AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.796

Värmeproblem vid tomgång samt i senare skede övertemp! Bmw 325 -93

Sida 2 av 2
Roffa1
Du behöver ej vara orolig, nivån går ibland upp o ned i expansionskärlet. Så länge motorn ej blir för varm eller kokar, så är det ingen fara. Tror du är en av de få som lyckats med luftningen av kylsystemet fullt ut;-) bra gjort!
Roffa1
Tillägg: Jag skulle trots allt rekommendera dig att skaffa ett nytt plastlock till expansionskärlet, det sitter en inbyggd tryckventil i locket, den kan vara gammal och behövas bytas ut mot en uppdaterad version.
Du är guld Roffa1!

Problemet med nivån kvarstår dock. Har fullt på ca halv liter glykol förra veckan, så ungefär halv liter glykol förbrukar bilen i veckan har jag märkt.

Körde bilen till min morbror som har flerbilsgarage med meckplats för att kunna felsöka. Tvättade rent bilen och lät den torka/droppa klart i några timmar, sedan lade jag stor bit kartong under motorn och lät den stå där några timmar till. Kan tillägga att glykolnivån i kärlet var på ca 25% (kall motor).

Jag varvade motorn flera gånger mot slutet eftersom jag trodde att läckaget kanske uppstod vid körning, men icke! Torrt i motorrummet och kartongen. Jag har kollat oljestickan och det är inga bubblor på den eller missfärgad olja. Alla slangar är hela och sitter fast.

Dock så när jag pumpade på övre eller undre kylarslangen så märkte jag att det uppstod som små små "luftbubblor" runt kylarlocket. Detta är kanske vad du menar med att jag behöver byta kylarlocket? O-ringarna såg ju sjyssta ut. Så jag ska pröva byta locket samt luftskruven och hoppas på det bästa sen.

MVH / Martie
ma
8
marre90
325 -93
Grabbar jag har en fin nyhet! BMWN ÄR SÅLD :D:D Fick dock ett samtal av han som köpte bilen (en bekant) att han "råkat" åka ner i diket :P Fick hjälpa honom att dra upp bilen från diket, inte en skråma och bilen hade stått på tomgång i 40minuter med full värme och hur stadig temp som helst. Nya ägaren beskrev det som följande "Ja nu har jag bevis på att du verkligen bytt vattenpump och luftat systemet ;)" Ursäkta mina ord men det blir nog aldrig mer bmw för min del.
Grattis!

Jo jag håller väl med dej en viss mån om ditt tycke angående BMW. Det är mycket strul med dessa bilar tycker jag. Kolla bara alla trådar i forumet haha! =D Dock så måste jag säga att BMW är väldigt lätt meckat när det väl uppstår något samt att ha tillgång till sånt som realOEM är guldvärt som bilägare. Dessutom är det miljontals människor som kan bilarna nästan ut och in, för att inte snacka om tillbehör och eftermarknadsprylar till dem. Så dyra upplever jag ändå inte att delarna är till BMW, det beror på vart man köper dem, jag undviker oftast BMW original, då klarar man sig. =)

Kör upplevelsen är nog det jag skulle vilja ge det största pluset till! Helt klart rolig bil att köra! Dessvärre så tycker jag att den inte är någon vidare att äga. Har svårt att bestämma mig fortfarande om det kommer att bli fler BMW för mig i framtiden, vi får se hur min E36 sköter sig härefter.

MVH / Martie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.