb och hem (30km enkel) inga häftiga gaspådrag eller så, skulle nästan vilja kalla de riktig "kärring-körning" bara för att se om ja kan köra den billigt... Vill minnas att ja körde min 328 coupé -95a manuell väldigt mycke billigare förut nämligen. Hursom... Jag klarade då precis att köra den under 1lit/mil... för alltså på sommaren u ca+20C borde väl 30km hinna bli långkörning... Pratade med en bekant häromdagen, han hade kört sin 328iAutomat coupé karlstad-gbg i betydligt snabbare tempa än jag körde mina 30km, då drog den ca 0,7-0,8.... alltså MINST 2dec skillnad, han sa direkt , byt LMM... Beror detta på att ja har cab? påverkar de mycke om man kör nercabbat på landsväg? turbulens o luftmorstånd osv på landsväg?... lambda är bytt för ca 1000-1500mil sedan efter påpekande på avgasvärden på bes. inga lampor varnar i instrumentet, la märke till att när bilen stått ute några dagar(en vecka kanske) utan o ha varit startad (dock varmt ute, kanske regn ibland) så gick bilen väldigt konstigt innan den blev varm? gissning, lät som den gick på 4-5 cylindrar bara... bilen vibrerade samtidigt ganska mycket... sen efter 60sek så gick den som den skall, vibrationerna slutade... detta har bara inträffat när den stått ute oanvänd längre perioder... de ja märker nu när den är avställd i kallgarage är att om ja startar den för att backa ut den ur garaget, för att slå av den nästan direkt (inom nån minut) så startar den inte igen sen.... man "måste" vänta en stund innan den startar då.. kanske 15min minst... blir den sur, ska den bete sig så? eller beror de på samma sak som orsakar ev. hög förbrukning? tänkte byta bränslefilter och tändstift innan vårpremiären, bilen är nästan överservad genomåren med oljebyten väldigt ofta, gjort av mig inför vintern, luftfilter bytt samtidigt, sen ska ja besiktiga den 100401 = första dagen den e påställd så då får ja ju reda på om avgasvärdena(lambda) är ok.. sen är de väl bara LMM kvar antar jag? kan man göra rent den isåfall.. har haft isär o gjort rent LMM på en 530dA -01, den motorn gick iofs dåligt, inte dyrt, men den gick jämnt o fint efter rengörning.. va tror ni, är allt normalt eller är något galet? | |
| enligt hastighetsskyltarna = 90km/h | |
| Hello,kör min 328iA cabbe Gbg-Stockholm-Gbg. Har gjort resan många ggr och mätt bensinförbrukningen några ggr. Den ligger på 0,86-0,88 l/mil och hastigheten är mellan 90-130 km/h med och utan ac:n och min bil har gått 17000 mil. | |
| Mätte precis min 328iAT 96:à och vid i stort sätt enbart stadskörning vill den slicka i sig 1.25 per mil. Då är det en del inspirerad körning inkluderad... Ganska bra eller vad säger panelen? | |
|
Jag fick 1,37 l/mil, om ja räknat rätt... de en 318 från -97. Stadskörning och lite motorväg i ca 120-130. Det e motorvägen som tömmer tanken... den drar som fan pga av de höga varven (antar jag?) motorn ligger i när ja kör i den hastigheten eller mer. Eller så har jag fel? :) |
|
| Kör du lugnt (ca 100km/h)och med konstant hastighet skall 328'an dra 0.8 max. Har du kallstarter och korta sträckor (stadskörning etc) samt högre hastighet än 130km/h så ökar förbrukningen. | |
|
Jag kan väl svara på min egen tråd nu då. Jag löste detta problem genom att, som jag misstänkte hela förra säsongen, byte båda lambdasonderna, då bilen fick åt helvete för höga värden på alla 4 punkter. Köpte 2 beg. på skroten som suttit på en 328iA Coupé -96a, gått 4000mil. 900kr o de landade i brevlådan, bytte på 20 min med en skiftnyckel i en GDS-hall. Underbart. Tankade fullt vid macken, nollade allt i färddatorn, körde de 29km hem. Datorn visar 7,5/100km.... Underbart.. Förut fick ja datorn i princip ALDRIG under 10,0/100km. Nu körde ja dessutom hårdare, dels eftersom vägen blivit uppgraderad till 100km/h från 90km/h från ifjol, men samtidigt sket ja i "ägget" under gasen nu... :) Tyckte mig ha en väldig differans mellan verklig förbrukning och datorns förbrukning efter ett par tankningar dock. Men detta var bara för att ja ibland toppfyllde så in i helvete kom ja fram till. Långkörning visar/ligger den på 0,75-0,85 (ca90-125km/h) vilket är HELT OKEJ. Men så fort ja beger mig av motorvägen eller stor väl allmänt så drar den ju iväg, men sista tanken ja körde ur nu så var det CA 35mils landsvägskörning (en del lär varit kallstarter då de varit minus ute många dagar när ja åkt till jobbet samt ja tvivlar nästan på att 29km hinner räknas som långkörning) och 20 mils cruising i stadstempo, då tog den 1,05 på färddatorn och 1,07 på "riktigt"... Det får väl räknas som blandad körning. Helt OK feldiff då bilen/elekroniken e 14år gammal och helt OK förbrukning.. Är helt övertygad att om ja åker karlstad-göteborg i laglig hastighet + moms så kommer den dra någonstans runt 0,85 som Bigbore skriver här ovan.. vilket var en omöjlighet innan lambdabytet. Teorin att lambdasonderna är slut och behöver bytas generellt som servicepunkt på CA 15000++ mil verkar ju stämma... hehe.. |
|
|
jag skrev i första inlägget att lambda var bytt för 1000-1500mil sedan, det visade sig vara fel. de hade vid påpekning på bilbes. "tagit ur lambda och rengjort dessa"... vilket säkert förlängde livet på lambdasonderna ca 10 timmar så de kunde besikta, men de löste inte problemet... |
|
|
Kanske OT, men visst är det läckert att man kan ligga och cruisa med en 3liters 6:a i 110km/h för ca 0.8L/M? Hade en 1.6 liters Op*l innan och den var fan i mig törstigare på motorvägen... Sjukt... Men automaten är ju rätt högt växlad också... Man får väl köpa en moppe till stadskörningen ;) |
|
|
Kanske OT, men visst är det läckert att man kan ligga och cruisa med en 3liters 6:a i 110km/h för ca 0.8L/M? Hade en 1.6 liters Op*l innan och den var fan i mig törstigare på motorvägen... Sjukt... Men automaten är ju rätt högt växlad också... Man får väl köpa en moppe till stadskörningen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.