AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.795

Värmeproblem vid tomgång samt i senare skede övertemp! Bmw 325 -93

Sida 1 av 2
ma
8
marre90
325 -93
Har läst i princip alla inlägg om värmeproblem vid tomgång/körning men inte fått svar på min fråga riktigt.

Problemet började med att värmen inte kom på låga varv/tomgång för att senare övergå till att ibland aldrig ge värme men helt sporadiskt ge värme vid över 1000rpm. Jag stördes lite av det och började direkt kolla runt lite på det här forumet och vissa pratade om en trasig "cirkulationsmotor". Jag är inte expert på bmw men har väldigt mycket mek-erfarenhet bakom mig och tydligen så är kylarsystem på bmw inte världsbäst. Jag provade lufta systemet enligt Gör-det-själv beskrivningen och värmen blev lite högre men fortfarande ingen värme på tomgång (och ja jag hade bilen i uppförslut även fast det kanske inte behövs och så luftade jag i en timme cirka med flera liter kylarvätska) När jag sedan skulle åka in till stan iförrgår så kom ingen värme alls ur bilen (har hänt tidigare) och jag frös som fan, åkte i cirka 20 minuter när jag plötsligt ser att temperaturmätaren börjar stiga, tänkte fan i helvete nu måste jag stanna (då topparna är av alu vill man helst inte att bilen kokar pga skev/sprickrisk) men sen sjönk temperaturen och hamnade stadigt i mitten, nervös som fan körde jag försiktigt vidare men cirka 1km längre fram ökade värmen så pass mycket och var påväg in mot det röda fältet att jag stannade och bilen vid vägkanten. Öppnar motorhuven och konstaterar direkt att kylarslangarna (både vänster och höger) är stenhårda som betong och varma som satan. Öppnar locket försiktigt för att kolla nivån och då börjar det spruta kylarvätska som fan. När jag sedan fick hem bilen var det såpass sent att jag inte orkade felsöka, igårkväll när jag gick ut för att testa lufta systemet igen kände jag på den vänstra kylarslangen (sett framifrån) och så kände jag att det var att klämma som på krossad is typ drycken slush. Så förmodligen har bilen inte haft rätt blandning av kylarvätska och frusit över natten. Den dagen tempen ökade var det dessutom samma temperatur som igår omkring -22 grader.

Jag gissar på följande: Den dagen bilen övertempade hade kylarvätskan någonstans fått en ispropp och skadat vattenpumpens skovelhjul så pass att cirkulation helt avtog och övertemp kom som ett brev i postlådan samt förklarar slangarnas hårdhet. En sak är att jag inte hade motorvärmaren kopplad när jag åkte den dagen på grund av att jag inte har sladd här ute där jag åkte ifrån.

Läste sedan på forumet att om man fyller på max kylarvätska i kylaren samt startar motorn med luftningsnippeln öppen ska det spruta som en fontän om vattenpumpen fungerar vilket det har gjort förr vid luftning, idag när jag testade detta kom det inget alls ur hålet inte minsta bubbla eller vätska.
Har kontrollerat oljan och den ser brun och fin ut samt även locket till ventilkåpan efter klegg (lite ljusbrunt på grund av kylan och kondens) Har även testat att öka motorvarvtalet till 3-4000rpm med kylarlocket öppet -> inga bubblor eller liknande. Så topplockspackningen verkar vara hel.

Mina gissningar kan givetvis vara fel och därför frågar jag er Bmw frälsta om råd och hjälp!

mvh marre
no
41
noxxvile
520i sedan -91
Hej!
Jag har samma fel på min bmw 325 -89.
Funderar om de kan vara någon givare som är trasig?
Kommer värme om jag håller varv över 1000rpm.
Lite trist att sitta och varva direkt man står still :/

tacksam för svar

/Micke
Du är inte ensam om detta problem! Jag upplever exakt samma problem som du! Har en 328 coupe årsmodell -96 dock. Kul att se sen hur du löste det!

Jag kollade vattenpumpen igår, den var i jätte fint skick, så frågan är om det kanske bara är så att "slushen"/issörjan inte tar sig fram i systemet och på så vis kanske du/vi inte får vattnet att cirkulera. Vattenpumpen var föresten också torr när jag öppnade den, eller ska det vara så (jag har startat och kört en stund med den innan jag demonterade pumpen)? Kan någon förklara mer om cirkulationsmotorn och vart den sitter? Hittar inte den på realOEM.

Vart går din motorvärmare in någonstans? Jag har försökt följa ledningarna men det var så mörkt och med kass ficklampa såg jag ingenting alls.

Har du kylarlock på din? Vart sitter den i så fall? Verkar inte finnas på min, har bara locket för expansionskärlet.

Att låta bilen stå i värme för att smälta systemet på is verkar vara den enda bra lösningen för oss ser det ut som. Så om du har den möjligheten, så töm gärna kylvattnet och fyll på med nytt, gärna lite mer koncentrerat än bara vatten, skulle jag ha gjort.

Kan väldigt lite om motorvärmare, men vad är det den värmer exakt? Vattenrör? Motorblock?

MVH / Martie
ma
8
marre90
325 -93
Jag tänkte vänta tills det blir lite varmare (på lördag blir det -3 i västerås) Och då tänker jag tömma kylarvätskan, byta vattenpump och fylla på med rätt koncentrat. Mina problem kom som sagt när det var cirka -20 ute och har förmodligen att göra med kylarvätskans fryspunkt.

Angående motorvärmare så har jag en s.k blockvärmare som värmer upp motorblocket, finns dock vissa som värmer kylarvätskan och pumpar runt den vid inkoppling. Angående kylarlock så är det samma sak som locket för expansionskärlet-> kylarlock.

Måste tyvärr säga att efter att ha ägt 3 bmw i rad så blir det ingen bmw nästa vinter, för mycket problem, dyra reservdelar i förhållande till motoreffekt och körglädje. Tycker nästan synd om folk som kör bmw på sommaren :(

Felsökningen fortsätter dock!
Aha nice! Jag bor i stockholm, kanske också ska vänta tills på lördag i så fall, lär väl inte skillja för många grader?

Jo men det var väl typ strax under -20 grader där någonstans som jag fick problem också. Så någorlunda glykolhalt har man ju haft som tur var.

Aha, jo jag undrade mest eftersom exempelvis Mitsubishi som jag har ägt tidigare har ett lock på själva kylaren också bortsett från expansionskärlet. På så vis funderade jag på att hälla het vatten ner för locket till kylaren, om det nu hade funnits, för att smälta isen. Men det borde väl gå att hälla via den övre vattenslangen kanske? Det rinner väl ut genom den nedre slangen? Förutsatt att jag har lossnat bägge slangarna från termostathuset så klart.

Är det DEFA som du har som motorvärmare? Vet du möjligtvist vart tempgivaren sitter? Är den på kylaren eller blocket? Kanske är block värmare jag har i så fall om temp givaren sitter på kylaren och jag har haft motorvärmaren inkopplad men märker ändå inte att vattentempgivaren pekar rakt upp när jag slår på tändningen?

Du menar väl att du tycker synd om folk som kör BMW på vintern?

MVH / Martie
ma
8
marre90
325 -93
Update:

Har meckat hela kvällen och gett mig på att byta vattenpumpen + kylarvätska och luftat hela systemet ordentligt och noggrant. Gamla vattenpumpen var inte så trasig som jag hade förväntat mig utan axeln glappade något och den skorrade när man snurrade på axeln vilket tyder på att den inte är helt frisk. Tömde gamla systemet på kylarvätska och bytte pumpen och sedan började jag lufta, bytet av pumpen och kylarvätskan tog cirka 25minuter, att lufta tog mig dock mer än 2 timmar + 15 liter glykol. I början ville inte temperaturen i kupen gå upp alls, men ju mer man luftar desto bättre blir det, den övertempade litegrann när systemet hade så pass mycket luft att det sprutade ut luft ur luftnippeln i cirka 10 minuter. Efter att ha luftat i mer än 2 timmar har jag full värme på tomgång och då menar jag verkligen full värme så pass att man bränner sig om man sätter handen/ansiktet när utblåset. Ingen som helst tendens till övertemp utan den ligger stabilt och fint i mitten, notera att bilen stått näst intill 1 timme på tomgång vid luftning och då har jag även varvat upp till 3000rpm.

Nu är mitt problem löst och jag hoppas innerst att ni också lyckas med det då jag vet att problemet är riktigt jävla drygt och hela konstruktionen är skit. Nu ska jag sälja min bmw och fortsätta köra saab ;)

mvh marre
Haha vilket sammanträffande!

Jag kom nyss hem från garaget också! =D

Har bytt vattenpump, termostat och termostathuset. Har dock inte hunnit lufta lika länge som du då min polare som skulle köra hem mig ville bege sig hemåt själv. Ska dit imorgon igen och lufta vidare.

Men hur gjorde du mer exakt med luftningen? Jag vet inte om jag har gjort rätt. Bilen har gått i tomgång hela tiden, har aldrig slagit av dej. Vi kanske höll på i 30-40min innan polaren ville hem. Då öppnade jag luftskruven helt, och fyllde på glykol tills det bara rann vatten ur lufthålet. Sedan satte jag på luftskruven helt och väntade en stund (kanske 5 min) under tiden hade jag varvat bilen 4-5 gånger upp mot 4-5000varv och släppte sedan luftskruven 2-3 varv. Det är här jag undrar om jag har gjort rätt? Skulle jag ha öppnat skruven helt kanske? Jag gjorde i samma princip som att lufta bromsar i stort sätt. Sedan har jag hållt på så. Öppnat skruven litegrann, när all bubbel är borta stänger jag den igen, varvar motorn lite då och då, öppnar skruven lite igen och väntar på att bubblorna ska avta sedan gör jag samma sak om och om igen.

Ska man ha klimatanläggningen på någon speciell temp? Jag kör full värme på "kranen" och 32 grader i båda sidorna med fläkthastigheten i mellanläget samtidigt som jag luftar.

Du luftade i uppförsbacke också eller? Det funkar på samma sätt som att lufta plant?

Du tömde motorn helt på glykol misstänker jag? Hur fick du ut vätskan som finns i själva motorblocket? Fick höra av en kollega att det kan sitta en skruv vid passagerar sidan utav motorblocket, som man kunde tappa ur det som finns i motorn. För kylarens tömningslock sitter väl under expansionskärlet?

Hur lång tid tog det innan du ens fick lite värme i kupen? Jag upplever att jag får lite lite lite varmare i fläktutblåset när jag varvar mot 5000varv nu efter 30-40 minutrar som vi har hållt på.

Tacksam för svar innan jag beger mig ut imorgon.

MVH / Martie
ma
8
marre90
325 -93
Hej! Förmodligen luftar du fel, då jag började få värme redan efter cirka 25 minuter, lite men trots allt varmare än -3. Jag luftar på följande sätt: Motorn avstängd, tappar ur all gammal kylarvätska genom expansionskärlet, vattenpumpen och tillslut crankar jag motor lite och kör med tryckluft i kylarens lock för att trycka ut all gammal vätska, fick ut cirka 9.5 liter och systemet rymmer 10.5 så jag är nöjd. Efteråt fyller jag på fullt i kylaren och klämmer lite på slangar för att trycka runt vätskan. Startar motorn och låter den gå upp i arbetstemp innan jag börjar lufta då luftningen inte är lika bra med kall motor. När motorn är varm varvar jag upp till 3000rpm i ett par sekunder och sedan öppnar jag luftskruven helt med motorn igång, i början när jag luftade sprutade det ett moln av "glykolånga" som är luften som kommer ut ur systemet, bilen stod säkert i mer än 10 minuter och tryckte ut sig mängder av luft. När det slutade stängde jag av motorn och öppnade på luftskruven och kylarlocket, därefter fyllde jag på så mycket kylarvätska i kylarlocket att det nästan rinner över och bubblorna kryper ut ur luftningshålet, jag hällde även i luftningshålet i senare skede. Givetvis MÅSTE värmen vara på max och likaså fläkthastigheten, jag kör på läge nr.4. Sen gör jag bara om allt hela tiden tills värmen kommer, när den börjat komma blir det bara bättre och bättre om du gör rätt. Det tar lång tid och man måste ha tålamod för att det ska fungera. Jag luftade i lite uppförsbacke, inte extremt men lite uppförslut. Problemet med dessa kylsystem är att kylaren är inte högsta punkten av systemet, och således är det svårt att få ut all luft vid luftning i plant underlag, går nog om man vill men är lite krångigare TROR jag. För att tömma kylaren sitter pluggen på vänster sida längst ner sett i färdriktning.

mvh marre
Tack för snabbt svar!

Mina 30-40 minutrar var i och för sig inkluderad uppvärmning utav motorn, så säg kanske 15-25 minuter eller nåt som vi luftade på.

Då vet jag vad jag har gjort för fel, jag öppnade aldrig skruven helt och gasade ur det mesta utav luften, gasade tills kompisen sa att det rann ut vatten bara. Jag får ta och försöka igen imorgon, det kom lite lite lite lite varmare luft vid 5000 varv innan vi gav oss. Då borde väl tiden vara som din ungefär? Jag ska slå på full fläkthastighet också.

Jag fick väl i kanske 7-8 liter glykol, så mer än halva systemet är bytt i alla fall =D, ska ta och köra till riktig meckplats när jag får igång bilen så tömmer jag allting nogrannt. Tack för tipset med tryckluften!

Om du nu hinner svara i tid... hur är det med att känna på övre och undre kylarslangen ifall det är ljummet osv..? Vattnet åker alltså in i blocket via den övre och ut till kylaren via den nedre, som leder till termostaten alltså?

MVH / Martie
ma
8
marre90
325 -93
Angående kylarslangarna så skall dessa inte vara hårda utan man skall med handkraft kunna klämma ihop båda sidorna även efter hård körning. Sett framifrån bilen är slangen till höger varm och den vänstra kall OM termostaten inte har öppnat. När den väl har öppnat är båda slangarna lika varma och vid driftstemperatur och mycket tomgångskörning ska man inte kunna hålla i kylarslangen länge utan att bränna sig eller få ont. Termostaten öppnar trots allt vid 88grader celsius och det är inte lite kan jag lova. Full fläkthastighet är ett måste likaså värmen på max. Fösök lufta med nippeln öppen med motorn igång och varva lite då och då. Stäng sedan av och fyll på med både kylarlocket och luftningsnippeln öppen tills det bara kommer ut bubbelfri luft. Stäng locken sedan och starta motorn och börja om igen tills du är nöjd, tar lång tid och tålamod är ett måste. Jag slösade totalt cirka 13-15 liter färdigblandad kylarvätska.

mvh marre
Tack för all hjälp marre!

Ska knalla till garaget om en stund och fortsätta.

Men om jag har förstått det rätt så ska jag alltså fylla på glykol i både luftningshålet samt exspansionskärlet vid avstängd motor? Samt att både luftskruven och kylar/expansionslocket ska vara stängd när motorn är igång?

När du menar öppen luftskruv tills det rinner bubbelfritt vatten, menar du alltså inte helt borttagen luftskruv?

Jag har nog ca 5L färdigblandad glykol kvar att leka med innan jag behöver åka iväg.

På tal om temperatur så är min nya termostat på 92 grader, det kanske inte gör så mycket?

MVH / Martie
Roffa1
Luftskruven ska öppnas 2-3 varv. Detta i samband med att motorn ligger stadigt på ca 3000rpm. Det skall i detta läge rinna ut en stråle med kylarevätska från luftningsnippeln upprepa detta 4-5 gånger. Om det bara pyser ut ånga o luft är någonting fel.

Vad det gäller blandningen vatten glykol så bör den vara 50/50, starkare blandningar försämrar kylskyddet.
Roffa1
Tillägg: Motorn måste först vara "driftsvarm" vid luftning.
Kanon! Tackar för hjälpen! Nu drar jag till garaget och försöker igen! =)

Då vet jag att jag är på rätt spår, det är en stråle när jag öppnar upp luftskruven några varv.

Dum fråga kanske, men jag vågar inte dra igen luftskruven för mycket, men visst tar den stopp som vilken skruv som helst när den går i botten? Min verkar bara snurra och snurra trots att den ser ut att vara i botten. Har inte vågat skruva för långt ner då risken finns att skruven går av om förra ägaren har dragit sönder den eller nåt. Nåja, får hoppas att det inte är gängpaj där också (förra ägaren har dragit gängpaj i oljepluggshålet).

Återkommer med resultat!

MVH / Martie
Roffa1
Om luftskruven ej bottnar o låser, så kommer det in tjuvluft den vägen. Försök att få den lufttät med lim, gänglås eller dyl.
Nu har jag luftat!

Värmen kom redan efter 10 minuter då motorn har nått rätt temp. Luftade kanske 1,5 timme på plan mark tills det slutade bubbla, åkte sen en sväng med bilen och luftade på plan mark igen, inga bubblor... Åkte till närmsta backe och luftade där med, inga bubblor, så det borde vara bra, värmen är kanon och bränns faktiskt nästan när man har handen över. Så det borde nog vara bra, vad annars skulle annars kunna tyda på luft i systemet? Att jag inte får dålig värme i bilen eller kanske värme endast när jag varvar?

Dock så tycker jag att det inte pyser någonting när jag öppnar kylarlocket. Det läcker ingenting heller. Oljestickan är ej missfärgad eller innehåller bubblor, så det tar nog ingen vatten in i motorn i alla fall? Får köra lite mer med bilen och sen låta den svalna för att se om det pyser när jag skruvar upp locket.

Tack för all hjälp! Nu är bilen åtminstone körbar!

MVH / Martie
Roffa1
Luft i kylsystemet ger sig tillkänna genom att motortempen går mot rött eller i värsta fall att motorn kokar. Då är det farligt värre;-)
Det ska ej pysa om kylarelocket, hörs ingenting alls när jag öppnar mitt. (varm motor)
Hur gjorde du med luftskruven som ej gick att skruva i botten?

Tänk nu även på att varje nytt ingrepp i kylsystemet kräver en ny luftning.
Vid varm motor pyser inte min heller... men jag har varit med om att vätskan kommer upp när jag öppnar locket direkt efter körning. Dock så när jag hade kört ca 3 mil med bilen, låtit den svalna 2-3 timmar och öppnar kylarlocket så hör jag lite pysande.

Det var jag som var för feg när jag skulle dra åt luftskruven i botten första gångerna. Jag använde vinkelhacke/stålskala för att inte dra sönder skruvhuvudet. Men den gick i botten efter 1 varv till =).

Verkar funka bra hittills i alla fall. Tog kanske 5-10 minuter innan det var "rätt" temp i kupén igår. Upplevde ingen kall luft från utblåsen heller, kanske lite svalare luft vid tomgång, men brukar väl vara så på dem flesta bilarna? I alla fall, dem jag har haft =P

Lycka till ni andra också! Som många andra har nämnt: TÅLAMOD! Sluta inte bara för att det inte kommer mer bubblor från luftskruven, skruva igen den och pröva minst 3 gånger till innan ni överväger att systemet är luftat.

MVH / Martie
Roffa1
Några bubblor hinner man aldrig se, huvudsaken är att det kommer ut en stråle från luftskruven, det brukar räcka med att lufta ur en dl åt gången. 4-5 gånger.
OK, bubblor var väl fel att säga... =P men ja, ni förstår... luft i alla fall! =D

Har inte kört bilen så mycket, bara kanske 1km eller nåt idag, men expansionskärlet verkar vara 1/3 full. Får hoppas på att det inte läcker någon annanstans, jag orkar inte med den här bilen mer snart...

Någon som vill köpa? =D M-front ingår =P

MVH / Martie
Verkar OK än så länge, har dock litet konstigt fenomen med glykolen, kan någon bekräfta om det är fel eller inte?

I morse när jag skulle till jobbet så kontrollerade jag nivån på glykolen innan jag startade motorn, då var expansionskärlet ca 33% fullt och det var alltså minst 12 timmar sedan jag körde bilen sist.

Åkte till jobbet som vanligt, inget fel på värmen någonstans, har ungefär 2,5mil till arbetet. Parkerade bilen och gick in för att jobba mina 8 timmar. Efter passet så gick jag ut till bilen och gjorde en till kontroll innan jag startade bilen, då var expansionskärlet kanske 75% fullt!?!? Det pyste till litegrann när jag öppnade locket bägge gångerna vid kall motor, det måste väl betyda att systemet är tätt? Men det var mest nivån på glykolen som jag är orolig över. Vill ju inte paja något ytterliggare.

MVH / Martie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.